Thursday, 31 October 2013

resepi cheese slice cake


Selamat malam
mata ngantuk tahap gaban he hee takleh byk cerita ye.
layan gambar dan respinya shj

Slice Cheese Cake

resepi oleh .jintanmanis.

4-5 keping slice cheese (guna jenama kraft)
200 ml susu segar
70 gram butter 
70 gram tepung gandum (diayak dahulu)
70 gram gula
4 biji telur saiz M
beberapa titik esen vanila



Cara-cara


1. Carikkan slice cheese kecil-kecil dan campurkan dengan susu segar.

2.  Kemudian masukkan dalam periuk, gunakan api perlahan dan biarkan slice cheese tadi cair. kacau sentiasa.
3. Masukkan butter dan kacau hingga larut, tutup api dan sejukkan sebentar.
4. Asingkan putih telur dan kuning telur, pukul putih telur bersama gula hingga menjadi meringue.
5. Didalam bekas lain pukul kuning telur hingga kembang dan masukkan kedalam adunan cheese tadi, masukkan tepung sedikit demi sedikit dan pukul lagi, pastikan adunan tidak berketul.
6. Akhir sekali campurkan meringue sedikit demi sedikit ke dalam adunan tadi dan beberapa titik esen vanila, gunakan cara kaup balik supaya adunan rata. gliss acuan kek dengan marjerin dan alaskan dengan kertas. Curah adunan kek di dalam acuan .
7. Bakar pada suhu 170 darjah selama 20 minit dan turunkan suhu 140 darjah selama 40 minit, gunakan acuan kek berukuran 18cm dan letakkan sedikit air di bawah dulang pembakar, cara bain marie, untuk mendapatkan kek yang elok teksturnya.

8.Hias ikut kreativiti sendiri atau dimakan begitu sahaja. kek ini lembut dan ringan. tak rugi mencubanya


Monday, 28 October 2013

tart telur mabelesss


assalamualaikum

pagi tadi ada tgk MHI,pengacaranya beritahu dari sumber nya lah bulan yg ada "BER" adalah bulan musim hujan @ musim tengkujuh. maknanya oktoBER, novemBER dan disemBER lah kan emm betul gak tu kan. 
Sekarang tgk kat TV sebelah PP,Pahang sudah dilanda banjir. Risau jugak kot2 umah kat kampung kena banjir mcm  tahun2 sudah.  Kesian kat makayah , harap2 tidaklah tahun ni . Bukanlah nak menidakkan ketentuanNya pulak.
Petang tadi pun kat KLhujan turun dengan lebat kan, siap dgn dentuman petir. 
Boleh dikatakan setiap hari hujan kalau tak pagi,petang, malam kan.


ok cerita pasal hujan petang2 ni biasalah kan pakat lapo je he hee
Sb tu kita pun tayang le menu makan2 ye tak.
Tart telur firstime try buat beberapa hari sudah. Dah letak kat fb pun he hee

resepi skodeng di blog resipicitarasawan. boleh kesana utk resepinya ye




Saturday, 26 October 2013

daging masak merah ala thai


assalamualaikum

salam sejahtera buat semua teman-teman yg tak penah jemu utk berkunjung kesini
alhamdulillah....walaupun tidak bersua tp terasa akan kewujudan kalian dgn komen2 yg membina. Persahabatan di alam maya
lebih terasa seronoknya. sekadar luahan hati nak lagi bagiku yg memang tidak seramah org lain he hee 

okey memandangkan ada daging korban (rumah ni jarang ada stok daging he hee) so bolehlah masak menu daging kan.
kita lebih suka daging dari ikan2 dan ayam sebenarnya
daging ni makan tak rasa mual kalu ikan makan jg tp sikit2 memilih tau kena yg garing garing gitu dan suka ikan kecik2 je he hee kalu besau tu takut nak makan
macam2 ragam...mungkin sb kecik2 dulu mak  bg makan yg kecik2 je kot heeeehe




ok jom tengok resepi, dari blog Sajian Bonda. Ala thai punya
yg pasti sedappp tau. sb si kecik kat umah ni esoknya request lagi nak daging macam mama masak semalam ha haa suka la tu
makan daging

