Skip to main content

bubur jagung yummyy

Dengan puasa juga, kita akan memperolehi 
kesihatan jasmani dan rohani. Sabda Nabi 
Muhammad s.a.w. yang bermaksud:"Berpuasalah
 kamu, tentu kamu akan sihat." Sabda Baginda 
Rasulullah s.a.w. lagi: "Perut besar itu adalah 
sarang penyakit dan banyak makan itu punca 
segala penyakit."

 ASSALAMUALAIKUM
hari ke 11 kita berada di bulan Ramadhan Al Mubarak. 


 hari ni ada peluang masak2, sb hari cuti kan. so kita layanlah 
menu pilihan. 
Semalam tengahari tu lari ke eons Big bila baca paper buttercup rega 2.99 . sambil beli butter nampak jagung ni pula dgn rega 99 sen so rembatlah 3 tongkol he heee memang dlm kepala menunya bubur jagung. jom layan


resepi, takyah kot ek, he hee rasanya semua tahu.
kita cuma ikut cara mak, hiris2 jagung kalu blh biar kasar2 sikit baru sedap. Pastu masuk santan , kita guna setengah biji je sb jagung kan dah lemak2. dan gula garam. Nak sedap tambah sikit sagu mata ikan.
masak kacau, jgn terlalu lama kalu pecah minyak x cantik.
so biar mengelegak dan rasa secukupnya. Dah siap
sedia utk desert waktu berbuka nanti.

SELAMAT BERBUKA 

Comments

  1. saalam mamasara
    dah terliur akak tengok bubur ni kejab lagi dah nk berbuka..

    ReplyDelete
  2. ni kalo en garpil tgk mesti mintak semangkuk...hihi
    dia hantu jagung...

    ReplyDelete
  3. Sedapnya....sempat x lg nk semangkuk????hehe

    ReplyDelete
  4. kalo ikut cara mak semuanya agak2 kan...hehe... ibu lah yg terhebat didapur... sedap nampak bubur jagung tu

    ReplyDelete
  5. Salam Mamasaranur...
    terasa nyaman time buka puasa n kena hiding bubur jagung...suke.

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum...Sara..mmg peberet keluarga bubur jagung ni...kena carik jangung ni...

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…