iklan

Wednesday, 27 February 2013

hokaido chiffon cupcake

 assalamualaikum

salam sejahtera semua
alhamdulillah hari yg cerah dan nyaman pagi ni, sebelah petang pula kat KL ni setiap hari hujan. Jadinya pagi2 pokok2 nampak segar selepas disirami hujan



ok hari ni nak kongsi cupcake Jepun ni sb namanya Hokaido kan.
sgt2 sponge sebab chiffon he he. memang sedap makan bersama creamnya. Nak pula selepas disimpan dlm peti ais. emmmm sgt2 yummy.  Memang tak tipu anak2 sy sgt suker, si abang dan kakak layan habis cupcake ni tau. Walaupun dah lama blogger masakan duk tayang tp baru2 ni sempat mencuba. 

Biasa la kan kita ni memang suker buat bila dah reda ...he hee
resepi cp dari blog dapurkakyah  tq ye Kak Yah
boleh try ye. memang sedapppp



5 bji putih telur

1 sudu teh krim of tartar(boleh ganti dengan sedikit garam halus)
80gm gula kastor



Cara Merringue...
Pukul putih telur bersama krim of tartar dan kemudian masukkan gula.  Pukul lagi sehingga beku atau kental(bila diterbalikkan tidak jatuh)



5 biji kuning telur
30gm gula kastor
40ml minyak jagung
40ml susu segar
1 sudu teh esen vanila
60gm tepung kek
25gm tepung kastad
1 sudu teh beking powder(kesemua tepung dan beking powder diayak bersama)



Pukul telur bersama gula hingga sedikit kembang.  kemudian masukkan minyak dan susu. Pukul lagi seketika.
Masukkan tepung yang telah diayak tadi.  Kacau.
Masukkan putih telur tadi(merringue) ke dalam adunan kek dan kacau secara kaup dan balik.
Panaskan oven terlebih dahulu.
Masukkan dalam cupcake dan bakar selama 20 minit dengan suhu 180C .(5 minit pertama guna api bawah sahaja dan bakinya guna api atas dan bawah)



Kastad
2 sudu besar tepung kastad
2 sudu besar tepung gandum
6 sudu besar gula halus
400ml susu segar
2 biji telur
2 sudu besar mentega



Sebatikan dahulu tepung dan susu dan masukkan ke semua bahan lain dan masak atas api yang perlahan sehingga pekat dan licin.


Apabila cupcake sudah masak, masukkan kastad dalam paipping (guna nozle muncung tajam) dan tekan dalam kek.Kek kita jadi berinti di dalamnya.


Cara membuat tepung kek
3/4 cawan tepung gandum
1/4 cawan tepung jagung
Campurkan dan ayak.  Dah siap tepung kek kita..tapi ini untuk secawan tepung kek..resepi di atas 60gm aje..jangan masukkan kesemuanya...


23 comments:

  1. salam...
    waaa...bestnyer... ari tu ada la buat sekali, mmg sedap...anak2 pun suka, tp tak brapa rajin nk buat...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm CK
      betul2 anak2 memang suker, memang kena buat lg dan kena merajinkan diri jg he he

      Delete
  2. sedaapppnya ..pagi2 tengok kek...hehehe..

    ReplyDelete
  3. mmg sedaaap..mm ntah bila nak try bat sendiri nih hihi

    ReplyDelete
  4. kuih nie mmg sedap kan kak....gebuuuu je...:)

    ReplyDelete
  5. salam...
    pernah buat...
    memang sedap, makan satu memang x ckup...

    ReplyDelete
  6. salam Sara, nicee...gebu kek nya.

    ReplyDelete
  7. Nak 2 ketoi kek... sedapnyaaaa

    ReplyDelete
  8. AS-SALAM
    These look so good! YUM YUM!

    ReplyDelete
  9. salam
    thanks sudi follow anum
    anum singgah and follow u back...
    keep in touch

    ReplyDelete
  10. ala bestnyer dapat makan sekarangni.. sebab tengah kelaparan akakni... semalam baru tengok resipi harini nuri tepek kat blog dahni..

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum..sara wah ...dah buat yer...yummy sesgt...

    ReplyDelete
  12. Salam kenal dan follow #204

    Sedapnya tengok kek chiffon yg gebusss ini... rasa nak mintak satu ehe :D

    Jemputlah ke blog cahayahidupku2569.blogspot.com. Terima kasi :)

    ReplyDelete
  13. alahai nampak sangat2 la gebus tau..entah bila turn zila nk buat jgk nie:)comel2

    ReplyDelete
  14. adoyai .... nampak gebu dan sedapnya kek tu....

    ReplyDelete
  15. insyaAllah nak cuba juga... harap2 diberi kerajinan utk mencubanya.. hehe..

    ReplyDelete
  16. assalamualaikum
    thanks sudi follow anum
    anum singgah n follow back

    ReplyDelete
  17. sy penah bli skali..mmg sedap...tp tak terbuat2 lagik!!! mintak2 le menjangkit kt dapo kiter plak!

    ReplyDelete
  18. kek ni memang best sekali,saya amat menyukainya!

    ReplyDelete
  19. saya pun berkira2 nak buat dalam sebulan hari tu..tak buat2 juga..sedap ye? tu yg teruja nak buat tu..

    ReplyDelete
  20. Salam Mama Sara...
    Perhhhh gebusssnya....ni dtg hulur piring nk rasa...x malulaaa Kak Lin ni...

    ReplyDelete
  21. teringin nak mencuba tapi....lom sampai angin rajin!!!!!. Suka tengok....gebu je!!!!

    ReplyDelete

kata-kata manis