Skip to main content

kenangan raya 2013




assalamualaikum

salam aidilfitri semua.
cerita raya 2013,gambar2 yg di cp dari fb adik. Raya tahun ni sampai kg lewat mlm raya dah. Sb bertolak dari KL ptg pun. berbuka pun dlm keta je. anak2 bising gak x dpt menikmati saat2 sblm raya yg lazimnya tolong bakar lemang, pasang pelita raya dan main mercun saat diumumkn esok raya.tp nk wat camna kan....apapun yg penting dpt berya di kampung.


menu wajib lemang, ada hero2 ank abang yg tolong opah
thn ni semua dik beradik blk kg, kakak sulong kat Chini Pahang pun balik cuma ank2 buah yg dah kwin beraya dgn mertua msing2




inai pun wajib di malm raya he hee cucu2 memang tunggu je opah giling inai pastu hulur tangan masing2


pagi raya sblm ke masjid solat 




blk solat raya sempat bergambar cuma tak dk makayah . Ayah xnak walau puas dipujuk. Lengkap 8 adikberadik tahun ni. cicit 2 je yg blk raya.
2 kakak sibuk kat dapur.



kakak sulong, abang no 2 dan adik lelaki & wife




dengan adik2, sil dan mak serta besan 

next entry sambungan gambar raya ye

Comments

  1. selamat hari raya buat mama saranur sekeluarga...saya tak pernah ada kenangan seperti ini!

    ReplyDelete
  2. salam kak..

    bestnya bakar lemang sendiri kan..suasana beraya di kampung memang lagi meriah kan.

    ReplyDelete
  3. selamat hari raya..tahun ni acik tak de bergambar ramai ngan adik beradik..sebab sampai tak sama dirumah abang yang selalu acik berkumpul tiap kali raya

    ReplyDelete
  4. seronok bila semua dpt berkumpul ye..
    akak tahun ni raya rumah mertua... adik beradik hubby pun 8 beradik.. tp raya pertama kakak sulung dngan adik no. 3 hubby belum blk.. kalau semua ada memang gamatlah penuh ngan anak cucu.. hehe..

    ReplyDelete
  5. bila tengok gambar berinaitu teringat kenangan kecik2 dulu memang inai giling sendiri... punyalah rajin tak seronok kalau raya tak berinai...
    seronok tengok gambar keluargani.. oo dah ada cucu ler yerk...

    ReplyDelete
  6. Assalam mamasaranur..seronoknya bila dpt berkumpul ramai2 gini..inilah keindahan syawal, yg jauh di dekatkan dan saling maaf bermaafan..salam aidilfitri!

    ReplyDelete
  7. assalam nuri..selamat hari raya..

    hari tu bila nuri kata nak datang rumah..kak zu pun cepat cepat goreng bihun sekuali..tiba tiba kata tak jadi..nasib ada kanak kanak datang beraya habis jugak dijamu pada budak budak ..insyaAllah panjang umor kita akan berjumpa lagi..

    ReplyDelete
  8. salam mamasaranur..

    Best kan dapat beraya dikampung, ummi pun dapat rasa kemeriahannya.

    ReplyDelete
  9. meriahnya raya akak...... suasana kat kampung mmg bestkan ....

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

 assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kanwalaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hariKe Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni. Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu.Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah. wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semuaterima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya...semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heeeok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan.2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disiniolahan Mama Saranur (Sukatan digandakan)bahan-bahannya3 c…

semperit @biskut dahlia

 assalamualaikum
selamat berhari minggu semuahari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia inialhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request.nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kantuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lgalhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali.Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongkuini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye.tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnyaPutar but…