iklan

Tuesday, 28 October 2014

kuih kaswi pandan



assalamualaikum

kelmarin buat kuih kaswi pandan 
atas permintaan en suami. Sebab tak sempat nak beli gula merah
kita buat le versi pandan
kaswi ni salah satu kuih feberet gak
paling suka makan yg kenyal2 gitu kan
lulur ngan kelapa parut tu yg buat sedapp
goggle2 cari resepi ,berkenan dgn resepi kaswi 
kak Azlita ni
alhamdulillah sedapp






tqqqq  kak .azlitamasammanis
sukatannya kita doublekan sb nak dpt satu loyang

KASWI PANDAN

4 cawan air pandan-blender daun 
pandan
2 cawan tepung gandum
2 sb tepung ubi
2 sb tepung beras
1 1/4 cawan gula
1 sb air kapur

bblender semua bahan2 diatas
kemudian tapis
maskkan dlm loyang yg telah disapu sedikit minyak
@ lapik plastik
kukus dlm 40 minit



Saturday, 25 October 2014

apam nasi



ASSALAMUALAIKUM

SALAM MAAL HIJRAH

SEMOGA PERJALANAN KEHIDUPAN KITA SEMUA LEBIH BAIK DARI SEMALAM




ALHAMDULILLAH HARI INI DIBERI KESEMPATAN DAN  MASA YG TERLUANG
PAGI2 BANGUN SEMANGAT BERKOBAR-KOBAR NAK WAT SESUATU UTK BREAKFAS

LAMA TAK BUAT APAM NI
SALAH SATU KUIH KEGEMARAN EMAK
TERINGAT BILA DTG SINI SURE PAGI2 MAK SUH BELI APAM NI. DULU SEBUNGKUS SINGGIT DLMNYA ADA 10 KETUL PASTU KURANG JADI 9 DAN 8
TP BARU2 NI BELI DAH TINGGAL 6 KETUL RUPANYA 
SEBUNGKUS SINGGIT TU HUHUU

ITULAH PERUBAHAN SEIRING MASA DAN ZAMAN

APAPUN WAT SENDIRI AMBIK KAU MELAMBAK
JENUH MAKAN
JOMMMM

APAM NASI

2 CAWAN NASI-BLENDER HALUS DGN 3 CAWAN AIR
2 CAWAN TEPUNG BERAS
1 CAWAN TEPUNG GANDUM
1 CAWAN GULA
1 PEKET YIS MAURIPAN

BLENDER SEMUA DAN BIARKAN NAIK 1-2 JAM
PANASKAN KUKUSAN
KUKUS 10 MINIT



Friday, 24 October 2014

rendang daging



assalamualaikum

Salam Maal Hijrah

selamat menyambut 1 muharam 1436H

ALHAMDULILLAH
syukur masih diberi peluang menikmati kehidupan di atas muka bumi ini. AAminn

wokeyy  terajin nak update menu tak seberapa ini
rendang daging, daging korban
rendang daging ni makan dengan nasi putih pun sedapp
kalu dpt lemang @ ketupat wat cicah lg sodappp

resepi cp dari
kasihaleeya.blogspot.com  tqq ye



Bahan-bahan.
1 mangkuk daging dipotong kecil
sedikit daun kunyit dan daun limau purut dihiris
kerisik (beli kat pasar dah siap)
1 bungkus santan (rm2)
3 sudu cili kering blend
2 keping asam keping

Bahan Blend
5 bijik bawang putih
1 biji bawang besar
5-6 cili padi (aku guna sikit sebab budak nak makan)
4 batang serai
1 inci halia (besar ibu jari kaki)
sedikit kunyit hidup

Cara-Cara

campak daging dalam kuali.. biar sampai keluar air.. api kecik je.. 
bila dah kecut sikit daging tu.. air dah keluar and kering sikit.. 
campakkan bahan blend tadi.. campak sekali cili kering blend ikut tahap kepedasan u olls... kacau rata.. 
Kemudian masukkan santan dan kerisik.  letak garam sikit.. dan campakkan asam keping..nak bagi warna tak pucat sangat.. boleh campurkan 1 sudu kicap pekat.. nanti warna rendang korang akan bertambah berseri gitu.. kecilkan api.. kacau sampai masak.. eh jangan lupa campakkan daun limau purut dan daun kunyit yang dihiris.. kacau hingga kering.. kalau suka jenis kering boleh lah masak lama sikit.. kalau suka yang basah-basah, tutup lah api awal sikit.. 





Saturday, 18 October 2014

cekodok lemak manis


assalamualaikum

salam dihari minggu.
bahagianya hari ni dpt rehatkan diri 
awal pagi bangun sunyi sepi je
gembiranya andai setiap kali hari ahad cam gini he hee

sambil menikmati cekodok lemak manis dan air teh o
wahh berangan sekejap
jangan mare ye

ok jom layan mata, meh la sapa yg nak join
he hee






Saturday, 11 October 2014

onde-onde labu


assalamualaikum

Selamat petang semua
alhamdulillah bertemu lagi ya

cuci mata dgn onde-onde labu @ buah melaka labu pula 
ada banyak buah labu kat umah tp agak kecik2 buahnya.
Yang besar2 semua dah pembekal ambik kot
tinggal yg kecik2 ni je kata bil.
Mungkin sb musim kemarau hari tu so buahnya agak terbantut.
kecik2 comel blhlah.
tp isinya tetap kuning cantik.
mcm2 leh wat dgn labu ni kan, masak lemak, pengat ,cekodok dan paling best onde-onde . Resepi 
Rohah, tqqqq ye akak cp disini ya







ONDE-ONDE LABU
Oleh;rohah

Bahan-bahan;
1 cawan labu - lenyek halus
2 cawan tepung pulut
1/2 sudu kecil garam -lenyek bersama labu

Inti;
Gula merah atau gula melaka secukupnya

Bahan lain;
Kelapa parut
Garam halus 

Cara;
1.Satukan labu yang dilenyek tadi bersama tepung pulut.Gaul rata hingga sebati.
2.Bulat-bulatkan adunan, leperkan dan masukkan gula merah/ gula melaka.Tutup semula dan gentel membulat.3.Didihkan air dalam periuk dengan api sederhana besar.Masukkan adunan yang telah siap digentel tadi ke dalam periuk dan celur sehingga butiran kuih timbul di permukaan air didihan.
4.Angkat dan toskan.
5.Guling-gulingkan ke atas kelapa parut yang telah digaul bersama sedikit garam.
6.Hidangkan.


Wednesday, 8 October 2014

kek mable


ASSALAMUALAIKUM

Tak tau nak makan apa....kering idea
tp list berderet tu yg harus dicuba he hee
bukan apa sering kecundang niat di hati

kadang2 dah beli barang2 ,bawa keluar dari fridge
dah tppp.....waaaa lepak2 atas katil pastu terlelap
ha haa
selalu gitulah kalu hari bekerja  ni
mata cepat benor nak terlelap
so tunggu hari cuti le
kesian kita kan




ni la kek sempoi yg sempat diadun utk makan2
lama x layan kek cam gini kan
jom intai resepi sempoinya



KEK  MABLE

2 CAWAN PLANTA
2 CAWAN GULA HALUS
5 BIJI TELUR
2 CAWAN TEPUNG BERSERBUK PENAIK
ESEN VANILA


CARA-CARA

PUKUL GULA DAN PLANTA HINGGA KEMBANG PUTIH
MASUKKAN TELUR SATU PERSATU
ESEN VANILA
DAN AKHIRI DGN TEPUNG

WARNAKAN SEDIKIT DGN COKLAT

BAKAR 170C -45MINIT