Friday, September 4

Tukang sibuk

Tengok tu dialah paling sibuk bila mama sibuk

Sebenarnya tgh duk pening ni kenapa tak boleh komen kat blog lain 😭😭


Awat takkk boleh ni

Tolonggg siapa blh bantu





 

Thursday, September 3

Giveaway Anniversary ke 3 SA & Suami

 

ASSALAMUALAIKUM

Salam jumaat❤️

Santai2 hari ni jln2 tgk blog i  nmpk pula cantiknya banner Giveaway SA sweet kaler pink

Belum terlambat kan nak joinπŸ₯°




Tahniahh SA dan suami tersayang

3 tahun penuh cinta

lip lap lip lap dah 3 tahun ye..... semoga kekal bahagia menua bersama sama


jom sama sama join Giveaway Annivesary 

syarat syarat pun mudah

buat entry bertajuk /giveaway-wedding-anniversary-sa-suami.

copy banner dan backlink

follow blog SA

Insyaallah ada rezeki terpilih diantara 2 pemenang bertuah nanti kan

Wednesday, September 2

Makan Rojak mesti ada cendol


 Makan rojak mesti ada cendol sekali he hee

Kenapaaa ye


Tetibaaa teringin pula bila jumpa gambar ni

Bedekatan rumah ada rojak dan cendol sedappp bg tekak ciknur la

Rajin tghari kalau ketandusan idea nk mkn apa akak en suami lepak mkn rojak arwah pakcik ni kat bawah pokok

Dah 2 tahun kot arwah takda so tak dpt la nak lepak2 minum cendol

Aishhhh teringatt pula

Sedapp cendol arwah sb guna santan fresh . Gula melaka yg pekat dan pastinya cendol, kacang merahnyq dan jagung jga sedappp 

Skrg kebykan guna susu i rqk sukaaa

Kalau rojak kat pak mail setiawangsa tu ok sedapp

Tp mimggi ni tutup daaa sb foot court tutup tgh renovation 


Sebenarnya tghh bosan jga ha haa cutisekolah ni anak2 transit xda



Monday, August 31

Throwback -pinggiran Bukit larut Taiping




Assalamualaikum 
Slmt dtg september❤️
Kejapp je kan masa berlalu




Terjumpa gambar lama kita throwback la balik

Tak naik pun bukit larut ni ktorg jln2 bawah je bergambar

Nak naik easanya time ni jip nya full

Dgn anak2 buah yg org Taiping

Fistime naik masa tahn 4 rombongan sekolah

Dan kedua naik masa tu ank2 sek rwndah jga

Merasalah bw dorang naik jip ke atas tu






 Ada rezeki nak naik lg kena tunggu cuti sek panjang sikit


Sunday, August 30

Selamat hari kemerdekaan Malaysia

Selamat menyambut hari Kemerdekaan Malaysia 

Alhamdulillah ❤️❤️❤️

Luv Malaysiaku



 

Tuesday, August 25

Molten chocolate cafe MM


Throwback cerita minggu lepas
Pegi MM , lamaa tak kesini 
Memang malas nk ke Mall sekarang ni
Dahh berusia ni
Rasaa penat sebenarnya tgk orgramai
Baik briswalk kat taman he heee

Dtg semata mata sb si adik nk makan molten coklat pengkek dan crepe. Lepas kempunan si adik
Sementarq dia masih cuti ni kan

Berjya di pujuk si Kakak belanja ❤️

Ambik kesempatan pusing2 tgk MM ni
Cuci mata je 
Byk betul baju2 cantik ha haa
Kawal nafsu jgn membeli

Setiapkali terdetik ingattt ‘jangan membeli’
Jangannnnn
Jangannn
Cukup cukuplah tu kan


 

Sunday, August 23

Kopi villages raikan harijadi kakak

Birthday girl dgn kek nya. Kek airtangan adik tersayang

Hasil deco adik❤️

Kali ni birthday santai2 kita raikan dia di Kopi Village Gombak. Special sb Makdak @ adik ciknur yg pilih dan belanja mkn mlm tu. Macehhh makdak❤️ moga murah rezeki makdak. Aaminn




Sedap2 menunya. Sis, anak buah dan besday girl mkn chicken chop. Mama , abah dan kak long mkn nasi lemak. Klong nasi lemak chicken chop dan mama pula nasi lemak telur mata. Adik mkn chessy wedges 

Share dgn kakak.

