iklan

Wednesday, 10 April 2013

lemon, dan kebaikkannya


assalamualaikum

apa khabar semua ye, alhamdulillah andai dianugerahkan kesihatan yg baik tp andai tidak pun syukur jg kerana semuanya dariNYA

dalam 2  minggu ni 2 anak daraku pun asyik demam je, sekejap baik pastu esoknya demam lg. Si kakak pula rupanya demam sb tonsil, kata doktor kalu tak baik2 jg kenalah di buang utk elakkan ianya berulang. Patut la kakak suram je ingatkan cuma sakit tekak biasa. Mungkin sb panas pastu kurang pulak minum air suam.
biasa la kan budak2 ni balik asyik teguk ais batu je kan
adik pun sama tiapkali blk pra eskrim lah, kejap kawan belanja kejap dia beli hu huuu

ok panas2 ni sedap kalau dpt hirup teh lemon ais kan, terasa nyaman je tekak.

cerita pasal lemon so mari kita tgk akan khasiat2nya.

 KEBAIKAN LEMON

Lemon juga mengandung banyak vitamin seperti vitamin B, riboflavin dan mineral seperti kalsium, magnesium, fosfor serta protein dan karbohidrat. Banyak sekali menu makanan yang memanfaatkan lemon sebagai pemberi cita rasa mulai dari cake, masakan berbahan daging ayam, minuman atau pun sebagai penghias.

khasiat lemon yang paling umum adalah dengan cara memerahnya  kemudian dicampur dengan air putih. Ada banyak manfaat  yang blh diperoleh dari minuman bercampur lemon. 

1. Baik untuk perut

Lemon dapat membantu meringankan masalah pencernaan bila dicampur dengan air panas, termasuk di antaranya mual, mulas dan parasit. Dengan minum jus lemon secara teratur, perut Anda dibantu untuk menghilangkan kotoran secara lebih efisien. Lemon bertindak sebagai  agen pembersih. jus lemon dpt  menyembuhkan sembelit. Bahkan jus lemon juga berfungsi sebagai tonik hati dan membantu Anda mencerna makanan dengan membantu hati memproduksi empedu lebih banyak.

2. Perawatan kulit

Lemon dapat menjadi ubat antiseptik alami, yang bertugas untuk menyembuhkan masalah yang berkaitan dengan kulit. Konsumsi sehari-hari air jeruk lemon dapat memberikan perubahan besar dalam penampilan kulit Anda. Lemon memiliki fungsi sebagai ubat anti-penuaan, menghilangkan kedutan Bahkan jika ditempelkan pada daerah luka bakar dapat memudarkan bekas luka.

3. Perawatan Gigi

Tahukah Anda bahwa air lemon punya fungsi penting dalam perawatan gigi? Ya, apabila jus lemon segar ditempelkan pada area gigi yang sakit, dapat membantu dalam menyingkirkan rasa sakit. Memerah jus lemon pada gusi dapat menghentikan perdarahan gusi. Cara ini juga mencegah bau busuk dan masalah lain yang berkaitan dengan gusi.

4. Sembuhkan sakit tekak

Lemon adalah buah yang sangat baik yang membantu dalam memerangi masalah yang berkaitan dengan infeksi tekak,  dan tonsilitis akibat bakteri. Untuk mengatasi sakit tekak Anda blh berkumur dengan menggunakan setengah gelas jus lemon.

5. Menurunkan berat badan

Rutin meminum air lemon dpt menurunkan berat badan dgn lebih cepat.  jus lemon yang dicampur dengan air panas dan madu, juga dapat membantu mengurangi berat badan.

6. Kontrol tekanan darah tinggi

Air lemon bekerja bak ramuan ajaib khususnya bagi orang yang memiliki masalah jantung, kerana kandungan kalium tinggi di dalamnya. Diet tinggi kalium juga dipercaya dapat membantu mengawal tekanan darah tinggi, pening, mual, , mengurangi  tekanan

7. Membantu penyembuh gangguan nafas

Jus lemon membantu dalam menyembuhkan masalah pernafasan, terutama pada orang yang menderita asma.

8. Mengubati rematik

Lemon memiliki sifat diuretik sehingga dapat membantu mengubati rematik serta radang sendi, dengan cara mengeluarkan bakteri dan racun dari tubuh.

9. Meredakan demam

Jus lemon dapat mengubati seseorang yang menderita flu atau demam, dengan meningkatkan pengeluaran peluh

10. Pembersih darah

Penyakit-penyakit seperti kolera atau malaria dapat diubati dengan air lemon kerana mempunyai sifat sebagai pembersih darah.


banyak kan khasiatnya ...jom kita minum air lemon

8 comments:

  1. banyak khasiatnya..tq sharing kak..

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum kak..
    sama dengan anak2 nani kat umah.. baby fiyya pun demam.. smlm kinah.. lepas tu haikal lak sakit tekak skrg.. banyak kali soh saya beli gula2 saki tekak.. harap2 semuanya kembali pulih la.. sian depa..

    ReplyDelete
  3. Amalan KZ sekarang, minum lemon/lime jus suam setiap pagi..memang bagus untuk mencuci usus!

    ReplyDelete
  4. Info sihat yang terbaek...baru jer minum secawan air lemon panas...

    ReplyDelete
  5. sedap kan mama air lemon ni...zila pun suka jugak..byk jgk khasiat ye

    ReplyDelete
  6. tang berat badan tu boleh turun akak suka...

    ReplyDelete

kata-kata manis