iklan

Tuesday, 26 May 2015

tart cheese coklat



assalamualaikum

kerinduaan sentiasa mengamit utk kesini .....
walau tak punya waktu yg panjang
alhamdulillah
niat terlaksana..jua. 




kalau dulu disnilah tempat curahan perasaan....tak kira gembira suka duka.
Rasa puas dpt coretkan dapat ceritakan dapat kongsikan liku2 ranjau kehidupan.
sesuatu kongsikan....dan paling utama disnilah belajar apa jua , ilmu masakan pengetahuan tentang kehidupan. sangat2 bermakna dpt mendengar pandangan .takkiralah positif atau negatif. Yang jauh dimata yg tak pernah bersua muka
semunya disni..
terima kasih semua

perkongsian tanpa sekatan.
Alhamdulillah...

percubaan pertama menghasilkan tart cheese coklat ini juga lahir dari perkongsian dunia blogging
terima kasih kerana membibitkan keinginan utk mencuba jg.

TERIMA KASIH Rahel


walau tak secantik dan seenak airtangan  Rahel
utk resepi sila ke Blog Rahel ya.

Salam  semua.semoga ada kesempatan lagi utk bertemua


Friday, 15 May 2015

KATA-KATA BIJAK TENTANG MENGHADI MASALAH KEHIDUPAN ANDA :

“Seberat apapun masalah yg sedang menimpamu, 

tetaplah bersabar dan ikhlas. Hadapi dengan penuh
 
tanggung jawab, pertolongan Tuhan pasti datang.”

“Kau lebih kuat dari rasa sakitmu, lebih besar dari


 masalahmu, & lebih baik dari penghakiman org

 atasmu

 selama ada Tuhan di hatimu.”


 Bersabar dan berdoalah, percaya, tak ada masalah

 yang terlalu besar bagi Tuhan.”

“Masalah adalah cara Tuhan untuk membuatmu
 
dewasa, jangan lari darinya tapi hadapilah. Hanya 

mereka yg membuatmu bijaksana.”

“Ketika masalah terasa berat, cubalah untuk 

menghela 

nafas panjang dan tersenyum, itu akan

 membersihkan fikiran dan menambah semangat.”

“Setiap masalah ada jalan keluarnya. Kamu mungkin

tak melihatnya, namun Tuhan tahu jalan keluarnya.

 Yakin dan percayalah padaNya.”

“Masalah adalah ujian pendewasaan. Jadi tidak ada

 alasan untuk menyalahkan orang lain.

“Kamu bebas memilih sikap dalam setiap masalah 

yang datang. Apapun pilihanmu, tetaplah menjadi 

dirimu sendiri.”



“Seberat apapun beban masalah yang kamu hadapi 

saat ini, percayalah bahwa semua itu tak pernah 

melebihi batas kemampuan kamu.”

“Ketika amarah memuncak, bersabar adalah pilihan 

bijak. Marah tidak menyelesaikan masalah, dan 

mengalah bukan berarti kalah.”

lebih hebat dari masalahku. Tp kerana Tuhan-klebih 

hebat dr masalahku.


“Masalah apapun yg menimpa kita, ikhlaslah 

menerimanya sebagai akibat dari kelalaian kita, 

jangan menyalahkan orang lain.”

“Tak peduli masalah apa yang kamu hadapi, jangan

lupa untuk berikan dirimu sendiri sebuah 

penghargaan, untuk  lebih baik ke depan.”

“Masalah tak seharusnya membuatmu menyerah. 

Kerana masalah akan menguatkanmu, jika kamu 

 belajar dan mengambil hikmah.”


“Amarah tidak membuat masalah lebih mudah.

 Air mata

 tidak mengembalikan yg telah hilang. Kerana itu

 senyuman adalah balas dendam terbaik.”

“Sabar adalah cara yg harus digunakan untuk 

menyelesaikan masalah apapun. Seberat apapun

 masalahnya, akan cepat diselesaikan dengan

 kesabaran.”

“Jangan pernah lari dari masalah, mereka akan selalu

 mengikutimu. Hadapilah, mereka akan membuatmu 

menjadi pribadi yang lebih kuat.”

“Jangan fokus pd masalahmu. Fokus pd Tuhan yang 


bisa memberikan solusi untuk masalahmu.”



“Ketika masalah datang menghampirimu, jangan

 berharap akan dimudahkan, tapi berharaplah agar

 kamu dikuatkan untuk menyelesaikannya.”

“Wanita yg kuat tdk menceritakan masalahnya kpd

 semua org. Ia menghadapinya dgn senyuman & 

berbagi hanya dgn mereka yg peduli.”



“Ketika kamu berfikir untuk menyerah, ingatlah, 

Tuhan tak akan berikan cubaan melebihi 

kemampuanmu, Tuhan hanya menguji 

kesabaranmu.”


