Skip to main content

kuih kasui


ASSALAMUALAIKUM


alhamdulillah.... 15 ramadhan kini
syukur masih berada dlm bulan yg mulia ini kan



ingin berkongsi menu semalam, kuih kasui
dari awal puasa en somi duk suh buat kuih ni tp tak terbuat
dan smlm akhirnya berkesempatan jg
he hee terukkan kita


bukan senang nak jumpa kuihmuih yg menepati citarasa ni
walaupun banyak kuih ada jual kat bazar tu
macam2 adaaa kan
tp kalu kuihmuih gini bila beli selalunya buang akhirnya.
entah kenapa???
macam minggu lepas beli bingka ubi 2 ketui je pun
satu 50 sen, cubit2 sikit alamak kerassnya pastu akhirnya tong sampah la yg makan
kadang2 teringin nak makan sikit je, kalu buat ni banyak la pulak.
bila buat sendiri pastinya dpt kasi jiran2 baru tak membazir

ok jom tgk resepi kat dapurn Naz ye

Comments

  1. Betul tu Sara.. puas hati buat sendiri kan.. boleh sedekah Kat kiri kanan.. semlm akak buah kuih koci Dan ondeh2 , FIL nak mkn pulak..

    ReplyDelete
  2. Sara...buat la tutorial...mesti ramai yg nak belajar..

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum...waaaa ni pun antara kuih pabret kita jgk...msa kat msia dulu rjin jgk buat klu ada jamuan surau...tpi time tu blog plak tidur..heheee...nti bleh buat la ni...

    ReplyDelete
  4. nasib encik suami akak tak pernah minta apa2 yang di hidang itu je yg dimakan hahaha kalau ada request tak tau lah tapi mmg kesian lah kalau tk buat akak pun mcm nak buat lah mamasara kuih kosuii ni

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…