Skip to main content

kek coklat kukus Zubaidah

 assalamualaikum

Lama jg tak membaking apa2 kek, bukan apa malas sejak dua menjak ni. Tp minggu lepas bila dpt order baru merajinkan diri jg.
Sambil pada tu terus baking kek utk makan2 sendiri emmmm teringin jg sb tekak ni lama tak makan kek coklat. Sambil tu boleh jg mencuba resepi dlm list ni.kek coklat mcm2 resepinya kan.
Selalu ikut yg mudah2 tp kali ni teringin nak cuba dan rasa keenakan kek coklat kukus Zubaidah pula. buat 2 versi kukus dan bakar. utk tempahan yg bakar sementara makan2 di rumah yg kukus. 
Nak dijadikan cerita yg kukus ni tersalah pula he hee masa ayak tepung masukkan baking powder dan soda tp terambil cream of tartar, dah siap masuk dlm kukusan baru perasan alamakkkk he heee tp  alhamdulillah masak naik ok je dan lembut ...boleh je ngap sampai licin




RESIPI KEK COKLAT LEMBAB KUKUS CHEF ZUBAIDAH 
Resipi Asal : Chef Zubaidah


BAHAN-BAHAN

**100 gm serbuk koko
**1 tin susu  cair
**200 gm minyak masak/minyak sayuran/butter cair
**250 gm susu pekat

250 gm gula kastor - noorsha kurangkan ke 180 gm saja
4 biji telur - pukul hingga berbuih
150 gm tepung gandum
1st soda bikarbonat
1 st baking powder


                                                             Cara-Cara

  1. Campurkan kesemua bhn bertanda ** dan masak dgn api perlahan sehingga licin. Tak payah sampai menggelegak
  2. Satukan dgn telur yg di pukul tadi dgn mixer. Gaulkan bhn2 kering & campurkan sedikit2 sehingga sebati.
  3. Masukkan ke dlm tin yg di lapik & minyakkan. Kukus selama 1 jam dgn api sederhana. Pastikan air telah menggelegak sebelum di kukus.
  4. Sejukkan dahulu sebelum di hiaskan dgn icing @ ganache.

ok jom makan...jumpa lagi

Comments

  1. assalam MSN..lama dah acik teringin nak cuba tapi juga buat2 lagi..selalu beli je..satu bekas kecik tu RM5.00

    ReplyDelete
  2. kami pun dah lama tak b aut kek coklat ... cocoa powder, vanilla esen pun dah habis. weekend kena cari :-)

    ReplyDelete
  3. resei ni mmg sy selalu guna...mmg moist kan!

    ReplyDelete
  4. akak pun samalah juga nuri.. kalau buat kek tempahan nnt anak dara kecik bambam tu nak juga utk mkn2.. jd terpaksalah buat utk mkn2 sekali.. hihi...

    ReplyDelete
  5. Aslmkum Mamasaranur
    femes kek coklat kukus Zubaidah ni tp belum sempat mencuba lagi.

    ReplyDelete
  6. ooohhh tak tahu nak kata apa dah..

    ReplyDelete
  7. tak pernah buat guna resipi camgini..harus dicuba..masuk list..

    ReplyDelete
  8. Chef Zubaidah punya kek kukus coklat memang sedap...kita dah byk kali buat....terbaek la..

    ReplyDelete
  9. bole silap plak ye kak....nsib la dia mnjadi gak....:-)

    ReplyDelete
  10. Mmg tak jemu menikmati kek coklat...teringin juga nk makan lg

    ReplyDelete
  11. kalau buat mesti mendap dkt tengah... nangis

    ReplyDelete
  12. Dulu selalu jugak buat...
    Mmg sedapkan...anak2 mmg suka kek coklat ni...

    ReplyDelete
  13. kek coklat kalau kukus lagi sedap.. itu tekak akakler... nak cubalah resipini...

    ReplyDelete
  14. as salam nurinnnn...lama betul tak jenguk nurin, sihat ker..
    biarpun tersilap tapi tekak kita yg mamam..no hal lah kan, tp kalau utk order alamak kena buat balik ler kan..

    ReplyDelete
  15. akak rasa resipi kek cekelat chef zubaidah ni adalah one of the best recipes utk choc cake kan..mmg terbaekk..nom..nom..nomm!!

    ReplyDelete
  16. sedap tgk kek coklat kukus tu...

    ReplyDelete
  17. assalamualaikum..... br kelmarin wat kek coklat utk kengkawan. tetiba nak wat lagik utk makan sendrik plak! adehhhhhh teringin la tgk kek akak ni

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…