iklan

Saturday, 9 March 2013

jom makan onde-onde keledek

 assalamualaikum

salam di pagi sabtu
dah sarapan???? mestilah dah kan. sudah berapa ini he heee
ok tak nak byk cerita sb jap gi nak bersiap utk makan kenduri umah org kawen. Syokkk ni tak tayh masak2 utk tengahari.
Hari ni ank kawan lama asben nak nikah so kena lah pergi kan. Kat Subang nun.




ok onde-onde keledek ni feberet mama , ingat dulu masa sekolah men ada belajar masa pelajar an SRT. Sedappp sgt cuma yg ni guna keledek kuning tu yg kalernya kuning
resepinya simple je

bahan-bahannya

keledek
tepung pulut
gula kabung @ inti gula merah
kelapa parut yg putih
air utk merebus

cara-caranya

rebus dulu keledek hingga empuk kemudian lenyek-lenyekkan
agak sejuk masukkan tepung pulut digaul sebati
hingga boleh kepal2 gitu
pastu ambik sedikit lepekan dan letak inti gula
bulatkan semula
dlm periuk pastikan air dah mendidih
baru masukkan yg telah kita bulat-bulatkan
bila nampak ianya timbul baru angkat
tapis dulu ye
dan gilekkan dlm kelapa parut yg telah diletakkan sedikit garam
siappp
boleh makan ye


13 comments:

  1. hamboihh.. sedapnya kalau dapat buat minum petang ni.. :)

    ReplyDelete
  2. kuih ni bulan posa mmg rajin buat sebab mudah dan cepat...lama tak buat onde2...tapi onde2 keledek tak pnah cuba lagi.

    ReplyDelete
  3. Sukanya saya kalau jumpa onde-onde keledek! Sedap!!!!

    ReplyDelete
  4. bilalah kak zu nak rajin mcm nuri ni yer..

    ReplyDelete
  5. sedapnye..meh pos kat sini hehe

    ReplyDelete
  6. onde2 spesel sket ni..lain dr yg laim ada tambahan perisa keledek...sudah tentu lagi sedap

    ReplyDelete
  7. Sedap.. Onde2 jd lmbut n kurang kenyal bila cmpur keledek kn.. Sdp..

    ReplyDelete
  8. assalam, sedap...memang bunda suka kuih2 tradisi ni...nanti bolih cube..tkasih

    ReplyDelete
  9. wow kak..mesti lemak kuih ni kan bila gula keledek..

    ReplyDelete
  10. Salam Mamasara...
    Kuih onde2 ialah kuih kesukaan ku...

    ReplyDelete
  11. akak tak berapa suka kuih ni tapi makanler...
    nak buat tentulah tidak...

    ReplyDelete
  12. wah sedapnya...meh golek2kn kuih tu 2-3 biji ke sni...

    ReplyDelete
  13. onde2 biasa tu mmg peberet sy..tp tak penah lg buat guna keledek..kena cuba ni..nampak sedap & simple.. :)

    ReplyDelete

kata-kata manis