Skip to main content

kuih lapis lagi

assalamualaikum & selamat bercuti sekolah


sekejap je kan dahpun cuti sekolah akhir tahun, cuti panjang wat anak2 sekolah. bermakna tak lama lg juga la tahun baru,,,kan kan,,
pantas sungguh masa beredar  dalam sedar tak sedar je kan .Cuti-cuti sekolah ni para2 ibu tentu buzy habis kan,,, buzy ngan karenah anak2 le...he he 


masa ni la anak2 yg tinggal asrama nak menempek-nempek ngan makayah dan adik2 kan he he. ala kita dulu kan masa sekolah pun camtu cuti panjang ni la ditunggu-tunggu.hihi pelajar2 yg duk asrama lagi la melompat sakan time ni yessss balik kampung he hee bukan apa selalunya sebulan 2 kali je leh balik jumpa keluarga kan,,,,bila dah tinggalkan zaman sekolah ni rindu lak tetiba kat kenangan masa duk asrama  kenangan yg pelbagai kisah suka dan duka

citer cerita gak kan, anak2 nak makan tu, nak makan ape yek??? apakata wat kuih lapis ok gak kan ...wokey jom tengok kuih lapisku ini ye. sesaja je wat kaler hijau, asyik pink je kata sarah tapi camne pun kena gak sikit kaler feberetnye itewww
resepi dah letak sebelum ni kan, dari dapur kak ann periuk tanah yg duk Putrajaya sana. Memang best kuih lapis Kak Ann ni. paling besttttt tq very2 much sb share resepi ni..

oklah dah kepenatan ni citer pasal cuti tapi kan kita tak cuti pun he he
dah ada yg bertanya tu cuti2 ni tak kemana ke mama? he he tanyalah abah tu kata si mama ...si abah punye jawapan yg selamber hi hih no komennnnn
selamat bercuti ye wat anak2 dan selamat melayan anak2 anda ye para ibu-ibu...

wassalam...


Comments

  1. mengancam la kalor kuih lapis ni..ucu dah bertahun tak buat..terliur la pulak..

    ReplyDelete
  2. tq Ucu, he he tokey kek mesti buzy wat kek..

    ReplyDelete
  3. hai nuri... dah lama tak berkomen2 gitu.. selalu kat fpjerkan tapi rasanya dah ramai yang tak main fp lagi kot.. so jumpa kat blog lak.. ingatker lagi ngan temanni ha... nampak selera kombinasi warnanyatu...

    ReplyDelete
  4. ingatttt he he rindu la rindu Cho ...
    Tu la fp dah lama x tgk pun skrg baru bermula nk berblog he he selamat jumpa kembali di disini ye..

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…