DAGING MASAK MERAK ALA THAI

Bahan-bahan:

1/2 kilo daging - dipotong nipis dan di rebus dengan pewarna merah

 caraku hiris nipis2 dan terus goreng sb daging segar lembut


1 biji bawang -dipotong bulat2
cili kering kisar 2 sudu besar 
3 biji bawang putih - diketuk
10 biji cili api - diketuk (terpulang kepada citarasa masing-masing, nak pedas tambah lagi, tak nak boleh kurangkan)
2 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tomato
1 sudu besar sos tiram
Daun limau purut - dikoyakkan
2 batang serai - dititik
Kacang panjang - dipotong memanjang (terpulang, nak letak boleh, tak nak pun tak mengapa)
Garam secukup rasa
Ajinomoto secukup rasa-x letak
Sedikit tepung jagung - dibancuh dengan sedikit air untuk pekatkan kuah



Cara membuatnya:


Panaskan minyak. Goreng daging sebentar dan ketepikan. 
Tumiskan bawang putih hingga naik bau. 
Masukkan cili kering kisar.dan masak sehingga terbit minyak. 
Masukkan sos cili, sos tomato, dan sos tiram dan sedikit air diikuti dengan daun limau purut dan serai. Kacau rata. 
Kemudian masukkan garam, gula, dan ajinomoto Kacau sebentar, kemudian masukkan daging yang telah digoreng tadi bersama kacang panjang, bawang besar, dan cili padi. 
Masukkan air bancuhan tepung jagung dan kacau. 
Setelah kuah nampak pekat, boleh diangkat dan dihidangkan bersama nasi putih.


    Wednesday, 23 October 2013

    donut gebu



    assalamualaikum

    selamat malam
    sedang menjamu selera ker emmm sedapnya...makan apa tu??


    Malam ni kita tayang donut ye. Lama jugak x mendonut sebenarnya
    inipun ahad lepas bangun pagi binggung nak makan apa breakfas ni
    Bila tanya si kecik adik ni jawapannya donut he hee dah tanya kan
    ala sian jugak bila dia sebut donut tu kan he hee terus goggle resepi. Sebab nak cepat makan terus tertarik resepi di blog kak Nik Ja mokwonik . kata kNJ donut yg  cepat2 boleh makan yum yumm he hee apalgi kita try la ye


    kita wat separuh je dari aduanan ni , karang kalu banyak tak termakan

    DONUT HASUE

    sumber: Hasue@myR , Izah ML ...TQ!!

    Bahan-bahan ( Untuk Pelbagai Jenis Kuih-Muih Yg memerlukan doh yg lembut) )


    500g Tepung Berprotein Tinggi (guna tpg gandum pun ok) *saya letak gandum je

    1Peket Yis Segera-11gram (jenama MAURIPAN atau apa2 jenama)

    50g Marjerin
    1 Sudu makan(penuh) Shortening(lelemak adunan)
    2 Sudu mkn (penuh) gula pasir (KNJ guna 4-5 sudu besar)
    2 Sudu mkn Susu Pekat / 2 Sudu mkn Susu Tepung [ikut citarasa]
    1 Biji Telur
    1/2 Sudu Teh Garam
    190ml-200ml Air Suam2 kuku(bergantung pd kualiti tepung)


    Topping:

    Gula halusCara-cara



    Di dalam bekas yang agak besar,tuangkan air suam. Masukkan yis segera,gula pasir,susu,marjerin dan shortening.Kacau sedikit dan biarkan selama 8-10 minit.



    Setelah yis mula berbuih,ayakkan separuh dari tepung gandum terus ke dalam adunan. Masukkan pula telur yg dpukul sedikit dan juga garam.

    Kacau adunan sehingga sebati dan melekat pada sudu(bila dah sebati tu dkacau satu arah je mggunakan sudu).


    Ayak lagi tepung selebihnya,gaul menggunakan Uli sehingga doh sebati dan tidak lekat di tangan..(sisa2 tepung kat dlm bekas tu semua bersih).

