Skip to main content

ayam goreng sedap



assalamualaikum

Selamat berpuasa semua 
masuk hari kedua kita berpuasa kan
apa menu semalam? he hee macam2 ada
agak sedih awal puasa tanpa en asben uwaaaaa...kalu tahun sudah tanpa asben sb sambut awal puasa kat kg tp thn ni lak sb asben ke Sabah . Biasa firstday puasa kat kg dgn makayah memang best, sahur sama2. Nak berbuka pun masak2 mcm2 menu. Kat sini
hari kerja berbuka kena beli apa yg patut.
Semalam  sempat beli samosa, satay dan nasi ayam je utk kakak dan si abang tu. Itupun bersesak2 kat pasar ramadhan.
tumpang keta kak lina, lewat dah 6.40 so sambar mana yg ada. 

lambat ke bazar  sb masih tinggal 3 beradik makayahnya blm ambil,
tak faham betul dgn para ibubapa ni dah sms, cakap mulut taska tutup kol 6 ptg tp 6 lebih tak sampai2 lg.
tak faham bahasa agaknya ....org yg kerja taska ni pun nak berbuka puasa gak hu huu

sabar je lah, inilah dugaan bulan puasa bg kami.

ok redakan bebelan dgn cerita ayam goreng lak k, ayam goreng memang feberet ramai nak lagi anak2 kita tu.
memang comfirm habis punya. Tak kira ayam goreng macamna pun kan

AYAM GORENG

1/2 ekor ayam-direbus dulu
pastu potong ikut suka ye
halia dan bawang putih-ditumbuk(yg ni agak-agaklah berapa byk yg suka )
letak 2 sudu besar kicap
2 sudu besar sos tiram

lumurkan kat ayam tadi dan diperapkan dahulu
kemudian blh goreng

siap hehee

Comments

  1. sedap nampak gambar.. respi ni boleh jgk kira macam ayam bakar tak?

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum kak..
    nani lak tahun ni bersahur tambah adik sorang.. adik nani stay ngan nani kat sini 3 bulan.. tapi bulan ni dah last.. lepas practical ujong bulan ni dia balik kg semula.. sambung keje dia kat sana.. kesian akak.. kena tinggal... :D uwaaa..

    semalam nani cuma sempat goreng koew teow je.. yang lain mr mama wat.. sbb fiyya tak sihat dah ngamok nak nenen.. so terus kena stop masak... sib baik ada mr mama.. kalau tidak semua pakat2 kena tunggu fiyya ok baru leh makan.. mr mama masak ikan siakap sambal, kari kepala tenggiri panaskan je hari sblmnya punya.. sayor sawi + goreng terubuk masin.. tu je.. :)

    ReplyDelete
  3. assalam,

    memang sedap tu..boleh cuba nanti ni

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum...selamt berpuasa buat Kak Sara..klu ayam goreng macam ni, makan sahur pun sedappp ni...bangkit selera..nak buat pun mudah

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum sara..wah...berbuka dgn ayam goreng yea....

    ReplyDelete
  6. you have a great blog ^ ^
    you want to follow each other?
    follow me and let me know with a comment
    and follow you too :))


    kisses
    http://lemonchicbeautyfashion.blogspot.it/

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…