iklan

Friday, 7 June 2013

agar-agar merah Ros


 assalamualaikum

Rasa je baru jumaat lepas bertolak blk ke kampung, hari ni jumaat lg bezanya hari ni berada kat KL.
Seminggu jg tak tgk blg kawan2.  Rumah kg tak ada intenet kan.
masa jg terbatas, mcm2 tugas menanti. Alhamdulillah lega dpt berbakti walau tak seberapa,,,dari isnin ulangalik Hospital Selama pastu Hospital Taiping bawa pak dan adik chek-up.
Ikutkan hati nak lg lama tp apakan daya....ikut hati jg sgt2 berat nak meninggalkan mak ayah dgn keaadan ayah mcm tu...

Balik hari tu sempat buat agar-agar merah ni, kegemaran ayah, memang dia suka makan. Kalau buat agar2 lain  kurang, memang dari dulu lg. nak lg kalau bulan puasa memang setiap hari kena ada agar2 ni sgai juadah berbuka.
senang simple kan masak je agar2 buh gula bekukan. Kaler merah .
kaler merah tu penting tarikann he hee

Masa duk kemas2 tu jumpa acuan bunga ros lama mak ni, mak kata ambik je lah  tak ada siapa guna punhe hee
kalau boleh pinggan mangkuk lama pun mak suh ambik tp memang tak muatlah. Semua simpan bungkus je, sbnya sekali sekala je balik umah kampung tu kan.
 Takut kena angkut dek pencuri.
dahlah Mesin basuh  kena angkut, aduhhh susah dah nak basuh kain.
lain2 barang penting semua simpan dlm satu bilik pak kunci,skrg bukan main berluasa pencuri pulak pantang ada yg boleh dijual semua hilang. Tension betul


agar2 ni guna agar bertali tu sepeket rm2,60 . Suka pulak si Sarah ni makan dgn tokkinya. Layan selera tokki

AGAR-AGAR SIRAP ROS

sepeket agar2 tali
air 1000 ml @ guna sukatan plastik agar2 td sbyak 2 plastik
gula ( ikut manis)
daun pandan
sirap ros

masakkan agr2 dgn air hingga mendidih
agar2 tadi hancur
masukkan gula dan daun pandan beserta sirap ros
biar mendidih
tapis- masuk dlm acuan
bekukan
dan siapppp

tinggal 2 hari lg sekolah nak buka kan....sekejap je rasanya
minggu depan kembali macam biasa dah....



9 comments:

  1. Saya pun ada acuan lama tu.saya ni suka akan perkakas lama buat kenangan,jadi bila emak bagi acuan lama dan nenek bagi pinggang- mangkuk lama terus saja saya angkut.susah sekarang ni nak dapat barang2 tu..

    ReplyDelete
  2. Bila tengok acuan agar2 ni, teringat hantaran dolu2.Sangat femes ni wat bunga rose kaler merah menyala, daun ijo dan sekeliling/base tu kaler kok/coklat...
    Kalau nmpk macam nk terkam jer

    ReplyDelete
  3. btl kan lina..hntaran dulu2 mmg pakai acuan camne..rindu pulak kan..:)..mama ..zila pun suka mkn aga2 camne..simple jew tp sedap..kejap jew bdk2 dh nak naik sek kan..

    ReplyDelete
  4. Assalamualikum..sara..wah merahnya makngah...cantik...leh wat hantaran ni...=)

    ReplyDelete
  5. bila cerita bab kg mmg sedih ingat kenangan semua. cerita akak lebih kurang sama ngan saya. Rumah bonda balik sekali sekala...brg bungkus...cepat habuk kan...nak guna basuh semula...Bonda pun ada acuan ni. Pinggan, gelas, acuan mana yg sy berkenan sy mintak kat bonda dr terbiar jek...

    ReplyDelete
  6. Sama mcm acuan lama mak akak Sara...
    Wah.. merah sgtlah mak ngah ehe :p

    ReplyDelete
  7. klasik tu acaun bunga ros. mala pun suka sgt agar2 sirap ros ni.

    ReplyDelete
  8. Tak apalah Mama Sara, walaupun seketika tapi ikhlas berbakti untuk orang tua...
    Tu agar-agar merah menyala tu mengundang nostalgia lalu he he ehh

    ReplyDelete
  9. lenkali klu balik tepeng..call lah kak zu..boleh kita berjumpa borak borak kan...

    ReplyDelete

kata-kata manis