iklan

Friday, 5 September 2014

kuih serimuka pandan terbaikkk



assalamualaikum

salam dihari minggu....alhamdulillah pagi yg aman dan tenang 
en suami takada minggu ni kena ke Sabah pula  emm relex mama la
pagi2 gini memang sunyi lah semua masih dlm selimut
berkerekot masing2..

terbaikkk,he hee beriya je kan tajuknya
tp memang benarnya  ya teman2
Serimuka pandan resepi cheff Asma paling best sekali
dulu ada skali ambik kelas kuih 2 gini resepi utk org meniaga
bagus jg resepinya. tp yg ni lg best
kisahnya minggu sudah lg bila tetiba parents ni mintak wat serimuka sb esk nya opisnya nak wat jamuan perpisahan. Kita terima jgk bila fikirkan nak tolong lah kan  apalgi goggle cari resepi
habis keja terus g pasaraya cari pulut dan kelapa, ha ha kelam kabut sampai ke malam
aaminn...siap 2 loyang 10x10 esknya msk box  dan potong siap2 
senang potong dan yg penting sedang elok2 atasnya tu
lebihan tepi2 tinggal kat rumah dan sikit bawa bekal g taska utk snap gambo he hee


mesti letak sini resepi utk rujukan....terbaik ni
tqqq Cheff Asma dan kak yatiememories


SERIMUKA PANDAN

500 gm beras pulut-rendam 2 jam 
300ml santan pekat
300ml air
sedikit garam

cara sy lepas rendam 2 jam basuh bersih2 pastu mskkan dlm loyang
mskkan santan pekat dan air serta garam
kukus 1/2 jam

pastu gaul2kan pulut hingga sekata masaknya
 sediakan loyang 10 x 10
lapikkan plastik dan sapu minyak sikit
masukkan pulut td tekan2 hingga sekata
ketepikan dulu utk sediakan bahagian atasnya pula




bahagian atasnya

250 gm gula-sy kurabgkan jd 200 gm je
400 ml santan pekat
400 ml air-sy blender dgn daun pandan
4 biji telur
100 gm tepung kastad
garam
dan sikit pewarna hijau

gaulkan semua bahan2 diatas hingga sebati kemudian di tapis dulu ye
masakkan dlmkuali dan kacau hingga berwap (nampak agak pekat)

tuang di atas lapisan pulut td dan kukus  dlm 30 minit

sejukkan 

ok siap.....boleh try lagi pasni


k

5 comments:

  1. Ok kak...mesti cuba ni...kuih peberet sy ni. Simpn resepinya dlu...:)

    ReplyDelete
  2. Saya pun suka makan seri muka... tapi kalu buat sendiri kena menyenduk pulalah nak makan bahagian atasnya tu ha hahahah....

    ReplyDelete
  3. cantik la kejadian serimuka tu kak..wana lama x buat kuih-muih macam ni..

    ReplyDelete
  4. mmng sedap guna resepi ni...kuih kegemaranku..

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum...kita pun dh lama nk try rspi chef asma ni...kak ayu Singapore pun ckp sdpp...tpi lum smpai msa lgi nk menerai...Inysaa Allah pasti akan di cuba nti...npak pun sdpp...

    ReplyDelete

kata-kata manis