Skip to main content

Posts

Showing posts from October, 2014

kuih kaswi pandan

assalamualaikum
kelmarin buat kuih kaswi pandan atas permintaan en suami. Sebab tak sempat nak beli gula merahkita buat le versi pandankaswi ni salah satu kuih feberet gakpaling suka makan yg kenyal2 gitu kanlulur ngan kelapa parut tu yg buat sedappgoggle2 cari resepi ,berkenan dgn resepi kaswi kak Azlita nialhamdulillah sedapp





tqqqq  kak .azlitamasammanis
sukatannya kita doublekan sb nak dpt satu loyang

KASWI PANDAN

4 cawan air pandan-blender daun 
pandan
2 cawan tepung gandum
2 sb tepung ubi
2 sb tepung beras
1 1/4 cawan gula
1 sb air kapur

bblender semua bahan2 diatas
kemudian tapis
maskkan dlm loyang yg telah disapu sedikit minyak
@ lapik plastik
kukus dlm 40 minit


apam nasi

ASSALAMUALAIKUM
SALAM MAAL HIJRAH
SEMOGA PERJALANAN KEHIDUPAN KITA SEMUA LEBIH BAIK DARI SEMALAM



ALHAMDULILLAH HARI INI DIBERI KESEMPATAN DAN  MASA YG TERLUANGPAGI2 BANGUN SEMANGAT BERKOBAR-KOBAR NAK WAT SESUATU UTK BREAKFAS
LAMA TAK BUAT APAM NISALAH SATU KUIH KEGEMARAN EMAKTERINGAT BILA DTG SINI SURE PAGI2 MAK SUH BELI APAM NI. DULU SEBUNGKUS SINGGIT DLMNYA ADA 10 KETUL PASTU KURANG JADI 9 DAN 8TP BARU2 NI BELI DAH TINGGAL 6 KETUL RUPANYA SEBUNGKUS SINGGIT TU HUHUU
ITULAH PERUBAHAN SEIRING MASA DAN ZAMAN
APAPUN WAT SENDIRI AMBIK KAU MELAMBAKJENUH MAKANJOMMMM
APAM NASI
2 CAWAN NASI-BLENDER HALUS DGN 3 CAWAN AIR2 CAWAN TEPUNG BERAS1 CAWAN TEPUNG GANDUM1 CAWAN GULA1 PEKET YIS MAURIPAN
BLENDER SEMUA DAN BIARKAN NAIK 1-2 JAMPANASKAN KUKUSANKUKUS 10 MINIT


rendang daging

assalamualaikum
Salam Maal Hijrah
selamat menyambut 1 muharam 1436H
ALHAMDULILLAHsyukur masih diberi peluang menikmati kehidupan di atas muka bumi ini. AAminn
wokeyy  terajin nak update menu tak seberapa inirendang daging, daging korbanrendang daging ni makan dengan nasi putih pun sedappkalu dpt lemang @ ketupat wat cicah lg sodappp
resepi cp darikasihaleeya.blogspot.com  tqq ye
resepi-rendang-daging

Bahan-bahan. 1 mangkuk daging dipotong kecil sedikit daun kunyit dan daun limau purut dihiris kerisik (beli kat pasar dah siap) 1 bungkus santan (rm2) 3 sudu cili kering blend 2 keping asam keping
Bahan Blend 5 bijik bawang putih 1 biji bawang besar 5-6 cili padi (aku guna sikit sebab budak nak makan) 4 batang serai 1 inci halia (besar ibu jari kaki) sedikit kunyit hidup
Cara-Cara
campak daging dalam kuali.. biar sampai keluar air.. api kecik je.. bila dah kecut sikit daging tu.. air dah keluar and kering sikit.. campakkan bahan blend tadi.. campak sekali cili kering blend ikut tahap kepedasan u ol…

cekodok lemak manis

assalamualaikum
salam dihari minggu.bahagianya hari ni dpt rehatkan diri awal pagi bangun sunyi sepi jegembiranya andai setiap kali hari ahad cam gini he hee
sambil menikmati cekodok lemak manis dan air teh owahh berangan sekejapjangan mare ye
ok jom layan mata, meh la sapa yg nak joinhe hee





