iklan

Tuesday, 2 April 2013

ubi kayu cicah kelapa



 assalamualaikum

Macam tak reti dah nak mulakan ayat2 apa setelah seminggu tak update hu huuu  
Minggu persekolahan baru bermula ni mesti sibuk je kan, rasa mcm terkejar-kejar jg. macam2 nak kena buat. 
biasa la tu kan....
kita masukkan dulu menu masakan lepas2 yg belum sempat masuk disini. Yg mana ada bolehhh
tayangan gambar2 je....bolehhh
senang je dan sgt mudah. rebus je ubi dgn sedikit garam sampai empuk. dan boleh pilih nak makan bersama kelapa ataupun sambal bilis. Dua2 sedap kan.


layan gambar dulu ......bayangkan tengah menikmati ubi kayu rebus ni cicah kelapa di pangkin dekat sawah nun he hee ditiup angin sepoi2 bahasa wahhhh syokkan. 
sambil bersembang-sembang macam org dulu2 tu.
kalu zaman kanak2 dulu tiapkali makan ubi rebus ni arwah tok akan bercerita zaman jepun dulu. Itulah yg diulang-ulang cerita olehnya pengalaman mereka yg terdahulu.
Ubi je yg ada katanya hu huuu beras habiss kena rampas.
kita pun bayangkanlah....keperitan ketika itu.
 kita ni sangat2 beruntung hidup di zaman serba ada ini
setelah semuanya berlalu
Alhamdulillah diatas nikmatnya
Apa yg kita nikmati hari ini yg penting kita kena jagalah kan
dan sentiasa beringat.
Tak mustahil pun apa yg 
berlaku dulu akan berulang, semuanya bergantung pada kita sendiri jg.

9 comments:

  1. aduh sedapnya ubi kayu ni dah lama tak rasa menu kampong ni, tak jemu dimakan..

    ReplyDelete
  2. lama dah tak makan nih..

    hari minggu nnti nak cari kat pasar ubi kayu..

    ReplyDelete
  3. Salam....
    Ni menu kita waktu kecik2 dulu...pepagi ayah dah pegi ambik ubi kat kebun...pastu bunda pun rebus la ubi kayu tu....panas2 hidang dg kelapa parut setengah tua...digandingkan dengan teh hangat...makoiii terangkat...

    ReplyDelete
  4. menu zaman kecik2 dulu. lar ni pun dah boleh makan di restoran ada yg jual. tapi tak sama dengan kelapa yg di parut sendiri.

    ReplyDelete
  5. munna suka kalau cicah dgn ikan masin gelama

    ReplyDelete
  6. telioq pulak....lama betul tak makan ubi kayu rebus nie.....

    ReplyDelete
  7. minggu lepas adik ipar una ada buat jugak ubi ni..sedap.. :-)

    ReplyDelete
  8. sedapnya...lama tak mkn ubi rebus. kecik2 jek dulu selalu makan & kopi o panas. teringat kenangan bersama arwah ayahanda...

    ReplyDelete

kata-kata manis