Skip to main content

musim bunga.......mengamit



musim bunga lagi.... baunya harum semerbak
bangun pagi hirup udara nyaman
aghhhh sedapnya bauuu
inilah pemandanganya....memenuhi segenap ruang di atas tanah
belakang rumah Ayahanda bonda
ohhh  bunga durian 
mengamit memori jg....tetiba rasa rindu pada  ketika dulu
yg telah hilang...yg telah  lama berlalu

bukan saja durian, malah manggis ,rambutan semua tengah berbunga sgt lebat saat ini
alhamdulillah


kalu ada rezeki tak lama lg dptlah menikmati salah satu nikmat kelazatan di atas dunia pinjaman ini...

 rasa baru saja menikmati buah-buah tempatan 
beberapa bulan lepas
adakala....ada sesuatu yg sukar nak diluahkan
putaran masa membuatkan ku terfikir sejenak
masih memikirkan
sesuatu yg tak dpt dicoretkan atau diluahan dgn kata2 pena
apa ye????entah bagaimana






Comments

  1. Salam Saranur...seronok kan tengok bunga bertaburan, ala2 kat Jepun gitu. Dpn rumah kakpb musim bunga mangga...hoho...habis simen rumah kotor, susah nak hilang.

    ReplyDelete
  2. wah sronok laaaaa... cantik :D kalo goyang pokok ada fefeeling bunga jatuh dak..

    ReplyDelete
  3. banyaknya bunga durian..best kan ada buah durian sendiri..durian kat balkoni rumah sya di kg pun lebat berbunga..harap menjadi la buahnya..

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum sara lebatnya bunga doghian ni sara...klu lekat buahnya mau makan tak habis ni...nk ngendeng lahh...hehe

    ReplyDelete
  5. sama jugak...tgh berbunga. semoa ada rezeki kita kan kak...

    ReplyDelete
  6. saya balik g minggu lepas pun durian tengah galak berbunga...harap2 dapatlah rasa buahnya tahun ini

    ReplyDelete
  7. Assalammualaikum Sara nur...seronokkan klu sekali sekala dpt tgk pokok durian baru nk berbunga...ala2 cam citer Korea gitu.. winter sonata..

    ReplyDelete
  8. Dkt kmpg kak sarah pun pokok durian berbunga..insyaallah kalau reziki..

    ReplyDelete
  9. oooh bestnyer hari tu balik kampung tak perasanpun.. maalumler kebun buah tak keliling rumah...
    kalau der rezeki merasalahkan..
    kata2 lasttu macam ada benda yang nak diluahkanjer...

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

 assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kanwalaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hariKe Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni. Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu.Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah. wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semuaterima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya...semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heeeok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan.2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disiniolahan Mama Saranur (Sukatan digandakan)bahan-bahannya3 c…

semperit @biskut dahlia

 assalamualaikum
selamat berhari minggu semuahari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia inialhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request.nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kantuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lgalhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali.Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongkuini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye.tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnyaPutar but…