Skip to main content

tart telur mabelesss


assalamualaikum

pagi tadi ada tgk MHI,pengacaranya beritahu dari sumber nya lah bulan yg ada "BER" adalah bulan musim hujan @ musim tengkujuh. maknanya oktoBER, novemBER dan disemBER lah kan emm betul gak tu kan. 
Sekarang tgk kat TV sebelah PP,Pahang sudah dilanda banjir. Risau jugak kot2 umah kat kampung kena banjir mcm  tahun2 sudah.  Kesian kat makayah , harap2 tidaklah tahun ni . Bukanlah nak menidakkan ketentuanNya pulak.
Petang tadi pun kat KLhujan turun dengan lebat kan, siap dgn dentuman petir. 
Boleh dikatakan setiap hari hujan kalau tak pagi,petang, malam kan.


ok cerita pasal hujan petang2 ni biasalah kan pakat lapo je he hee
Sb tu kita pun tayang le menu makan2 ye tak.
Tart telur firstime try buat beberapa hari sudah. Dah letak kat fb pun he hee

resepi skodeng di blog resipicitarasawan. boleh kesana utk resepinya ye




Comments

  1. Assalam nuri, memang sdp tart telur ni..selalu main beli jer.Belum cukup kerajinan nk mencuba lagi hihi..nampak rangup pastry tu..yumm..yummm

    ReplyDelete
  2. salam kak..Nampak sedap tart telur tu..dah lama x makan ni..sya belum pernah buat lagi.

    ReplyDelete
  3. salam nuri...
    memang dah masuk musim hujan skrg ni kan... pagi tadi pun hujan juga.. mujur tak lebat sangat.
    lama betul akak tak buat tart telur ni.... berzaman... dulu kemain rajin siap buat utk jualan lagi.. hantar kat kedai makcik.. tat telur.. muffin.. skrg makcik dah tutup kedai.. takde dahla nak bisnes mcm dulu2.. hehe.. tunggu org oder baru buat.. itupun produk berlainan lah.. hee...

    ReplyDelete
  4. Kelmarin hujan lebat di tempat kami.... banjir! Naik air paras buku lali di halaman rumah.
    Teringin nak buat tart telur.... tapi jamu mata dulu di sini aaa.

    ReplyDelete
  5. sedapnya.....nak pula makan di musim hujan nie.....memang layan la......

    ReplyDelete
  6. ya ALlah sedapnyer ... ni kalau dapat makan la ni gak sedap sesangatni..

    ReplyDelete
  7. Sedap fav jgk ne..nnt2 nk buat jgk la..lms x mkn..

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…