iklan

Saturday, 18 October 2014

cekodok lemak manis


assalamualaikum

salam dihari minggu.
bahagianya hari ni dpt rehatkan diri 
awal pagi bangun sunyi sepi je
gembiranya andai setiap kali hari ahad cam gini he hee

sambil menikmati cekodok lemak manis dan air teh o
wahh berangan sekejap
jangan mare ye

ok jom layan mata, meh la sapa yg nak join
he hee






Saturday, 11 October 2014

onde-onde labu


assalamualaikum

Selamat petang semua
alhamdulillah bertemu lagi ya

cuci mata dgn onde-onde labu @ buah melaka labu pula 
ada banyak buah labu kat umah tp agak kecik2 buahnya.
Yang besar2 semua dah pembekal ambik kot
tinggal yg kecik2 ni je kata bil.
Mungkin sb musim kemarau hari tu so buahnya agak terbantut.
kecik2 comel blhlah.
tp isinya tetap kuning cantik.
mcm2 leh wat dgn labu ni kan, masak lemak, pengat ,cekodok dan paling best onde-onde . Resepi 
Rohah, tqqqq ye akak cp disini ya







ONDE-ONDE LABU
Oleh;rohah

Bahan-bahan;
1 cawan labu - lenyek halus
2 cawan tepung pulut
1/2 sudu kecil garam -lenyek bersama labu

Inti;
Gula merah atau gula melaka secukupnya

Bahan lain;
Kelapa parut
Garam halus 

Cara;
1.Satukan labu yang dilenyek tadi bersama tepung pulut.Gaul rata hingga sebati.
2.Bulat-bulatkan adunan, leperkan dan masukkan gula merah/ gula melaka.Tutup semula dan gentel membulat.3.Didihkan air dalam periuk dengan api sederhana besar.Masukkan adunan yang telah siap digentel tadi ke dalam periuk dan celur sehingga butiran kuih timbul di permukaan air didihan.
4.Angkat dan toskan.
5.Guling-gulingkan ke atas kelapa parut yang telah digaul bersama sedikit garam.
6.Hidangkan.


Wednesday, 8 October 2014

kek mable


ASSALAMUALAIKUM

Tak tau nak makan apa....kering idea
tp list berderet tu yg harus dicuba he hee
bukan apa sering kecundang niat di hati

kadang2 dah beli barang2 ,bawa keluar dari fridge
dah tppp.....waaaa lepak2 atas katil pastu terlelap
ha haa
selalu gitulah kalu hari bekerja  ni
mata cepat benor nak terlelap
so tunggu hari cuti le
kesian kita kan




ni la kek sempoi yg sempat diadun utk makan2
lama x layan kek cam gini kan
jom intai resepi sempoinya



KEK  MABLE

2 CAWAN PLANTA
2 CAWAN GULA HALUS
5 BIJI TELUR
2 CAWAN TEPUNG BERSERBUK PENAIK
ESEN VANILA


CARA-CARA

PUKUL GULA DAN PLANTA HINGGA KEMBANG PUTIH
MASUKKAN TELUR SATU PERSATU
ESEN VANILA
DAN AKHIRI DGN TEPUNG

WARNAKAN SEDIKIT DGN COKLAT

BAKAR 170C -45MINIT

Tuesday, 7 October 2014

puding cheese


assalamualaikum

alhamdulillah kembali bersua disini

jom layan puding cheese pula ya
ni kes tersalah agar2 tau he hee 
terletak serbuk agar2 kaler hijau
beli 2 peket satu clear satu hijau konon utk wat kek pandan layer
tp tersalah pulak he  hee
tu yg jadi puding ni kaler ijau.
apapun jadi dan tetap telan
sedapp lemak2 biskut cheese





resepi skodeng diblog syapex.  suka jalan2 kat dapur Syapex ni macam2 menu menarik. tqqqq ye dik

PUDING CHEESE
Saiz 8" persegi

Bahan-Bahan
-13g Serbuk Agar-Agar
-1 liter Air
-120g Gula
-3 biji Telur
-120-150g Biskut Cheese - blend halus
-1 sb Tepung Kastad
-400ml Susu Cair
-200g Susu Pekat
-50g Mentega

cara-cara

1. masak agar2 dgn air hingga hancur
masukkangula dan kacau sehingga sebati
2.pukul telur, campurkan dgn biskut dan tepung kastad
dan jg susu kacau selalu
3.tuang ke dlmadunanagar2 td dan dikacau
biarkan hinga mendidih dan akhir masukkanmentega
tutup api





