iklan

Monday, 25 March 2013

rendang pedas ayam kampung

assalamualaikum
Lapang je waktu jalan nak ke taska tadi, rupanya cuti sekolah he he patutlah kereta lalu lalang pun kurang.

Menu minggu lepas ,Rendang pedas ayam kampung my mum stail, memang feberet kami adik beradik. Kalu masak satu periuk licin punya. kami panggil rendang pedas serai sb banyak guna serai.
cuma kali ni special sb ayam kampung.
biasanya ayam kampung ni agak liat kan, petua nk lembutkkan  kalu boleh rebus dahulu dgn letakkan sepotong tebu yg telah  diketuk sedikit. Rebus sehingga airnya tinggal sedikit.
petua org2 lama.
resepi macam biasa la kan memang tak sukat2, lazimnya bergantung pada ayam kalau banyak maka banyaklah bahannya.

bahan-bahan utama
Serai*
kunyit hidup*
cili padi hijau*
halia*
lengkuas*
bawang merah*
kerisik
santan pekat
garam dan bahan perasa
asam keping
hirisan daun kunyit

cara-caranya

bahan-bahan bertanda * ditumbuk @ diblend kalu malas
masukkan dlm kuali semua bhn2 diatas bersama ayam yg telah dipotong
reneh hingga pekat baru masukkan kerisik dan garam 
akhir tabur hirisan daun kunyit
masak hingga agak kering
siap utk hidangan

ok SELAMAT BERCUTI BUAT ADIK2 SEMUA

13 comments:

  1. Aduhaiii.. Terliur sgt ni.. Sedapnyerrr...

    ReplyDelete
  2. salam kak,
    sesekali pekena rendang mmg bestlah kan..kita tringin makan rendang kerang lah...

    ReplyDelete
  3. sedapnya ni....klau kat n9 ni kak...diaorng mkn pepagi cicah mkn ngan pulut....sedap....:-)

    ReplyDelete
  4. salam nuri..
    sedap tuu.. tengok pun dah meleleh air liur... mcm ada dpn mata je... lawan dgn nasi panas2.. ada plak ulam kcg botor.. hmmm.. mmg bestlah..

    ReplyDelete
  5. Kita suka rendang ayam yg pedas...gandingkan nasi pulut...perghhh...

    ReplyDelete
  6. huaaaa... kak nuri.. sedapnya... ketupat ade tak? leh cicah skali...
    eh.. nani lom boleh makan pulut a.k.a ketupat... so abaikan sampai raya ni boleh kot.. :P dah 8 bulan waktu tu kan..

    ReplyDelete
  7. Serius, akak tak pernah masak ayam kampong. Memang liat kan? Ipar2 akak yg org nogori selalu guna ayam kampong kalau hari raya, wajib bg mereka.

    Akak suka rendang mcm ni, ratah je.

    ReplyDelete
  8. Ini boleh dimakan begitu saja dan tahan lama. Tengok gambarpun dah terliur...

    ReplyDelete
  9. sedapnyer kak...ni kalau makan dgn ketupat pulut perghh...terangkat ni...

    ReplyDelete
  10. favourite may ni.. sedapnya..

    ReplyDelete
  11. mangkin lama perangatkan..makin sedap..

    ReplyDelete

kata-kata manis