Ada jga menu pasta spti oglio , bolognese.

 Seriuss sedapp gila nasi lemaknya. Mkn masih panas dan  Berlemak dan cukup rasa. Jarang jumpa nasi sedapp tp sambal agak pedass sikit tp masihh ok

Nina pula mkn burger pun sedapp katanya

Nama pun kopi village kan so abah minum kopi latte

Adik air kesukaan dia  green tea

Air lemon, fresh oren pun sedapp



Seronok la sini

Suasana lawa, duk lepak borak tak sedar masa berlalu



Kek tiramisu pun ada

Nkk tp sb dah bw kek kan. Next time la



Lamaa jga ktorg lepak borak2 sini. Mcm2 topik keluar ha haaaa bincang jga next plan cuti cuti Malaysia

Bulan september ni. Insyaallah

Tgkk pakat terujaaa tgk motor makdakπŸ₯°yg cantik ni

Pertama kali tgk hihii selalu makdak naik kereta



 

Saturday, August 22

Kek lapis Sarawak

Assalamualaikum

Selamat berhari minggu❤️

Kek lapis dari Sarawak , feberet kek lapis asam manis la

Ole ole anak bujang ciknur bawa . 3 hari dia kat Kuching ada event.

Bila dia tanya nk beli apa 😊 jawapan nya kek lapis la kan . Wajib. Alhamdulillah rezeki

Murah rezeki anak2 mama Aaminn



Diq pilih 5 perisa berlainan kek lapisan Warisan dan ank 1 kek tqpak kuda tu feberet kakak Tisya.

Sukaaa la dia 



 

Thursday, August 20

Selamat hari lahir kakak Tisya

Selamat hari lahir kakak tisya❤️

20 ogos❤️



Gambar kat bawah Masa ni dialah anak bungsu yg dipanggil  Adik 

Tiba tiba masuk usia 6 tahun berubah gelaran jd Kakak😊

Anak kedua yg pandai berdikariπŸ₯° kadang dulu

susah jg nak memahami.

 Anak yg Jarang meminta apa2 dari dulu. 

Semoga Seiring  dgn usia mendewasakan mu jadi wanita solehah. Aaminn

Mama Sentiasa doakan kakak❤️apapun impian dan cita2 kakak. Mama abah luv u foreverπŸ₯°
 


Wednesday, August 19

Terimakasih Allah

Assalamualaikum


Tenanglah …. Allah tak pernah beri Ujian untuk menghancurkan kita
Setiap yg berlaku Dia izinkan dengan penuh rahmat
Mungkin sekarang rasanya berat
Langkah terasa goyah tapi percayalah Allah sedang memegang kita erat walau mata tak dapat melihat

Redha itu bukan menafikan sedih tapi memilh untuk percaya bahawa di sebalik semua ada hadiah yg Dia simpan
Dan suatu hari nanti kita akan menadah tangan sambil tersenyum dan berkata

terimakasih ya Allah
Inilah rupanya bahasa cinta Mu
Kepada ku


 

Tuesday, August 18

Jenis jenis butter dan kegunaan


 Assalamualaikum

2 , 3 hari ni ciknur duk tgk2 la threads he hee

Sesaja konon nk cari bakers berdekatan nk cari kek utk birthday kakak 20 ogos ni. 

Kan minggu lepas jga ciknur cerita pasal kek butter yg seorg mahkluk ni kata mahal jual Rm60.

Rupanyaa kat threads pun kecoh jga pasal harga kek .Ada seorg bakes duk Cheras promot butter kek ni  saiz 7 inci dgn harga Rm25 dan ktnya guna butter mahal GC . 

Lepas tu dia minta maaf sebenarnya kek harga promosi sempena Merdeka je. 

Next harga akan berubah

Ramaii la komen mcm2 ada yg perli, marah2 jga dan tidak kurang yg menyokong .

Siapa tak nak kan kek butter premium harga begitu.

Ye ikutkan harga pure butter premium ni mahal ohh

Entahh la ciknur baca je tak komen apa2 pun

Memang gitulahh kita ni selalunya baca je like je sekali lalu jarang nk letak komen apa2 tp bab kucing ada la komen jga. 

