Skip to main content

puding coktail berkuah 2 mamasya


 assalamualaikum

apa khabar semua teman2
alhamdullilah...semoga kita semua sentiasa di dalam lindungaNya
sedar tak sedar kini sudah ke penghujung oktober
cepat kan masa beredar...


tak ada cerita menarik atau menu istimewa nak ditampilkan akhir2 ni...kekekangan masa juga. amboi mcmlah buzy bebenor ye

ok smlm kita layan desert ni puding kastad coktail
makan sejuk2 yummy sedappp tak terkata

jom tgk resepinya ye cp dari blog dapur-mamasya
TQQQ mamasya

Puding Cocktail Berkuah  

Sumber; K.Zai@Dapur Impian 

Bahan-bahan puding: 

1 cawan tepung custard
1 sudu besar tepung jagung 
5 cawan air 
gula ikut rasa manis 
1 biji telur 

Cara-cara: 

> Campurkan kesemua sekali dan dimasak diatas api yg sederhana dan dikacau sampai pekat dan likat. 
> Setelah pekat dan likat,masukkan kedalam acuan yang berbentuk supaya senang dimakan. 
> sejukkan didalam peti ais hingga beku dan keluarkan dari acuannya. 
> dihidangkan bersama fruit cocktail dan kuahnya.

 Kuah: 

1 tin susu cair 
1 tin air (guna sukatan dr tin susu cair ni juga) 
Gula ikut rasa manis 
Jika suka bolih taruh sebiji kuning telur 

Cara-cara: 

> Campurkan kesemua bahan2 dan jerangkan diatas api hingga mendidih dan biarkan sejuk dahulu kemudian dihidangkan bersama buahan coktail dlm tin






Comments

  1. salam kak..

    wah, dah lama x makan pudding koktel berkuah ni..dulu selalu buat..pasal dah lupa resepi, tu yang x buat tu..huhu..sedap makan sejuk2..ada lagi tak?nak datang bawa mangkuk kosong ni kak..hihi..

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum kak..
    sedap ni kalau dapat makan sejuk2 tu.. hishhh.. lama tak wat ni...

    ReplyDelete
  3. Sedap ni makan time cuaca panas..
    Penang sehari dua ni panasa sangattt

    ReplyDelete
  4. Aslmkum Mamasaranur

    sama2 Mamasaranur. puding cocktail.....kegemaran.....mkn yg sejuk2...nyamannya...

    ReplyDelete
  5. Saya suka makan puding ni,dah banyak kali buat masih tak puas-puas makan sejuknya masuk tekak!

    ReplyDelete
  6. Lama dah x buat menu ni kak..kerajinan x de...huhuhu...

    ReplyDelete
  7. Nak semangkuk puding cocktail tu...terlior la mama...

    ReplyDelete
  8. salam...kak...sedapnya puding koktel akak ni...musim panas2 mmg laku ni...he he he

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

 assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kanwalaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hariKe Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni. Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu.Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah. wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semuaterima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya...semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heeeok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan.2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disiniolahan Mama Saranur (Sukatan digandakan)bahan-bahannya3 c…

semperit @biskut dahlia

 assalamualaikum
selamat berhari minggu semuahari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia inialhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request.nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kantuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lgalhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali.Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongkuini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye.tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnyaPutar but…