iklan

Thursday, 4 July 2013

nasi ayam

 assalamualaikum 

Salam Sejahtera buat semua yg sudi kunjung kesini. Alhamdulillah syukur kerana masih ada kesempatan.
Minggu depan dah nak masuk bulan Ramadhan, kan
anak2 kecil pun sibuk bercerita pasal puasa ni he hee  bersemangat . Puasa tu apa ada jg yg bertanya, ,,,,ada yg jg yg bagitau puasa tu kita tak boleh makan. Mcm2 info pulak. anak2 yg celoteh, menghiburkan
nasi ayam yg tak seberapa ni pulak ye. Dah jadi kesukaan anak2 dara kita., nak lg si kakak ni. Seminggu sekali kena buat sbnya seminggu sekali jg diagn  makan dgn banyaknya.
he heee  bila nasi ayam ni memang dia layan habis, berulang-ulang.
sampai ke petanglah asyik nasi ayam je. Tq k Azie utk resepi nasi ayam ni ye

                             Nasi Ayam Istimewa
Oleh: Azie Kitchen

Bahan-bahan ( 6-8 orang )
Untuk rebus
1 ekor ayam dipotong ikut suka besarnya
2 ulas bawang putih
2 cm halia yg diketuk


                                                     
 Untuk perap
1 sudu besar kicap pekat
1 sudu besar sos tiram
1 cm halia
2 ulas bawang putih
Sedikit kicap cair
Sedikit minyak bijan

Untuk nasi-sy masak separuh shj

5 cawan beras
3 sudu besar butter
1 cm halia - ditumbuk
4 ulas bawang putih – ditumbuk
air rebusan ayam secukupnya
Sedikit garam
1 bunga lawang
2 buah pelaga
1 kayu manis
1 batang serai – ketuk
2 helai daun pandan
Pewarna kuning

Basuh beras dan toskan. Panaskan butter, tumis bahan penumis, daun pandan, serai, halia serta bawang putih hingga garing. 

Masukkan beras dan goreng sekejap sehingga terbit bau. Masukkan air rebusan ayam 

Untuk sos
5 biji cili merah
5 ulas bawang putih
2 cm halia
1 sudu teh cuka
1 sudu teh garam 
1 sudu teh gula
1/2 cawan air rebusan ayam


Blendkan semua bahan di atas. Boleh ditambah tomato sos/sos cili jika suka. Boleh juga dimasak sebentar (jika suka)

secukupnya dan garam. Masukkan sedikit pewarna. Masak seperti biasa. 

Untuk sup
Air rebusan ayam
1 biji bawang besar kisar
Rempah sup
Garam
Daun sup yg dihiris.


Air rebusan ayam didihkan bersama bawang besar, rempah sup, garam dan daun sup tadi. Tabur bawang goreng sebelum dihidangkan.


Untuk kicap 
Kicap manis cap kipas udang
Gula
3 biji cili api (jangan banyak takut pedas)
Air rebusan ayam


Masukkan kicap manis, gula dan cili api ke dalam blender dan kisar sampai jadi pekat. 

16 comments:

  1. Sedapnya nasi ayam...nak jugak..

    ReplyDelete
  2. nasi ayam la mknan pling simpel. ..yg pnting..sedap...!

    ReplyDelete
  3. iye lah budak2 mmg suka nasi ayam. Anak2 saya jugak. Tapi mereka x suka ayamnya...layan nasi & sup jek...licin pinggan

    ReplyDelete
  4. budak mmmg x jemu kalau ada ayam..nasi ayam yg paling simple n senang nk sediakan..sama lah dgn ank2 sury..tiap2 minggu mesti ada nasi ayam..kalau x buat sendiri kite tapau je.hee

    ReplyDelete
  5. Nasi ayam memang tak jemu dimakan..tambah anak2 memang suka sangatlah kalau nasi ayam ni

    ReplyDelete
  6. ngape sikit beno nasinya..cer tambah lg 2 senduk...heheheh..kalo banyak tu...mmg masuk perut tang bucu aje..nnti masuk angin plakk..muahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha haa ummi ini mama punya kena ciput je
      sat g baru tambah sepinggan lg hee

      Delete
    2. Ha haa ummi ini mama punya kena ciput je
      sat g baru tambah sepinggan lg hee

      Delete
  7. nasi ayam wat sendiri lg sedap dr mkn kedai
    selalunya nasi dan supnya tawar je....
    nk buat gak laaaaa...

    ReplyDelete
  8. Sedapp..zila pun suks buat..brtmbh2 klu mkn..

    ReplyDelete
  9. Menggoda betul nasi ayam tu mama Sara ni
    ;)

    ReplyDelete
  10. Slmt berhujung minggu mamasaranur
    nasi ayam mmg favorit kat rumah.....semua suka...
    samalah anak2pun dok citer ttg puasa...

    ReplyDelete
  11. anak akak pun semua suka nasi ayam.. mmg fav semua...
    thn ni panjang umur.. kami berpuasa dah kurang sorang ahli keluarga.. nnt bangun bersahur kalau ayahnya kerja shift mlm.. hanya berdua jelah sahur dgn haziq.. alahaii.. sedih pulak rasanya..

    ReplyDelete
  12. salam ramadhan Mama Saranur.....

    selamat berpuasa.....sedap tu buat berbuka nanti....

    ReplyDelete

kata-kata manis