Skip to main content

Posts

Showing posts from January, 2014

pulang ke kampung

assalamualaikum


Selamat bercuti pada yg bercuti y
yg nak balik kampung semoga selamat sampai ke destinasi dengangembira.
gambar ni yg memanggil-manggil utk balik kampung ni he hee
Dan ada tugas yg lebih penting jg sebenarnya , nak bawa ayahanda ke hospital taiping Sabtu ini sb ada appointment dgn  doktorSambil2 tu dpt mkn derian ni, kata mak ada sikit2 lg, blhlah.


Kata-kata yg cukup bermakna dan harus difikirkan maksudnya.

cupcake coklat

 assalamualaikum semua
nak tulis apa pun tak tau ni he hee tak ada idea langsung
Nk layan citer Ariana Rose jap g ni
YG siap record t jom layan je cupcake coklat ni okeyboleh gitu..

 resepi sebelum ni adaDI SINI
boleh intai2 ye
selamat malam semua

kata-kata hikmah

gulai lemak telur itik

assalamualaikum
selamat berhari minggualhamdulillah syukur masih diberi kesempatanmasak apa tu ye?maklumlah cuti2 dihari minggu kanbanyaklah menu agaknya.
Semalam berkesempatan ke rumah SIL di Kuala Pilahziarah SIL dan familynya yg baru kehilangan ayah mertuanya pada pagi  jumaat 23hb januari. Arwah dah  berusia lebih 100 tahun ,AL FATIHAH semoga arwah TOKDI ditempatkan dikalangan org2 Soleh. Amin


kalu dah ke Pilah ni memang macam2 buahtangan dapat bawak balk ke KL, macam2  Sil bekalkan. Ni yg salah satu wajib he hee telur itikkalu tak telur asin telur itik mentah ni.apalagi kita wat masak lomaklahdah tu memang feberet en asben lg.Dari kecik duk melantak telur itik he heeasben selalu citer masa duk Seremban arwah mak memang rajin bela ayam itik ni. Selalu makan telur lah kan.biasa masak lemak kat kg panggil gulai lemak so kita masak pun ikut stail mak. 
GULAI LEMAK TELUR ITIK
bahan-bahannya
telur itik 4 bijisantan kelapa-yg cairdan yg pekat asingkandaun kunyit
bahan tumbuk4 biji cilipadisebt…

kuih lapis pandan

assalamualaikum
apa khabar semuaalhamdulillah kembali bersua disini ye.Bila keadaan mengizinkan .

semalam lg niat nak wat entry kuih lapis ni tp mlm tadi migrain tiba2 dtg kembali setelah agak lama x menyerang.lepas telan ubat terus paksa diri tidurmemang pengsan sampai suboh lah.
kuih lapis pandan  ni wat utk sarapan semalam jgmasih resepi yg sama dgn sebelum iniDI SINIcuma disebabkan kaler merah dah habis maka bertukarlah ke kaler hijau pandan ni

suatu petang di hari minggu .......

jom makan mi kari

 assalamualaikum

Ya Allah
Terangilah Jiwa Kami
Dengan CahayaMu
Bimbinglah Langkah Kami
Dengan PetunjukMu
Dan Jagalah kami
Dari Siksa Api NerakaMu

Aamiin

Alhamdulillah Syukur PadaNya kerana masih diberi kesempatan utk menghirup udara di bumi yg indah ini. Malam ni agak kelapangan dptlah ngadap blog ni.emmm masukkan dulu entry mi kari ni ye.yg sempat dibuat hari sabtu lepas utk makan2 beramai-ramai.sempoi je, resepi SIL ni. sblm ni dah ada wat entry pun.layan gambar2 dulu ye

mi kari sedapsumber kakak ipar
bahan-bahan kuah
bunga lawangkulit kayu manisminyak masak3 sudu besar udang kering*3 ulas bawang putih*            3 ulas bawang merah*    halia*bhn bertanda * diblend hancursbtg serai-diketuk1peket kecil rempah kari dagingsantan kelapa dari sebiji kelapa2 kiub pati ayam knorrudang hidupisi kerangdagingtofu keringfish ballkentang rebus dan blend-utk pekatkan kuah
cara-caranya
panaskan minyak, tumis kulit kayu manis, bunga lawangdan serai
pastu masukkan bahan2 yg telah diblendsehingga naik baumasukkan…

bengkang tepung beras pandan

assalamualaikum
selamat malam semua. emmm esok dah senin kan. 2 hari je 
cuti esok mula cam biasa



sarapan hari jumaat lepas ni, wat bengkang beras lagi kali ini dan ikut mencuba resepi di blog Fiza, versi pandan .jom layan bengkang yg sedapp ni ye

BENGKANG TEPUNG BERAS
Sumber 1 : periuktanah.blogspot2:fizalgk.blogspot.com
Bahan-bahan:



300 gm tepung beras
150 gm gula pasir
1 sudu teh garam
1000 ml santan daripada sebiji kelapa
4 helai daun pandan dikisar halus- ramas dengan 1/2 cawan air dan dapatkan patinya
Cara membuatnya:


1. Masukkan semua bahan ke dalam periuk dan gaul dengan whisk hingga sebati. (boleh juga campur semua bahan di dalam mangkuk lain dan kemudian tapis ke dalam periuk agar tidak berketul) Hidupkan api sederhana dan kacau sentiasa.

