Skip to main content

bubur sum sum versi hijau pula


 assalamualaikum

selamat berhari minggu...mesti sibuk sb lusa dah nak buka sekolah ni kan. Mcm2 nak buat. Persediaan nanti isnin taklah kelam kabut


Bubur sum sum versi hijau pula, hari tu dah try wat putih 
suka pulak bujang sorang kat rumah ni, siap request lagi nak makan he heee bukan apa dia ni kalau kuihmuih jarang nak makan
entah macamana boleh tertarik pulak dgn sum sum ni.
yg pasti sedapp sb makan dgn gula melaka ni 

resepi guna yg sama kak ct di sini cuma bezanya kli ni letak pewarna hijau
blend daun pandan tp kalernya kurang so tu yg letak kaler ni

ok jom layan


Comments

  1. salam kak..

    bestnya bubur sum-sum tu..sedapnya..

    ReplyDelete
  2. suka sgt makan bubur sum2 ni bila makan sejuk2.biasanya org jawa masa time lepas kenduri kawin ptg tu mesti masak bubur sum2 .

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum...sara wahhh...k.umie dah terasa cam bulam pose pulak..sedapkan bubur sumsum ni...

    ReplyDelete
  4. ini memang suka sangat. apa benda yg merah2 tu?

    ReplyDelete
  5. nak jugak si hijau tu mamasara..aritu tgk kat dapur along kaler merah..menggoda betul tau

    ReplyDelete
  6. Menariknya bubur sum2 kaler ijo...segar mata memandang...kalau dapat satu cup buburlagi siok..

    ReplyDelete
  7. Terliuqnya tgk bubur som2 ni...puasa sure bt ni

    ReplyDelete
  8. Slmt berhujung minggu mamasaranur
    bubur sum sum belum pernah buat lagi......boleh cuba puasa nanti.

    ReplyDelete
  9. Pernah buat.... tengok ni mcm teringinlah pulak!

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

 assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kanwalaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hariKe Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni. Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu.Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah. wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semuaterima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya...semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heeeok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan.2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disiniolahan Mama Saranur (Sukatan digandakan)bahan-bahannya3 c…

semperit @biskut dahlia

 assalamualaikum
selamat berhari minggu semuahari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia inialhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request.nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kantuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lgalhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali.Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongkuini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye.tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnyaPutar but…