    Doh tidak perlu direhatkan,(kalau nak rehatkan pun boleh gak selama 5-10min)boleh terus sahaja dicanai setebal stngah inci(agak2 je) Boleh tmbh sedikit2 tepung jika adunan agak lembik ketika ini..Terap doh mengikut acuan donut atau bentuk kesukaan sudu seketika barulah uli menggunakan tangan.
    Doh akan mula mengembang dan ringan sementara minyak dpanaskan dengan api perlahan..Gunakan minyak yang banyak untuk mengoreng.


    Setelah minyak agak panas(jgn terlalu panas,nanti donut gorengan pertama agak hangus)perlahankan sedikit api,masukkan donut tetapi jgn terlampau penuh sebab donut ni akan mngembang lagi ketika digoreng(sbb adunan mengandungi telur)

    Goreng sehingga kekuningan dan toskan. Sedia utk dhidangkan bersama gula halus atau topping kegemaran anda.



    nota: donat ni memang gebu dan lembut dan best walaupun tak perlu diperam. Selamat mencuba!!












    Tuesday, 22 October 2013

    bubur gunting


    assalamualaikum
    alhamdulillah bersua lagi ye
    pagi2 wat entry sementara menunggu en asben siap he hee kejap lg nak ke klinik otorinolaringologi HKL appoinment hidung
    (sinus) lama kan baru dpt  . so hari ni masuk lewat kerja.



    nostalgia dulu2....tetiba pulak teringat he hee
    bubur gunting, lamanya tak  layan . Ala-ala bubur cha cha jugak ni cuma bezanya cha cha beli siap tp yg ni kena gunting2 dulu.
    kat kampung dulu arwah tok rajin buat bubur ni.
    biasanya kan org kg buat masa nak kenduri hbis pantang tu atau kenduri baby cukur jambul.
    ingat2 lupa bila arwah buat yg nampak mesti buat lempeng dulu
    pastu gunting panjang2.
    kuahnya santan la kan lemak2 manis gitu.



    resepi bila goggle terjumpa disini


      tqqqq

    RESEPI BUBUR GUNTING a.k.a Bubur Caca

    1 1/2 cawan tepung gandum (lebih pun xper kalau suka banyak)
    1/2 cawan air
    sedikit garam halus
    1 cawan gula halus
    sedikit biji sagu
    secekak daun pandan..(ikut suka..nak naik bau jer)
    sebiji kelapa parut (diperah n ambil santan nya)

    Cara-cara membuatnya;

    Uli tepung tadi ngan air pandan (daun pandan tu diblender ngan 1/2 cawan air tadi), letakkan garam sket,(kalau nak wat warna warni leh letak pewarna lain).. canai doh sampai tepung tadi xmelekat kat tangan. kemudian gelek sehingga ketebalan agak2 5mm. Lepas tu kepingan tepung tadi dibakar sekejap atas kuali leper..(jgn sampai hangit plak).. pastu baru leh gunting tepung tadi kecik2 dan sederhana panjang (agak2 mcm c

    Saturday, 19 October 2013

    bingka labu lemak manis

    assalamualaikum

    bersua lagi 
    breakfast semalam, bingka labu ni, makan ramai2 kat taska.
    alhamdulillah rezeki hari jumaat memasing bawa bekal he hee pastu share .my boss beli nasi lemak, dan sorang lg bawa nasi impit dgn sambal sotong, kentang ala2 steak dan aku kuih je he hee



    kebetulan smlm en hubby suh buat kuih utk dibawa ke Melaka.
    beli labu bila rebus dan lecek dapat 4 cawan lebih so buat 2 adunan, satu loyang utk asben dan satu utk breakfast .
    sedappp lemak dan lembut. resepi dari cp dari blog dapur-mamasya lagi
    tqqqqqqqq mamasya. sy cp disini sebagai rujukan masa akan datang ye.





