Skip to main content

bengkang ubi gula merah

 assalamualaikum 

apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan
walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari
Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye

ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni. 
Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu.
Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah. 
wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 

Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan 
resepi dulu DISINI 

okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucapan anniversary utk makayah tersayang

TERIMA KASIH byk2






Comments

  1. Salam mamasaranur,
    Akak memang suka kuih bengkang ni...suka sgt-sgt. Tu yg pagi-pagi dah dtg jenguk..

    ReplyDelete
  2. salam kak..

    em, menarik bengkang tu..bleh buat menu breakfast tu..

    ReplyDelete
  3. selamat pagi
    singgah baca entry jap...

    ReplyDelete
  4. lama tak sebut bengkang.. tak penah buat tapi pernah makan.. akak biasalah reti makanjer...

    ReplyDelete
  5. dulu2 kalau arwah mak atau kakak yg buang bengka, sampai nak habis pun ucu tak akan sentuh bengkang ni, belagak betul..
    tapi skarang ni dah terbalik, tersuka lah pulak.. tak pernah buat tapi selalu beli..

    ReplyDelete
  6. mmg suka la bengkang ubi kayu ..

    ReplyDelete
  7. yan pun suka.....tapi tak rajin nak membuatnya....sorang je makan he heee....

    ReplyDelete
  8. assalamualaikum kak...
    wow.. lama tak makan bengkang ni.. paling suka bila abah nani wat bengkak pandan tumis.. sedap sangatttt.. manually lagi.. guna arang bakar atas periuk..

    ReplyDelete
  9. Selamat kembali dr Pulau Pangkor Mama Sara Nur...
    Ada dua benda nak komen pasal bingka tu:
    1.Tepi-tepinya yang berkerak tu sedap sangat kalau dimakan.
    2. isinya yang nampak lembut tu pasti keinginan untuk menikmatinya tak cukup 2 potong!

    ReplyDelete
  10. rajinnya akak buat..Ros nak membuat, tak ada yang makan pulak nanti.. hihi

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum sara nak seketoi..peberet sesgt ni......

    ReplyDelete
  12. tak pueh rasanya kalo panggei bingka...ater dr kecik udah di ajor bengkang!!!..hahahah..kat sini ada tebuk bengkang lagik...
    aje nye sedap...kt kpg somi sy ada makcik tu pandai buat ni..kalo org tempah..dan-dan tu le dia g cabut ubi..cr nyor..teruih buat..fresh..lapik plak ngan daun pisang..10 rengget sepelengat..aci tak!!

    ReplyDelete
  13. assalam nuri..seronok jgk dpt jalan ke pangkor wlupun untk tujuan kerja...

    bengkang ubi mmg sedap..klu k zu suka yg tepi kerak yg keras tu..

    ReplyDelete
  14. Salam mama saraNur...lama tak mkn bengkang ubiiii...

    ReplyDelete
  15. Salam mama saranur... apa khabar... sedapnye tengok bingka tu... yummyyy

    ReplyDelete
  16. sVs kalau bab masak kuih tradisional ni mmg le gagal sokmo. Wa caya sama lu :)

    ReplyDelete
  17. Buat sendiri mmg berbaloi kn..x pernh buat bingka ubi..tp suka mkn..emk dulu2 rajin sgt buat..

    ReplyDelete
  18. Sedap nya bingka ubi gula merah ni..dah lama tak makan ni Kak..
    mak sy dulu2 rajin lah buat bingka ni..:)

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…