Skip to main content

rendang pedas ayam kampung

assalamualaikum
Lapang je waktu jalan nak ke taska tadi, rupanya cuti sekolah he he patutlah kereta lalu lalang pun kurang.

Menu minggu lepas ,Rendang pedas ayam kampung my mum stail, memang feberet kami adik beradik. Kalu masak satu periuk licin punya. kami panggil rendang pedas serai sb banyak guna serai.
cuma kali ni special sb ayam kampung.
biasanya ayam kampung ni agak liat kan, petua nk lembutkkan  kalu boleh rebus dahulu dgn letakkan sepotong tebu yg telah  diketuk sedikit. Rebus sehingga airnya tinggal sedikit.
petua org2 lama.
resepi macam biasa la kan memang tak sukat2, lazimnya bergantung pada ayam kalau banyak maka banyaklah bahannya.

bahan-bahan utama
Serai*
kunyit hidup*
cili padi hijau*
halia*
lengkuas*
bawang merah*
kerisik
santan pekat
garam dan bahan perasa
asam keping
hirisan daun kunyit

cara-caranya

bahan-bahan bertanda * ditumbuk @ diblend kalu malas
masukkan dlm kuali semua bhn2 diatas bersama ayam yg telah dipotong
reneh hingga pekat baru masukkan kerisik dan garam 
akhir tabur hirisan daun kunyit
masak hingga agak kering
siap utk hidangan

ok SELAMAT BERCUTI BUAT ADIK2 SEMUA

Comments

  1. Aduhaiii.. Terliur sgt ni.. Sedapnyerrr...

    ReplyDelete
  2. salam kak,
    sesekali pekena rendang mmg bestlah kan..kita tringin makan rendang kerang lah...

    ReplyDelete
  3. sedapnya ni....klau kat n9 ni kak...diaorng mkn pepagi cicah mkn ngan pulut....sedap....:-)

    ReplyDelete
  4. salam nuri..
    sedap tuu.. tengok pun dah meleleh air liur... mcm ada dpn mata je... lawan dgn nasi panas2.. ada plak ulam kcg botor.. hmmm.. mmg bestlah..

    ReplyDelete
  5. Kita suka rendang ayam yg pedas...gandingkan nasi pulut...perghhh...

    ReplyDelete
  6. huaaaa... kak nuri.. sedapnya... ketupat ade tak? leh cicah skali...
    eh.. nani lom boleh makan pulut a.k.a ketupat... so abaikan sampai raya ni boleh kot.. :P dah 8 bulan waktu tu kan..

    ReplyDelete
  7. Serius, akak tak pernah masak ayam kampong. Memang liat kan? Ipar2 akak yg org nogori selalu guna ayam kampong kalau hari raya, wajib bg mereka.

    Akak suka rendang mcm ni, ratah je.

    ReplyDelete
  8. Ini boleh dimakan begitu saja dan tahan lama. Tengok gambarpun dah terliur...

    ReplyDelete
  9. sedapnyer kak...ni kalau makan dgn ketupat pulut perghh...terangkat ni...

    ReplyDelete
  10. favourite may ni.. sedapnya..

    ReplyDelete
  11. mangkin lama perangatkan..makin sedap..

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…