onde-onde labu

assalamualaikum
Selamat petang semuaalhamdulillah bertemu lagi ya
cuci mata dgn onde-onde labu @ buah melaka labu pula ada banyak buah labu kat umah tp agak kecik2 buahnya.Yang besar2 semua dah pembekal ambik kottinggal yg kecik2 ni je kata bil.Mungkin sb musim kemarau hari tu so buahnya agak terbantut.kecik2 comel blhlah.tp isinya tetap kuning cantik.mcm2 leh wat dgn labu ni kan, masak lemak, pengat ,cekodok dan paling best onde-onde . Resepi Rohah, tqqqq ye akak cp disini ya






ONDE-ONDE LABUOleh;rohah
Bahan-bahan;1 cawan labu - lenyek halus2 cawan tepung pulut1/2 sudu kecil garam -lenyek bersama labu
Inti;Gula merah atau gula melaka secukupnya
Bahan lain;Kelapa parutGaram halus 
Cara;1.Satukan labu yang dilenyek tadi bersama tepung pulut.Gaul rata hingga sebati.2.Bulat-bulatkan adunan, leperkan dan masukkan gula merah/ gula melaka.Tutup semula dan gentel membulat.3.Didihkan air dalam periuk dengan api sederhana besar.Masukkan adunan yang telah siap digentel tadi ke dalam periuk dan celur seh…

kek mable

ASSALAMUALAIKUM
Tak tau nak makan apa....kering ideatp list berderet tu yg harus dicuba he heebukan apa sering kecundang niat di hati
kadang2 dah beli barang2 ,bawa keluar dari fridgedah tppp.....waaaa lepak2 atas katil pastu terlelapha haaselalu gitulah kalu hari bekerja  nimata cepat benor nak terlelapso tunggu hari cuti lekesian kita kan



ni la kek sempoi yg sempat diadun utk makan2lama x layan kek cam gini kanjom intai resepi sempoinya


KEK  MABLE
2 CAWAN PLANTA 2 CAWAN GULA HALUS 5 BIJI TELUR 2 CAWAN TEPUNG BERSERBUK PENAIK ESEN VANILA

CARA-CARA
PUKUL GULA DAN PLANTA HINGGA KEMBANG PUTIH MASUKKAN TELUR SATU PERSATU ESEN VANILA DAN AKHIRI DGN TEPUNG
WARNAKAN SEDIKIT DGN COKLAT
BAKAR 170C -45MINIT

puding cheese

assalamualaikum

alhamdulillah kembali bersua disini

jom layan puding cheese pula ya
ni kes tersalah agar2 tau he hee 
terletak serbuk agar2 kaler hijau
beli 2 peket satu clear satu hijau konon utk wat kek pandan layer
tp tersalah pulak he  hee
tu yg jadi puding ni kaler ijau.
apapun jadi dan tetap telan
sedapp lemak2 biskut cheese





resepi skodeng diblog syapex.  suka jalan2 kat dapur Syapex ni macam2 menu menarik. tqqqq ye dik
PUDING CHEESEBy: AlongRoz@HomeKreationSaiz 8" persegi
Bahan-Bahan-13g Serbuk Agar-Agar-1 liter Air-120g Gula-3 biji Telur-120-150g Biskut Cheese - blend halus-1 sb Tepung Kastad-400ml Susu Cair-200g Susu Pekat-50g Mentega
cara-cara
1. masak agar2 dgn air hingga hancurmasukkangula dan kacau sehingga sebati2.pukul telur, campurkan dgn biskut dan tepung kastaddan jg susu kacau selalu3.tuang ke dlmadunanagar2 td dan dikacaubiarkan hinga mendidih dan akhir masukkanmentegatutup api




SALAM AIDIL ADHA

Selamat hari raya aidiladha
@hari raya korban


Tak dpt blk beraya Kali ni
Terasa sgt sunyinya

Ye lah tak sama sambut raya kat kg, walaupun td kat masjid solat raya.
Apapun redha terima


Tgk gambar2 raya Aidilfitri je lah sbgai pengubat hati.
kenangan raya AIDILFITRI 2014