Skip to main content

nasi ayam

 assalamualaikum 

Salam Sejahtera buat semua yg sudi kunjung kesini. Alhamdulillah syukur kerana masih ada kesempatan.
Minggu depan dah nak masuk bulan Ramadhan, kan
anak2 kecil pun sibuk bercerita pasal puasa ni he hee  bersemangat . Puasa tu apa ada jg yg bertanya, ,,,,ada yg jg yg bagitau puasa tu kita tak boleh makan. Mcm2 info pulak. anak2 yg celoteh, menghiburkan
nasi ayam yg tak seberapa ni pulak ye. Dah jadi kesukaan anak2 dara kita., nak lg si kakak ni. Seminggu sekali kena buat sbnya seminggu sekali jg diagn  makan dgn banyaknya.
he heee  bila nasi ayam ni memang dia layan habis, berulang-ulang.
sampai ke petanglah asyik nasi ayam je. Tq k Azie utk resepi nasi ayam ni ye

                             Nasi Ayam Istimewa
Oleh: Azie Kitchen

Bahan-bahan ( 6-8 orang )
Untuk rebus
1 ekor ayam dipotong ikut suka besarnya
2 ulas bawang putih
2 cm halia yg diketuk


                                                     
 Untuk perap
1 sudu besar kicap pekat
1 sudu besar sos tiram
1 cm halia
2 ulas bawang putih
Sedikit kicap cair
Sedikit minyak bijan

Untuk nasi-sy masak separuh shj

5 cawan beras
3 sudu besar butter
1 cm halia - ditumbuk
4 ulas bawang putih – ditumbuk
air rebusan ayam secukupnya
Sedikit garam
1 bunga lawang
2 buah pelaga
1 kayu manis
1 batang serai – ketuk
2 helai daun pandan
Pewarna kuning

Basuh beras dan toskan. Panaskan butter, tumis bahan penumis, daun pandan, serai, halia serta bawang putih hingga garing. 

Masukkan beras dan goreng sekejap sehingga terbit bau. Masukkan air rebusan ayam 

Untuk sos
5 biji cili merah
5 ulas bawang putih
2 cm halia
1 sudu teh cuka
1 sudu teh garam 
1 sudu teh gula
1/2 cawan air rebusan ayam


Blendkan semua bahan di atas. Boleh ditambah tomato sos/sos cili jika suka. Boleh juga dimasak sebentar (jika suka)

secukupnya dan garam. Masukkan sedikit pewarna. Masak seperti biasa. 

Untuk sup
Air rebusan ayam
1 biji bawang besar kisar
Rempah sup
Garam
Daun sup yg dihiris.


Air rebusan ayam didihkan bersama bawang besar, rempah sup, garam dan daun sup tadi. Tabur bawang goreng sebelum dihidangkan.


Untuk kicap 
Kicap manis cap kipas udang
Gula
3 biji cili api (jangan banyak takut pedas)
Air rebusan ayam


Masukkan kicap manis, gula dan cili api ke dalam blender dan kisar sampai jadi pekat. 

Comments

  1. Sedapnya nasi ayam...nak jugak..

    ReplyDelete
  2. nasi ayam la mknan pling simpel. ..yg pnting..sedap...!

    ReplyDelete
  3. iye lah budak2 mmg suka nasi ayam. Anak2 saya jugak. Tapi mereka x suka ayamnya...layan nasi & sup jek...licin pinggan

    ReplyDelete
  4. budak mmmg x jemu kalau ada ayam..nasi ayam yg paling simple n senang nk sediakan..sama lah dgn ank2 sury..tiap2 minggu mesti ada nasi ayam..kalau x buat sendiri kite tapau je.hee

    ReplyDelete
  5. Nasi ayam memang tak jemu dimakan..tambah anak2 memang suka sangatlah kalau nasi ayam ni

    ReplyDelete
  6. ngape sikit beno nasinya..cer tambah lg 2 senduk...heheheh..kalo banyak tu...mmg masuk perut tang bucu aje..nnti masuk angin plakk..muahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha haa ummi ini mama punya kena ciput je
      sat g baru tambah sepinggan lg hee

      Delete
    2. Ha haa ummi ini mama punya kena ciput je
      sat g baru tambah sepinggan lg hee

      Delete
  7. nasi ayam wat sendiri lg sedap dr mkn kedai
    selalunya nasi dan supnya tawar je....
    nk buat gak laaaaa...

    ReplyDelete
  8. Sedapp..zila pun suks buat..brtmbh2 klu mkn..

    ReplyDelete
  9. Menggoda betul nasi ayam tu mama Sara ni
    ;)

    ReplyDelete
  10. Slmt berhujung minggu mamasaranur
    nasi ayam mmg favorit kat rumah.....semua suka...
    samalah anak2pun dok citer ttg puasa...

    ReplyDelete
  11. anak akak pun semua suka nasi ayam.. mmg fav semua...
    thn ni panjang umur.. kami berpuasa dah kurang sorang ahli keluarga.. nnt bangun bersahur kalau ayahnya kerja shift mlm.. hanya berdua jelah sahur dgn haziq.. alahaii.. sedih pulak rasanya..

    ReplyDelete
  12. salam ramadhan Mama Saranur.....

    selamat berpuasa.....sedap tu buat berbuka nanti....

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

 assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kanwalaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hariKe Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni. Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu.Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah. wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semuaterima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya...semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heeeok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan.2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disiniolahan Mama Saranur (Sukatan digandakan)bahan-bahannya3 c…

semperit @biskut dahlia

 assalamualaikum
selamat berhari minggu semuahari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia inialhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request.nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kantuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lgalhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali.Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongkuini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye.tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnyaPutar but…