Wednesday, 27 February 2013

hokaido chiffon cupcake

 assalamualaikum

salam sejahtera semua
alhamdulillah hari yg cerah dan nyaman pagi ni, sebelah petang pula kat KL ni setiap hari hujan. Jadinya pagi2 pokok2 nampak segar selepas disirami hujan



ok hari ni nak kongsi cupcake Jepun ni sb namanya Hokaido kan.
sgt2 sponge sebab chiffon he he. memang sedap makan bersama creamnya. Nak pula selepas disimpan dlm peti ais. emmmm sgt2 yummy.  Memang tak tipu anak2 sy sgt suker, si abang dan kakak layan habis cupcake ni tau. Walaupun dah lama blogger masakan duk tayang tp baru2 ni sempat mencuba. 

Biasa la kan kita ni memang suker buat bila dah reda ...he hee
resepi cp dari blog dapurkakyah  tq ye Kak Yah
boleh try ye. memang sedapppp



5 bji putih telur

1 sudu teh krim of tartar(boleh ganti dengan sedikit garam halus)
80gm gula kastor



Cara Merringue...
Pukul putih telur bersama krim of tartar dan kemudian masukkan gula.  Pukul lagi sehingga beku atau kental(bila diterbalikkan tidak jatuh)



5 biji kuning telur
30gm gula kastor
40ml minyak jagung
40ml susu segar
1 sudu teh esen vanila
60gm tepung kek
25gm tepung kastad
1 sudu teh beking powder(kesemua tepung dan beking powder diayak bersama)



Pukul telur bersama gula hingga sedikit kembang.  kemudian masukkan minyak dan susu. Pukul lagi seketika.
Masukkan tepung yang telah diayak tadi.  Kacau.
Masukkan putih telur tadi(merringue) ke dalam adunan kek dan kacau secara kaup dan balik.
Panaskan oven terlebih dahulu.
Masukkan dalam cupcake dan bakar selama 20 minit dengan suhu 180C .(5 minit pertama guna api bawah sahaja dan bakinya guna api atas dan bawah)



Kastad
2 sudu besar tepung kastad
2 sudu besar tepung gandum
6 sudu besar gula halus
400ml susu segar
2 biji telur
2 sudu besar mentega



Sebatikan dahulu tepung dan susu dan masukkan ke semua bahan lain dan masak atas api yang perlahan sehingga pekat dan licin.


Apabila cupcake sudah masak, masukkan kastad dalam paipping (guna nozle muncung tajam) dan tekan dalam kek.Kek kita jadi berinti di dalamnya.


Cara membuat tepung kek
3/4 cawan tepung gandum
1/4 cawan tepung jagung
Campurkan dan ayak.  Dah siap tepung kek kita..tapi ini untuk secawan tepung kek..resepi di atas 60gm aje..jangan masukkan kesemuanya...


23 comments:

Cendana Kasih said...

salam...
waaa...bestnyer... ari tu ada la buat sekali, mmg sedap...anak2 pun suka, tp tak brapa rajin nk buat...hehehe

Mori Said said...

sedaapppnya ..pagi2 tengok kek...hehehe..

atie @ ejay said...

mmg sedaaap..mm ntah bila nak try bat sendiri nih hihi

Asyifa Mustaffa said...

kuih nie mmg sedap kan kak....gebuuuu je...:)

syapex said...

salam...
pernah buat...
memang sedap, makan satu memang x ckup...

Marsita yahya said...

salam Sara, nicee...gebu kek nya.

Gee® said...

Nak 2 ketoi kek... sedapnyaaaa

mama sara nur said...

wslm CK
betul2 anak2 memang suker, memang kena buat lg dan kena merajinkan diri jg he he

ady said...

AS-SALAM
These look so good! YUM YUM!

Nurzakiah Hanum said...

salam
thanks sudi follow anum
anum singgah and follow u back...
keep in touch

Cho Zila said...

ala bestnyer dapat makan sekarangni.. sebab tengah kelaparan akakni... semalam baru tengok resipi harini nuri tepek kat blog dahni..

Umie Jazz said...

Assalamualaikum..sara wah ...dah buat yer...yummy sesgt...

Shiela said...

i loike.. lama tak buat..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Salam kenal dan follow #204

Sedapnya tengok kek chiffon yg gebusss ini... rasa nak mintak satu ehe :D

Jemputlah ke blog cahayahidupku2569.blogspot.com. Terima kasi :)

zila norazila said...

alahai nampak sangat2 la gebus tau..entah bila turn zila nk buat jgk nie:)comel2

munna said...

adoyai .... nampak gebu dan sedapnya kek tu....

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

insyaAllah nak cuba juga... harap2 diberi kerajinan utk mencubanya.. hehe..

Nurzakiah Hanum said...

assalamualaikum
thanks sudi follow anum
anum singgah n follow back

ummiaisyah said...

sy penah bli skali..mmg sedap...tp tak terbuat2 lagik!!! mintak2 le menjangkit kt dapo kiter plak!

Suzana Ibrahim said...

kek ni memang best sekali,saya amat menyukainya!

Rohah said...

saya pun berkira2 nak buat dalam sebulan hari tu..tak buat2 juga..sedap ye? tu yg teruja nak buat tu..

LinRosly said...

Salam Mama Sara...
Perhhhh gebusssnya....ni dtg hulur piring nk rasa...x malulaaa Kak Lin ni...

Uda said...

teringin nak mencuba tapi....lom sampai angin rajin!!!!!. Suka tengok....gebu je!!!!

biskut kacang hijau

assalamualaikum   tqqq AlongRoz kongsi resei BISKUT KACANG PEAS Resepi :  AlongRoz@HomeKreation BAHAN-BAHAN:- ...