Skip to main content

lemon, dan kebaikkannya


assalamualaikum

apa khabar semua ye, alhamdulillah andai dianugerahkan kesihatan yg baik tp andai tidak pun syukur jg kerana semuanya dariNYA

dalam 2  minggu ni 2 anak daraku pun asyik demam je, sekejap baik pastu esoknya demam lg. Si kakak pula rupanya demam sb tonsil, kata doktor kalu tak baik2 jg kenalah di buang utk elakkan ianya berulang. Patut la kakak suram je ingatkan cuma sakit tekak biasa. Mungkin sb panas pastu kurang pulak minum air suam.
biasa la kan budak2 ni balik asyik teguk ais batu je kan
adik pun sama tiapkali blk pra eskrim lah, kejap kawan belanja kejap dia beli hu huuu

ok panas2 ni sedap kalau dpt hirup teh lemon ais kan, terasa nyaman je tekak.

cerita pasal lemon so mari kita tgk akan khasiat2nya.

 KEBAIKAN LEMON

Lemon juga mengandung banyak vitamin seperti vitamin B, riboflavin dan mineral seperti kalsium, magnesium, fosfor serta protein dan karbohidrat. Banyak sekali menu makanan yang memanfaatkan lemon sebagai pemberi cita rasa mulai dari cake, masakan berbahan daging ayam, minuman atau pun sebagai penghias.

khasiat lemon yang paling umum adalah dengan cara memerahnya  kemudian dicampur dengan air putih. Ada banyak manfaat  yang blh diperoleh dari minuman bercampur lemon. 

1. Baik untuk perut

Lemon dapat membantu meringankan masalah pencernaan bila dicampur dengan air panas, termasuk di antaranya mual, mulas dan parasit. Dengan minum jus lemon secara teratur, perut Anda dibantu untuk menghilangkan kotoran secara lebih efisien. Lemon bertindak sebagai  agen pembersih. jus lemon dpt  menyembuhkan sembelit. Bahkan jus lemon juga berfungsi sebagai tonik hati dan membantu Anda mencerna makanan dengan membantu hati memproduksi empedu lebih banyak.

2. Perawatan kulit

Lemon dapat menjadi ubat antiseptik alami, yang bertugas untuk menyembuhkan masalah yang berkaitan dengan kulit. Konsumsi sehari-hari air jeruk lemon dapat memberikan perubahan besar dalam penampilan kulit Anda. Lemon memiliki fungsi sebagai ubat anti-penuaan, menghilangkan kedutan Bahkan jika ditempelkan pada daerah luka bakar dapat memudarkan bekas luka.

3. Perawatan Gigi

Tahukah Anda bahwa air lemon punya fungsi penting dalam perawatan gigi? Ya, apabila jus lemon segar ditempelkan pada area gigi yang sakit, dapat membantu dalam menyingkirkan rasa sakit. Memerah jus lemon pada gusi dapat menghentikan perdarahan gusi. Cara ini juga mencegah bau busuk dan masalah lain yang berkaitan dengan gusi.

4. Sembuhkan sakit tekak

Lemon adalah buah yang sangat baik yang membantu dalam memerangi masalah yang berkaitan dengan infeksi tekak,  dan tonsilitis akibat bakteri. Untuk mengatasi sakit tekak Anda blh berkumur dengan menggunakan setengah gelas jus lemon.

5. Menurunkan berat badan

Rutin meminum air lemon dpt menurunkan berat badan dgn lebih cepat.  jus lemon yang dicampur dengan air panas dan madu, juga dapat membantu mengurangi berat badan.

6. Kontrol tekanan darah tinggi

Air lemon bekerja bak ramuan ajaib khususnya bagi orang yang memiliki masalah jantung, kerana kandungan kalium tinggi di dalamnya. Diet tinggi kalium juga dipercaya dapat membantu mengawal tekanan darah tinggi, pening, mual, , mengurangi  tekanan

7. Membantu penyembuh gangguan nafas

Jus lemon membantu dalam menyembuhkan masalah pernafasan, terutama pada orang yang menderita asma.

8. Mengubati rematik

Lemon memiliki sifat diuretik sehingga dapat membantu mengubati rematik serta radang sendi, dengan cara mengeluarkan bakteri dan racun dari tubuh.

9. Meredakan demam

Jus lemon dapat mengubati seseorang yang menderita flu atau demam, dengan meningkatkan pengeluaran peluh

10. Pembersih darah

Penyakit-penyakit seperti kolera atau malaria dapat diubati dengan air lemon kerana mempunyai sifat sebagai pembersih darah.


banyak kan khasiatnya ...jom kita minum air lemon

Comments

  1. banyak khasiatnya..tq sharing kak..

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum kak..
    sama dengan anak2 nani kat umah.. baby fiyya pun demam.. smlm kinah.. lepas tu haikal lak sakit tekak skrg.. banyak kali soh saya beli gula2 saki tekak.. harap2 semuanya kembali pulih la.. sian depa..

    ReplyDelete
  3. Amalan KZ sekarang, minum lemon/lime jus suam setiap pagi..memang bagus untuk mencuci usus!

    ReplyDelete
  4. Info sihat yang terbaek...baru jer minum secawan air lemon panas...

    ReplyDelete
  5. sedap kan mama air lemon ni...zila pun suka jugak..byk jgk khasiat ye

    ReplyDelete
  6. tang berat badan tu boleh turun akak suka...

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

 assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kanwalaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hariKe Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni. Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu.Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah. wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semuaterima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya...semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heeeok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan.2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disiniolahan Mama Saranur (Sukatan digandakan)bahan-bahannya3 c…

semperit @biskut dahlia

 assalamualaikum
selamat berhari minggu semuahari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia inialhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request.nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kantuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lgalhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali.Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongkuini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye.tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnyaPutar but…