    Bingka Labu Lemak Manis 


    Oleh; Dapurmamasya 



    BAHAN-BAHAN-Yatie guna loyang bulat 9 inci 
    2 biji telur 
    2 cwn santan (Yatie guna santan kotak kara 200ml, selebihnya tambah air biasa je)- mama guna 1 pkt santan debu jadikan 2cwn 
    1/2 cwn susu cair 
    2 cwn tepung gandum 
    1/2 cwn gula pasir halus 
    1/2 cwn susu pekat manis 
    1/2 sudu kecil garam 
    1 sudu kecil esen vanilla 
    2 sudu besar butter/minyak sapi-Yatie guna minyak sapi 
    2 cwn labu- yg telah direbus, toskan dan dilecek 
    sedikit bijan utk tabur di atas permukaan kuih 



    CARA-CARA 

    Panaskan oven pada suhu 200C, lenser loyang dengan mentega, panaskan sebentar . 
    Satukan bahan2 diatas kecuali labu yg di lecek dan bijan dalam satu bekas, kacau dengan whisk hingga semua bersatu. 
    Tapis adunan tadi, kalau guna blender lagi senang. Tuangkan dlm mangkuk besar dan masukkan labu yg telah di lecek, kacau hingga rata. 
    Tuang dalam loyang yang telah di panaskan tadi. 
    Bakar selama 1 jam atau hingga masak. Kalau nak permukaannya berkerak, 'tambah masa pembakaran.mama bakar suhu 180'C guna api atas bawah dlm 50 min. 
    Biarkan kuih betul2 sejuk barulah di potong. 


    Thursday, 17 October 2013

    puding coktail berkuah 2 mamasya


     assalamualaikum

    apa khabar semua teman2
    alhamdullilah...semoga kita semua sentiasa di dalam lindungaNya
    sedar tak sedar kini sudah ke penghujung oktober
    cepat kan masa beredar...


    tak ada cerita menarik atau menu istimewa nak ditampilkan akhir2 ni...kekekangan masa juga. amboi mcmlah buzy bebenor ye

    ok smlm kita layan desert ni puding kastad coktail
    makan sejuk2 yummy sedappp tak terkata

    jom tgk resepinya ye cp dari blog dapur-mamasya
    TQQQ mamasya

    Puding Cocktail Berkuah  

    Sumber; K.Zai@Dapur Impian 

    Bahan-bahan puding: 

    1 cawan tepung custard
    1 sudu besar tepung jagung 
    5 cawan air 
    gula ikut rasa manis 
    1 biji telur 

    Cara-cara: 

    > Campurkan kesemua sekali dan dimasak diatas api yg sederhana dan dikacau sampai pekat dan likat. 
    > Setelah pekat dan likat,masukkan kedalam acuan yang berbentuk supaya senang dimakan. 
    > sejukkan didalam peti ais hingga beku dan keluarkan dari acuannya. 
    > dihidangkan bersama fruit cocktail dan kuahnya.

     Kuah: 

    1 tin susu cair 
    1 tin air (guna sukatan dr tin susu cair ni juga) 
    Gula ikut rasa manis 
    Jika suka bolih taruh sebiji kuning telur 

    Cara-cara: 

    > Campurkan kesemua bahan2 dan jerangkan diatas api hingga mendidih dan biarkan sejuk dahulu kemudian dihidangkan bersama buahan coktail dlm tin






    Sunday, 13 October 2013

    kek mable pelangi


     assalamualaikum

    selamat berhari minggu....hari utk berkemas apa yg patut
    pastu sambil2 tu masak2 he hee
    dah lama tak buat kek warna warni gini
    atau biasa panggil kek planta ni.
    kalu kat kampung tu kompemm sgt2 laku kejap je habis.
    ramai peminat kek ni.

    boleh jugak makan2 petang kan, dgn air kopi o he hee
    teringat kat kakak kat taiping tu kalu kek ni dia suka makan cicah air teh o.
    ala tp kan kat umah ni petang sokmo cekodok je.
    ok jom layan, karang nak buat kek lg utk raya haji pulak


    kek pelangi

    bahan-bahannya

    1 cawan planta @ marjerin
    1 cawan gula halus
    4 biji telur
    11/2 cawan tepung gandum
    1 st baking powder
    1st esen vanila

    cara-caranya

    pukul planta dan gula hingga kembang putih gebu
    masukkan telur satu
    persatu
    masuk vanila dan akhir tepung
    sebatikan
    warna ikut suka ye
    dan bakar 45 minit 170c

