Skip to main content

jom makan mi kari


 assalamualaikum

Ya Allah
Terangilah Jiwa Kami
Dengan CahayaMu
Bimbinglah Langkah Kami
Dengan PetunjukMu
Dan Jagalah kami
Dari Siksa Api NerakaMu

Aamiin


Alhamdulillah Syukur PadaNya 
kerana masih diberi kesempatan utk menghirup udara di bumi yg indah ini. 
Malam ni agak kelapangan dptlah ngadap blog ni.
emmm masukkan dulu entry mi kari ni ye.
yg sempat dibuat hari sabtu lepas utk makan2 beramai-ramai.
sempoi je, resepi SIL ni. sblm ni dah ada wat entry pun.
layan gambar2 dulu ye


mi kari sedap
sumber kakak ipar

bahan-bahan kuah

bunga lawang
kulit kayu manis
minyak masak
3 sudu besar udang kering*
3 ulas bawang putih*
            3 ulas bawang merah*    
halia*
bhn bertanda * diblend hancur
sbtg serai-diketuk
1peket kecil rempah kari daging
santan kelapa dari sebiji kelapa
2 kiub pati ayam knorr
udang hidup
isi kerang
daging
tofu kering
fish ball
kentang rebus dan blend-utk pekatkan kuah

cara-caranya

panaskan minyak, tumis kulit kayu manis, bunga lawang
dan serai
pastu masukkan bahan2 yg telah diblend
sehingga naik bau
masukkan rempah kari bersama  daun kari
setelah agak kering masukkan santan
dan dikuti bahan2 lain
biarkan mendidih
masukkan garam dan kiub ayam secukup rasa

utk lebih ummmppp makan bersama sambal tumis ikan bilis atau kerang
bagi yg sukakan rasa pedas ok

SELAMAT MENCUBA




Comments

  1. Assalamualaikum sara aduh sempat gak wat mee kari ek..mmg peberet Uj ni dah lama gak x buat mee kari

    ReplyDelete
  2. salam sara...sedapnya mkn time ujan2 nih...tak mkn nasi pun takpe

    ReplyDelete
  3. sedapnya...lapar terus sebab cuma dpt tengok aje...nanti share resepi ye. Sy belum penah buat sendiri, selalu MIL buatkan...tinggal makan mmg sedap tak terkata

    ReplyDelete
  4. woot...woot....my feberet mi kari ada kt sini...best nyerrr

    ReplyDelete
  5. Sedapnya mee kari...lama dh x masak mee kari...yg tau grg ja.

    ReplyDelete
  6. Teringat mee kari arwah mak saya..mesti letak tahu kering :)

    ReplyDelete
  7. amin..sedapnyeeee mee kari tu =)

    ReplyDelete
  8. Adeeehh.... menjejes2 ngences ni... enak banget!

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

 assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kanwalaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hariKe Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni. Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu.Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah. wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semuaterima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya...semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heeeok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan.2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disiniolahan Mama Saranur (Sukatan digandakan)bahan-bahannya3 c…

semperit @biskut dahlia

 assalamualaikum
selamat berhari minggu semuahari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia inialhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request.nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kantuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lgalhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali.Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongkuini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye.tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnyaPutar but…