Cerita pasal butter memang byk di pasaran dan pelbagai brand ada. Yg tak penah dengar  namanya pun ada

Skrg harga memang mencanak naik . Yg premium yg biasa pun mahal

Butter premium Anchor paling ciknur sukaa baunya terutama utk kek buah kukus . Memangg baunya harum dan sedapp .

Biasa beli harga Rm14++

Beli time harga murah. Setakat beli 3 ketul je kitanya bukan bakers hari2 buat kek🀭🀭

Masa bulan puasa kena beli simpan stok sb ciknur buat kek buah kukus.

Lain la memang bakers yg memang jual kek or cookies kan boleh beli borong @ berkotak kotak kat bakery

Kalu cookies biasa guna lurpak  terutama coklat chips

Nak sedappp tp kalu nk biasa2 je guna Buttercup pun ok sgt. Butter cup kebanyakannya utk buat kek batik , coklat chips, tart nenas.

Sedapp je. Kalu dulu murah Rm4++skrggg rasanya Rm8++ kalau kat bakery , kat pasaraya  kalu ada promosi tu  murah Rm5++

Buttercup ciknur buat je utk tart nenas utk mkn sendiri. Rasanya ok sedapp je

Ataupun Guna Planta buat biskut org2 lama seperti semperit. Kakak sulong ciknur biskut2 yg dia belajar era 70 an semua guna Planta. Memang sedapp

Kek dia kek marble pun guna planta. Ciknur rasaa itu lg sedappp berbanding guna butter mahal

Dah biasa dari kecik mkn kek dia.

Jgn cakap murah planta pun skrg harga 1 tin besar 2.5 gm tu Rm40++ kalau tak silap.

Nak share 3 jenis  butter premium yg ciknur suka utk buat cookies dan jga kek.

Copypaste dari tiktok.

Tqq yg pd yg memudahkan kerja tentang info2 butter


Butter 





Sunday, August 16

Donut susu gebu

Assalamualaikum

2 hari jga tidur tak tenang alhamdulillah tqq yg komen dan beri semangat pd ciknur. 

Bila kita luahkan dgn tulisan ni kadang2 sgt membantu kita jga dari makan hati kan

Dari dahulu zaman sekolah ciknur memang jarang nak luah pd sesiapa walaupun kawan baik atau kakak2

Selalu tulis kat buku  note je mcm2😁😁


Sabtu pg bawa ank bungsu pergi dentis setiawangsa sb gg nya yg tampal masa dia form 3 tercabut tampalannya

Lepas settle baru cari mkn , cari nasi lemak bungkus , roti canai kat gerqi nasi lemak tok janggut Au2 tu bersebelahan eons. . Masa beli lemak lah nmpk donut susu ni 

Baru tgh goreng panas2. Org pun tak ramai beratur. Sb biasanya ramaii beratur ni.

Alang alang tu kan belilah sekali lamaa dah tak mem beli donut sni. Bukan apa kalu xda ank dara ni kat rumah jadi malas nk beli.

Beli 5 ketul je yg gula 2 ketul dan yg salut susu 3 ketul

Sedap lembut panas2 kan

Tak berapa minat yg susu 😁

Bukan donut saje ada turut dijual pau kacang merah dan pau sambal @ burger Malaysia Serta cakoi mini .

Semua sedapp sblm ni penahh beli.

Kalau rasa nk mkn donut lembut yg masih panas tu meh dtg dekat Eons je. 

Nampk yg membeli borong banyak2 jga




 

Friday, August 14

Tak terluah tapi nakk ku luahkan jga


Salam jumaat❤️❤️


 

 Butter kek saiz 9❤️

Agak agak la kan kalau kek besar ni berapa ye biasanya harga. ??? 
Cuba jawab dgn jujur dan betul2 ikhlas
Kek homemade  maksudnya buat kat rumah shj
Bukanlah mcm kat kedai @ bakery beli bahan2
Byk2 secara borong dan dpt harga tak seperti beli bhn di pasaraya or bakery.

Buat pun sekadar suka suka atau sekadar hobi orgkata
Dan hanya waktu tertentu .
Free time dan kebetulan ada yg teringin tu baru buat.
Tidaklah dpt hasil pulangan lumayan pun

Untung pun seciput dan kalau dpt pulang modal pun alhamdulillah happy sgt sebenarnya.