    Friday, 11 October 2013

    selamat hari raya korban & aneka kuih lapis

     

                   Assalamualaikum

            alhamdulillah bersua lg ye. 
            Kebelakangan ni lemau sikit plus buzy  
          Nk jln2 blog kenkawan pun x sempat.
          x sempat nk ngadap lappy, komen pun dgn hp bila kelapangan.


             Beberapa hari lg kita semua akan.menyambut hari raya haji @  korban @  aidiladha.
    ada yg blk kg kan. Biasanya raya korban ni persediaan x sangat ala kadar je.
    Cuti pun sehari je hu huu
    Apapun Selamat menyambut aidiladha pd semua, Penting kita menghayati apa erti Korban sebenarnya.


    Saja nk letak gambar2 kuih lapis ni. Kuih2 yg ditempah utk mkn2 majlis kecil kawan2 rapat. Resepi kuih lapis dah wat entry sblm ni. Blh rujuk bhgn resepi kuih2 talam. Dah serasi dgn resepi yg ni. Kadang2 bila yg mintak kuih segera kuih lapis ni jd pilihan sb penyediaan mudah sikit

             

    Okeyyy sampai disini dulu.
             Jumpa lg minggu dpn.

    Monday, 7 October 2013

    atvt perkhemahan di Alang Sekayu Gombak


    assalamualaikum

    sebagai kenangan entry hari ni tentang xtvt anak daraku kakak Firashah , perkhemahan di Alang Sekayu Gombak pada  minggu lepas. Xtvt lazim untuk murid2 tahun 6 pada hujung tahun persekolahan .  xtvt selepas tamat UPSR jg.
    memang xtvt yg ditunggu-tunggu jg ni. Dari awal persekolahan sibuk kumpul dana he hee

    walaupun  tahun ni tempatnya tidaklah jauh tetapi menarik sebenarnya. Mama sendiri pun belum sampai sini.
    Cuma selalu dengar cerita tentang keistimewaan tempatnya.

    Bertolak jam 3petang dari SKTK 1.
     Program berlangung utk 2 malam sahaja. Mengikut cerita si kakak ni seronok penuh padat xtvt disana. Sampaikan tidur pun kurang. Biasalah tu kan. Namanya pun kem he hee



    masing2 tak sabar dah tu...nak naik bas
    utk tahun ni tshirt peserta berwarna oren,

    inilah kakak yg agak susah nak senyum, bergambar pun kena paksa dgn mama ni

    ok selamat berhari minggu ye

    Thursday, 3 October 2013

    puding laici peach + jelly

     assalamualaikum semua
    harap-harap semuanya sehat-sehat belaka ye.
    semalam terlebih rajin he hee tu yg watkan puding @ agar-agar laici ni. sedappp makan sejuk2 maklumlah tekak ni lepas batuk2 hari tu

    sebenarnya nak wat agar-agar laici yg lembutt mcm taufu fa tu tp susu cair pula ada separuh je tu yg bertukar resepi he hee
    tgk peach pun masih ada teruslah masukkan je
    campur terus jadi lagu ni warna warni lak.

    puding laici +peach+ jelly

    bahan-bahannya
    10 gm agar2 strip
    5 cawan air
    1 cawan air laici tin
    1 cawan susu cair
    gula ikut manis
    buah peach dlm tin
    jelly sumi

    cara-cara

    masak agar2 dgn 5 cawan air
    setelah hancur masukkan gula
    kemudian susu cair dan air laici
    serta buah-buahan tadi

    kemudian masukkan dlm acuan dan bekukan


    biskut kacang hijau

    assalamualaikum   tqqq AlongRoz kongsi resei BISKUT KACANG PEAS Resepi :  AlongRoz@HomeKreation BAHAN-BAHAN:- ...