Sunday, 22 February 2015

RINDUUNYA



assalamualaikum...

salam rinduuuuu  teramat sangat
kembali disini. alhamdulillah 
semoga masih ada yg mengingati dgn empunya blog ini ya
pantasnya masa beredar...tanpa sedar banyak benda telah ditinggalkan di belakang.
 hampir penghjung febuari 2015 sudah
dari sehari kesehari meronta-ronta jari ingin menaip coretan  disini
seringkali tergendala,terganggu dan akhirnya tertangguh begitu saja huhuuu. dlm hati masih mengharap agar tak dilupakan 
cerita pun dah basi ni.
bermula  dgn cuti sekolah, pulang ke kampung macam2 agenda yg tak dijangka. Dugaan kehidupan dimuka bumi pinjaman ini
 peristiwa suka duka yg melanda.
Allahuakbar...syukur masih diberi ruang meneruskan kehidupan
aamiin, SYUKUR padaNya.










Insyaallah ada kesempatan akan dicoretkan lg


LIFE IS LIKE A BOOK
SOME CHAPTERS ARE SAD,SOME ARE HAPPY
AND SOME ARE EXCITING
BUT IS YOU NEVER TURN THE PAGE
YOU WILL NEVER KNOW WHAT THE NEXT CHAPTER HAS IN STORE FOR YOU

Wednesday, 26 November 2014

Sunday, 16 November 2014

coklat chips famos amos sedappp



assalamualaikum

alhamdulillah...syukur masih diberi peluang meneruskan kehidupan diatas dunia ini
syukur masih diberi ruang  utk menghirup udara segar..
Kehidupan kita ibarat roda  yg sentiasa berpusing ke atas dan ke bawah...apapun yg berlaku kena terima dgn Redha

bak kata 2 ini yg cukup bermakna

LIFE IS LIKE A BOOK
SOME CHAPTERS ARE SAD, SOME ARE HAPPY
AND SOME ARE EXCITING
BUT IF YOU NEVER TURN THE PAGE, YOU WILL NEVER KNOW WHAT THE CHAPTER HAS IN STORE FOR YOU




apapun yg terjadi kehidupan tetap kena teruskan.....

emmm  okey sambil layan diri smlm sempat layan keinginan nak makan cikut coklat chips ala famos amos ni. keinginan anak-anakanda sebenarnya. Biskut kegemaran ramai kan. Bau yg sgt2 mengugat he hee kembang kucup hidung time membakor cikut ni. ha haa

alhamdulillah dpt satu bekas wat kudapan. sedappp  ranggup
rasa yg sempurna cam puji diri sendiri pulak ye
sungguh tak cakap bohong,memang sedap biskut coklat chips yg ni.

Tak rugi try resepi  coklat chips  dari kat dapur LIZA NI/intaidapur.
 TQQ YE. Liza pula skodeng resepi dari blog Naz. Semoga empunya resepi asal diberkati dan dilimpahi rezeki di atas perkongsian resepi yg bagus ini kan. AAmiin
Kita panjang-panjangkan resepi sedap ni semoga dapat pahala jg
in sya Allah


COKLAT CHIPS FAMOS AMOS

bahan-bahan utama
  • 280 gm (2 1/4 cawan) tepung gandum
  • 10 gm (3 tsp) serbuk koko
  • 2 Tbsp tepung jagung
  • 1/2 tsp soda bikarbonate
  • 2 Tbsp susu tepung
  • 250 gm mentega
  • 150 gm gula kastor
  • 1/2 tsp asen vanilla
  • 1 biji kuning telur
  • 100 gm (1/2 cawan) coklat chip
  • 100 gm sebarang kekacang(walnut, badam, gajus dll yang dicincang) atau kismis - opTIONAL
  • Cara-cara :

      1. Pukul mentega, gula kastor dan esen vanilla hingga kembang.
      2. Masukkan kuning telur dan pukul rata.
      3. Masukkan bahan-bahan ayak dan kemudian kacau hingga sebati dengan spatula atau tangan.
      4. Masukkan coklat chip dan cincangan kacang atau kismis. Kacau rata.
      5. Sudukan adunan ke atas dulang pembakar. Boleh juga diuli menjadi bebola-bebola kecil dengan menggunakan tangan. Susun di atas dulang pembakar. PERHATIAN! JANGAN LETAKKAN BEBOLA RAPAT-RAPAT ANTARA SATU SAMA LAIN KERANA BEBOLA INI AKAN MENGEMBANG6.
      6. Bakar pada suhu 160 C selama 15-25 minit bergantung kepada saiz bebola-bebola adunan anda.7.
      7. Sejukkan dahulu biskut sebelum disimpan di dalam bekas kedap udara.