Skip to main content

ubi kayu cicah kelapa



 assalamualaikum

Macam tak reti dah nak mulakan ayat2 apa setelah seminggu tak update hu huuu  
Minggu persekolahan baru bermula ni mesti sibuk je kan, rasa mcm terkejar-kejar jg. macam2 nak kena buat. 
biasa la tu kan....
kita masukkan dulu menu masakan lepas2 yg belum sempat masuk disini. Yg mana ada bolehhh
tayangan gambar2 je....bolehhh
senang je dan sgt mudah. rebus je ubi dgn sedikit garam sampai empuk. dan boleh pilih nak makan bersama kelapa ataupun sambal bilis. Dua2 sedap kan.


layan gambar dulu ......bayangkan tengah menikmati ubi kayu rebus ni cicah kelapa di pangkin dekat sawah nun he hee ditiup angin sepoi2 bahasa wahhhh syokkan. 
sambil bersembang-sembang macam org dulu2 tu.
kalu zaman kanak2 dulu tiapkali makan ubi rebus ni arwah tok akan bercerita zaman jepun dulu. Itulah yg diulang-ulang cerita olehnya pengalaman mereka yg terdahulu.
Ubi je yg ada katanya hu huuu beras habiss kena rampas.
kita pun bayangkanlah....keperitan ketika itu.
 kita ni sangat2 beruntung hidup di zaman serba ada ini
setelah semuanya berlalu
Alhamdulillah diatas nikmatnya
Apa yg kita nikmati hari ini yg penting kita kena jagalah kan
dan sentiasa beringat.
Tak mustahil pun apa yg 
berlaku dulu akan berulang, semuanya bergantung pada kita sendiri jg.

Comments

  1. aduh sedapnya ubi kayu ni dah lama tak rasa menu kampong ni, tak jemu dimakan..

    ReplyDelete
  2. lama dah tak makan nih..

    hari minggu nnti nak cari kat pasar ubi kayu..

    ReplyDelete
  3. Salam....
    Ni menu kita waktu kecik2 dulu...pepagi ayah dah pegi ambik ubi kat kebun...pastu bunda pun rebus la ubi kayu tu....panas2 hidang dg kelapa parut setengah tua...digandingkan dengan teh hangat...makoiii terangkat...

    ReplyDelete
  4. menu zaman kecik2 dulu. lar ni pun dah boleh makan di restoran ada yg jual. tapi tak sama dengan kelapa yg di parut sendiri.

    ReplyDelete
  5. munna suka kalau cicah dgn ikan masin gelama

    ReplyDelete
  6. telioq pulak....lama betul tak makan ubi kayu rebus nie.....

    ReplyDelete
  7. minggu lepas adik ipar una ada buat jugak ubi ni..sedap.. :-)

    ReplyDelete
  8. sedapnya...lama tak mkn ubi rebus. kecik2 jek dulu selalu makan & kopi o panas. teringat kenangan bersama arwah ayahanda...

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…