Sunday, 5 October 2014

SALAM AIDIL ADHA







Selamat hari raya aidiladha
@hari raya korban


Tak dpt blk beraya Kali ni
Terasa sgt sunyinya

Ye lah tak sama sambut raya kat kg, walaupun td kat masjid solat raya.
Apapun redha terima


Tgk gambar2 raya Aidilfitri je lah sbgai pengubat hati.
kenangan raya AIDILFITRI 2014




Saturday, 27 September 2014

waffle sedapp


assalamualaikum

selamat pagi minggu
jom sarapan dgn waffle sedap dan mudah ni
makan panas2 ranggup lg ni
mcm2 boleh letak jem, kaya  peanut butter atau sapu nuttella
semua sedap



waffle

bahan2nya

2 cawan tepung kek @ tepung kek
2st yis
2 sb gula
secubit garam
1 biji telur
1 cawan susu segar
1/2 cawan air suam
3 sb butter cair

gaul semua hingga sebati\atau blend je
biarkan sekejap dlm 15minit
tuang dlm acuan
tunggu nmpk agak perang
siapppp

mudahkan, 



kek pandan kastad

               
                   Assalamualaikum

Seperti yg dijanjikan nk update resepi kek pandan kastad.
tak boleh coleteh panjang sb mata dah nak terpejam he hee



  • 15 ml ovalette -(1 Tbsp)
  • 80 ml air daun pandan
  • 80 ml minyak / mentega cair 
  • 5 ml pes pandan - (1 tsp)
  • Sedikit pewarna hijau 

Cara-cara
  1. Satukan gula, ovalette, tepong, serbuk penaik dan telor dalam mangkuk adunan. Pukul hingga pekat dan gebu selama 5 minit dengan kelajuan tinggi.( tapi nie terletak kepada kalajuan pengadun) saya guna no 5.
  2. Perlahankan kelajuan dan masukkan air daun pandan, pes pandan dan sedikit pewarna hijau...pukul lagi dengan kelajuan tinggi selama beberapa minit atau sehingga aduan kek benar2 ringan.
  3. Tuangkan minyak/ mentega cair kedalam adunan dan gaul dgn serduk hingga sebati
  4. Sediakan tin pembakar bulat atau 4 segi ukuran 8", griskan dasarnya dan lapik kertas serap minyak. Tuangkan adunan dan bakar selama 45minit atau hingga masak pada suhu 150 - 180'C 
  5. Bila dah masak keluarkan dari oven dan telangkupkan kat atas redai kek...lebih kurang 5 minit...bagi mengelakkan kek mendap




RESEPI KASTAD JAGUNG (Adaptasi daripada resepi kastad pandan by Jom Masak)



Bahan-bahan:
  • 1200 ml santan atau susu cair (Naz selalu guna santan kotak)
  • 1 cawan gula kastor
  • 10 gm serbuk agar-agar
  • 100 gm tepung Hoen Kwe warna putih
    • Secubit garam
    • 1 - 1 1/2 tsp perisa atau esen jagung dan pewarna kuning
    Cara-cara:
    1. Masukkan semua bahan ke dalam periuk. Masak sambil mengacau-ngacau adunan hingga likat. Kacau guna whisk jer.
    2. Bila dah likat, tutup api. Jangan terlalu likat sangat sebab nanti susah nak layer pada kek.
    ** Kalau guna santan, santan tu tak perlu pekat. Santan biasa jer.

    Cara-caranya

  1. Sediakan loyang.
  2. Tuang sedikit kastad dan ratakan. Ambil sekeping kek dan letak di atas kastad tadi.
  3. Kemudian tuang sedikit kastad lagi dan ratakan. Untuk bahagian tepi-tepi kek, sekiranya rasa susah nak masukkan kastad, boleh guna pipping bag. Pancitkan je kastad tu biar penuh di bahagian tepi-tepi kek.
  4. Buat hingga habis kesemua lapisan kek dan kastad digunakan dengan bahagian atas sekali adalah lapisan kastad.
  5. Kemudian hentak-hentak manja sikit loyang tu biar padat kastad tu. Then biar kastad keras. Boleh masukkan dalam peti ais juga masa ni.
  6. Bila dah keras, tarik sikit kastad dari tepi-tepi loyang. Nanti nampak kastad akan meregang dari tepi-tepi loyang. 
  7. Terbalikkan dan keluarkan loyang dari kek kastad.