Skip to main content

hokaido chiffon cupcake

 assalamualaikum

salam sejahtera semua
alhamdulillah hari yg cerah dan nyaman pagi ni, sebelah petang pula kat KL ni setiap hari hujan. Jadinya pagi2 pokok2 nampak segar selepas disirami hujan



ok hari ni nak kongsi cupcake Jepun ni sb namanya Hokaido kan.
sgt2 sponge sebab chiffon he he. memang sedap makan bersama creamnya. Nak pula selepas disimpan dlm peti ais. emmmm sgt2 yummy.  Memang tak tipu anak2 sy sgt suker, si abang dan kakak layan habis cupcake ni tau. Walaupun dah lama blogger masakan duk tayang tp baru2 ni sempat mencuba. 

Biasa la kan kita ni memang suker buat bila dah reda ...he hee
resepi cp dari blog dapurkakyah  tq ye Kak Yah
boleh try ye. memang sedapppp



5 bji putih telur

1 sudu teh krim of tartar(boleh ganti dengan sedikit garam halus)
80gm gula kastor



Cara Merringue...
Pukul putih telur bersama krim of tartar dan kemudian masukkan gula.  Pukul lagi sehingga beku atau kental(bila diterbalikkan tidak jatuh)



5 biji kuning telur
30gm gula kastor
40ml minyak jagung
40ml susu segar
1 sudu teh esen vanila
60gm tepung kek
25gm tepung kastad
1 sudu teh beking powder(kesemua tepung dan beking powder diayak bersama)



Pukul telur bersama gula hingga sedikit kembang.  kemudian masukkan minyak dan susu. Pukul lagi seketika.
Masukkan tepung yang telah diayak tadi.  Kacau.
Masukkan putih telur tadi(merringue) ke dalam adunan kek dan kacau secara kaup dan balik.
Panaskan oven terlebih dahulu.
Masukkan dalam cupcake dan bakar selama 20 minit dengan suhu 180C .(5 minit pertama guna api bawah sahaja dan bakinya guna api atas dan bawah)



Kastad
2 sudu besar tepung kastad
2 sudu besar tepung gandum
6 sudu besar gula halus
400ml susu segar
2 biji telur
2 sudu besar mentega



Sebatikan dahulu tepung dan susu dan masukkan ke semua bahan lain dan masak atas api yang perlahan sehingga pekat dan licin.


Apabila cupcake sudah masak, masukkan kastad dalam paipping (guna nozle muncung tajam) dan tekan dalam kek.Kek kita jadi berinti di dalamnya.


Cara membuat tepung kek
3/4 cawan tepung gandum
1/4 cawan tepung jagung
Campurkan dan ayak.  Dah siap tepung kek kita..tapi ini untuk secawan tepung kek..resepi di atas 60gm aje..jangan masukkan kesemuanya...


Comments

  1. salam...
    waaa...bestnyer... ari tu ada la buat sekali, mmg sedap...anak2 pun suka, tp tak brapa rajin nk buat...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm CK
      betul2 anak2 memang suker, memang kena buat lg dan kena merajinkan diri jg he he

      Delete
  2. sedaapppnya ..pagi2 tengok kek...hehehe..

    ReplyDelete
  3. mmg sedaaap..mm ntah bila nak try bat sendiri nih hihi

    ReplyDelete
  4. kuih nie mmg sedap kan kak....gebuuuu je...:)

    ReplyDelete
  5. salam...
    pernah buat...
    memang sedap, makan satu memang x ckup...

    ReplyDelete
  6. salam Sara, nicee...gebu kek nya.

    ReplyDelete
  7. Nak 2 ketoi kek... sedapnyaaaa

    ReplyDelete
  8. AS-SALAM
    These look so good! YUM YUM!

    ReplyDelete
  9. salam
    thanks sudi follow anum
    anum singgah and follow u back...
    keep in touch

    ReplyDelete
  10. ala bestnyer dapat makan sekarangni.. sebab tengah kelaparan akakni... semalam baru tengok resipi harini nuri tepek kat blog dahni..

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum..sara wah ...dah buat yer...yummy sesgt...

    ReplyDelete
  12. Salam kenal dan follow #204

    Sedapnya tengok kek chiffon yg gebusss ini... rasa nak mintak satu ehe :D

    Jemputlah ke blog cahayahidupku2569.blogspot.com. Terima kasi :)

    ReplyDelete
  13. alahai nampak sangat2 la gebus tau..entah bila turn zila nk buat jgk nie:)comel2

    ReplyDelete
  14. adoyai .... nampak gebu dan sedapnya kek tu....

    ReplyDelete
  15. insyaAllah nak cuba juga... harap2 diberi kerajinan utk mencubanya.. hehe..

    ReplyDelete
  16. assalamualaikum
    thanks sudi follow anum
    anum singgah n follow back

    ReplyDelete
  17. sy penah bli skali..mmg sedap...tp tak terbuat2 lagik!!! mintak2 le menjangkit kt dapo kiter plak!

    ReplyDelete
  18. kek ni memang best sekali,saya amat menyukainya!

    ReplyDelete
  19. saya pun berkira2 nak buat dalam sebulan hari tu..tak buat2 juga..sedap ye? tu yg teruja nak buat tu..

    ReplyDelete
  20. Salam Mama Sara...
    Perhhhh gebusssnya....ni dtg hulur piring nk rasa...x malulaaa Kak Lin ni...

    ReplyDelete
  21. teringin nak mencuba tapi....lom sampai angin rajin!!!!!. Suka tengok....gebu je!!!!

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

 assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kanwalaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hariKe Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni. Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu.Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah. wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semuaterima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya...semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heeeok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan.2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disiniolahan Mama Saranur (Sukatan digandakan)bahan-bahannya3 c…

semperit @biskut dahlia

 assalamualaikum
selamat berhari minggu semuahari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia inialhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request.nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kantuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lgalhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali.Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongkuini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye.tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnyaPutar but…