2. Apabila bancuhan mula berketul, perlahankan api dan terus mengacau hingga hampir pekat.


3.Angkat dan tuang adunan ke dalam loyang yang telah dilengser dengan minyak atau margerin dan ratakan.
4. Bakar pada suhu 300 darjah celsius selama 30 minit atau…

kek butterscoth walnut

assalamualaikum
esok hari jumaat dah kan emmmm cepatnya rasa masa berlalu

 nak kongsi cerita tentang kek yg sempat dibaking utk anakanda sempena harijadi mereka berdua.dari sehari ke sehari nak update, tak sempat2alhamdulillah malam ni baru berkesempatan.kek butterscotch walnut. Sbnya kek ni feberet si abang isbeli kat SR  memang layan habis lah.nak makan beli sepotong dua je  he hhebila mama terlebih rajin maka terhasilnya kek ni. Ambik makan sepuas-puasnya. He hee sampai x larat
Walaupun xlah sama SR tp rasanya sedappp jgk. Kemanisan nya kena kontrol sikit. Nak lg bila dicurah sos butterscotch tu.


Bolehlah kan, utk kegembiraan anak2.
Ucap tqqqq sgt2 pada yg share resepinya. Jenuh goggle cari  resepi asal  disini  
SPONGE CAKE
BAHAN2 :

275 gm tepung
1 sudu teh baking powder
1/2 teaspoon baking soda
secubit garam
*Semua bahan di atas di satukan kemudian di ayak
150 gm mentega tanpa garam ~ dilembutkan
220 gm gula perang
2 biji telur saiz A ~ suhu bilik
1 sudu teh esen vanilla
1 sudu besar h…

selamat hari lahir Saif al Muqmin & Sarah Nur Izzati

 assalamualaikum
alhamdulillah 5 jan genaplah 14 tahun usia anak bujang sorang mama ni dan 6 jan pula anak dara bungsu mama genap 7 tahun, setiap tahun kami kongsi kek besday tauhe heesenang keja mama kan

Syukur alhamdulillah, harapan dan doa mama serta abah anak2 membesar sehat sempurna dan sentiasa beroleh kejayaan di dunia jg akhirat.jadi anak yg baik, soleh dan solehah....Amin

sekadar berkongsi gambar2 sbgai kenangan saat2 gembira semalam.kek feberet si abang Is ni kek butterscoth walnutala2 SR he hee


1,2, 3 tiuppppppppp he he


entry akan datang resepi ke ye

bengkang tepung beras

assalamualaikum
He he maaf ye entah mcmana terkeluar entry yg x sempat cerita apa2 ni.
Tertekan pulak
Tqqq yg bg komen
Biasa la 2 hari ni buzy uruskan ank2 msk sekolah dgn perbagai perkara
Pagi pulak dgn pendaftaran ibubapa ank2 di Taska, ank2 yg transit sek rendah sampai mkn pun x sempat ha haa

Bengkang @ bingka tepung beras ni dah langsai pun. Buat masa nk blk kg baru ni. Kebetulan blk pg so mlm buatlah khas utk mak kat kg,YG suka sgt bingka ni
Tepung beras kan blhlah mak mkn tanpa ragu2 he hee

Buat sikit je setengah adunan
Puashati sb mak puji sedapppp he hee



Nanti update resepinya ye. Ni kepenatan lgHe hee. Resepi cp Kat blog RahelTqqqq Rahel. Sungguh lemak dan lembut
Bingka ni kena betul2 sejuk baru blh mkn sb time panas lembut sgt xleh potong

selamat menempuh alam persekolahan 2014

assalamualaikum
sessi baru bermula esok.melangkah kembali ke sekolah seperti  biasa ye wahai anak2 buat anak2 yg baru melangkah ke tahun satu dan tingkatan satuselamat melalui episod baru ye.

Alhamdulillah nampaknya ceria belaka anak2 kita nak g sekolah.si kecik Sarah ni tak sabar sebenarnya nak jumpa kawan-kawannyatgk anak2 lain jg semuanya tak meragam.semua bersemangat nak bersekolah 

Kakak Tisha thn ni ke Smk dah. Teringat ketika msk form 1 dulu