Sebab seronokkk kan dpt buat sesuatu yg kita suka

Ini hanyalah Sekadar luahan hati 😞
Bukan mengharap simpati tau☺️☺️

Tak ada tempat nk  bercerita. Selain Allah tempat luahkan  
Coret kat Blog sendiri ni rasanya bercerita ni kan dgn luahan tulisan pula

Sambil tenangkan diri .


😞semalam πŸ₯²sgtt sedihh sebenarnya
πŸ‘‡πŸ»
Sedihh tak kalau macam ni??


Tapi kan jirannya jual Rm12 , rasa2 byk mana
Agaknya kan. Malaslah nk tanya dia

Bayangkan buat kek ni telur 6 biji gred AA, butter yg paling murah pun 6.90 , gula , tepung, dll bhn2
Sampingan nk beli Rm 12 rasanya tak
Cukup. Emmmm





Tuesday, August 11

Cempedak comel

Cempedak ke apa ni🀭???

Comel he heee

Firstime mkn cempedak kecik comel gini

Kisahnya kakak masa dtg kl tu dibawanya bykk jga la

Bulat2 belaka dan ada yg agak panjang sikit je

Ktnya cempedak 

Memang rasa pun cempedak

Gorengg memang sedappp sgt

Tp ciknur sejenis suka makan mentah cempedak ni

Tu memanggg sebiji ni blh ciknur habiskan

Padat isinya. 

Cari2 info oh rupanya nama cempedak durian😁 patut la bulat buahnya



Kolumpo Kopitiam

Ahad 9/8 ke vet bawa stokin annual vaksin dan bw jga lola sb dia asyik bersin dgn nafas berbunyi mcm teraumbat tu.

Ya Allah ramaii sungguh dpt no 36 maknanya kena

Menunggu lama waktu dtg no

Baru 16🫩 emm

Mcm ni la kalu pegi vet ni bercintaaaa nk lg hari minggu kan. Sabar menantiiii


Alang2 tu kita pergi lah dulu kopitiam berdekatan


Abah dah minum teh kat restoren mamak td

Mama dan Adik je order air teh ais tp tqk berupa teh ais he hee

Rasa air kosong je

Roti bakar dgn butter dah kaya bolehla

Tp x suka rasa butter bykkk

Kuew teau goreng bolehhh sedapp jga

Makan berdua share dgn

Adik yg menemaniπŸ₯°

Maybe time ni ramai pelanggan kot memenuhi kat dalam dan jga meja luar




 

Sunday, August 9

BriskWalk Taman KLCC

Assalamualaikum

Sedikit coretan Aktiviti saturday❤️ mama dan kakak Tisya.

Kakak tisya @ anak kedua mama ajak briswalk kqt Taman KLCC.  Mama on je 😊 dari minggu lepas duk plan Ajak tp mama ada kelas hari sabtu lepas so minggu ni cuti boleh la kan buat aktivit jln2 ni selain melayan ank2 bulus tu.

Seawal 8.30 pg keluar ktorg naik LRT kat setiawangsa

Patutnya awal lg baru bestt kan next time lah

Adik pula tak dpt join sb ada xtvt kat  SMK nk jumpa cikgu cikgu dan

Kawan2 sekelasnya. Masing2 cuti

Sem ni. So mama dgn kakak tisya je la kesini. Abahh ha haa baik duk rumah ktnya

ciknur lamaaa x singgah taman ni. Kalu ke KLCC kat dlam je x keluar pun tmn ni. Lain laaaa masa

Zaman ank2 kecik hah tiapminggu ke

Tmn ni mandi manda la apalagi



Santai2 jalan2 pelan2. Boleh thn ramai jga 




Tenang2 tgk pokok2







 Kemudian kak tisya nk cari buku jap ajomm masuk sini belek2



 


 Menyinggah beli buah2 sikit utk

Adik dia suka anggur hijau ni dan kiwi kesukaan

Mama


Ajomm blk rumah nk masak nasi ayam. Kakak nk mkn

Nasi ayam❤️

Hasil separuh hari 🀭




Tengok tu dialah paling sibuk bila mama sibuk Sebenarnya tgh duk pening ni kenapa tak boleh komen kat blog lain 😭😭 Awat takkk boleh ni Tol...