Skip to main content

jom makan onde-onde keledek

 assalamualaikum

salam di pagi sabtu
dah sarapan???? mestilah dah kan. sudah berapa ini he heee
ok tak nak byk cerita sb jap gi nak bersiap utk makan kenduri umah org kawen. Syokkk ni tak tayh masak2 utk tengahari.
Hari ni ank kawan lama asben nak nikah so kena lah pergi kan. Kat Subang nun.




ok onde-onde keledek ni feberet mama , ingat dulu masa sekolah men ada belajar masa pelajar an SRT. Sedappp sgt cuma yg ni guna keledek kuning tu yg kalernya kuning
resepinya simple je

bahan-bahannya

keledek
tepung pulut
gula kabung @ inti gula merah
kelapa parut yg putih
air utk merebus

cara-caranya

rebus dulu keledek hingga empuk kemudian lenyek-lenyekkan
agak sejuk masukkan tepung pulut digaul sebati
hingga boleh kepal2 gitu
pastu ambik sedikit lepekan dan letak inti gula
bulatkan semula
dlm periuk pastikan air dah mendidih
baru masukkan yg telah kita bulat-bulatkan
bila nampak ianya timbul baru angkat
tapis dulu ye
dan gilekkan dlm kelapa parut yg telah diletakkan sedikit garam
siappp
boleh makan ye


Comments

  1. hamboihh.. sedapnya kalau dapat buat minum petang ni.. :)

    ReplyDelete
  2. kuih ni bulan posa mmg rajin buat sebab mudah dan cepat...lama tak buat onde2...tapi onde2 keledek tak pnah cuba lagi.

    ReplyDelete
  3. Sukanya saya kalau jumpa onde-onde keledek! Sedap!!!!

    ReplyDelete
  4. bilalah kak zu nak rajin mcm nuri ni yer..

    ReplyDelete
  5. sedapnye..meh pos kat sini hehe

    ReplyDelete
  6. onde2 spesel sket ni..lain dr yg laim ada tambahan perisa keledek...sudah tentu lagi sedap

    ReplyDelete
  7. Sedap.. Onde2 jd lmbut n kurang kenyal bila cmpur keledek kn.. Sdp..

    ReplyDelete
  8. assalam, sedap...memang bunda suka kuih2 tradisi ni...nanti bolih cube..tkasih

    ReplyDelete
  9. wow kak..mesti lemak kuih ni kan bila gula keledek..

    ReplyDelete
  10. Salam Mamasara...
    Kuih onde2 ialah kuih kesukaan ku...

    ReplyDelete
  11. akak tak berapa suka kuih ni tapi makanler...
    nak buat tentulah tidak...

    ReplyDelete
  12. wah sedapnya...meh golek2kn kuih tu 2-3 biji ke sni...

    ReplyDelete
  13. onde2 biasa tu mmg peberet sy..tp tak penah lg buat guna keledek..kena cuba ni..nampak sedap & simple.. :)

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

 assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kanwalaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hariKe Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni. Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu.Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah. wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semuaterima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya...semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heeeok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan.2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disiniolahan Mama Saranur (Sukatan digandakan)bahan-bahannya3 c…

semperit @biskut dahlia

 assalamualaikum
selamat berhari minggu semuahari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia inialhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request.nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kantuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lgalhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali.Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongkuini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye.tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnyaPutar but…