Tuesday, 18 June 2013

bengkang ubi gula merah

 assalamualaikum 

apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan
walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari
Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye

ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni. 
Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu.
Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah. 
wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 

Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan 
resepi dulu DISINI 

okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucapan anniversary utk makayah tersayang

TERIMA KASIH byk2






18 comments:

Azian Nd said...

Salam mamasaranur,
Akak memang suka kuih bengkang ni...suka sgt-sgt. Tu yg pagi-pagi dah dtg jenguk..

Bbwana adienia said...

salam kak..

em, menarik bengkang tu..bleh buat menu breakfast tu..

Nurzakiah Hanum said...

selamat pagi
singgah baca entry jap...

Cho Zila said...

lama tak sebut bengkang.. tak penah buat tapi pernah makan.. akak biasalah reti makanjer...

Ucu Faridah said...

dulu2 kalau arwah mak atau kakak yg buang bengka, sampai nak habis pun ucu tak akan sentuh bengkang ni, belagak betul..
tapi skarang ni dah terbalik, tersuka lah pulak.. tak pernah buat tapi selalu beli..

mala said...

mmg suka la bengkang ubi kayu ..

yan's cottage said...

yan pun suka.....tapi tak rajin nak membuatnya....sorang je makan he heee....

JaSSNaNi said...

assalamualaikum kak...
wow.. lama tak makan bengkang ni.. paling suka bila abah nani wat bengkak pandan tumis.. sedap sangatttt.. manually lagi.. guna arang bakar atas periuk..

Amie said...

Selamat kembali dr Pulau Pangkor Mama Sara Nur...
Ada dua benda nak komen pasal bingka tu:
1.Tepi-tepinya yang berkerak tu sedap sangat kalau dimakan.
2. isinya yang nampak lembut tu pasti keinginan untuk menikmatinya tak cukup 2 potong!

ros_reeza said...

rajinnya akak buat..Ros nak membuat, tak ada yang makan pulak nanti.. hihi

Umie Jazz said...

Assalamualaikum sara nak seketoi..peberet sesgt ni......

ummiaisyah said...

tak pueh rasanya kalo panggei bingka...ater dr kecik udah di ajor bengkang!!!..hahahah..kat sini ada tebuk bengkang lagik...
aje nye sedap...kt kpg somi sy ada makcik tu pandai buat ni..kalo org tempah..dan-dan tu le dia g cabut ubi..cr nyor..teruih buat..fresh..lapik plak ngan daun pisang..10 rengget sepelengat..aci tak!!

zulaikha megat said...

assalam nuri..seronok jgk dpt jalan ke pangkor wlupun untk tujuan kerja...

bengkang ubi mmg sedap..klu k zu suka yg tepi kerak yg keras tu..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam mama saraNur...lama tak mkn bengkang ubiiii...

Mori Said said...

Salam mama saranur... apa khabar... sedapnye tengok bingka tu... yummyyy

sudipVSsenduk said...

sVs kalau bab masak kuih tradisional ni mmg le gagal sokmo. Wa caya sama lu :)

zila norazila said...

Buat sendiri mmg berbaloi kn..x pernh buat bingka ubi..tp suka mkn..emk dulu2 rajin sgt buat..

aTieYusof Family said...

Sedap nya bingka ubi gula merah ni..dah lama tak makan ni Kak..
mak sy dulu2 rajin lah buat bingka ni..:)

biskut kacang hijau

assalamualaikum   tqqq AlongRoz kongsi resei BISKUT KACANG PEAS Resepi :  AlongRoz@HomeKreation BAHAN-BAHAN:- ...