Saturday, 9 March 2013

jom makan onde-onde keledek

 assalamualaikum

salam di pagi sabtu
dah sarapan???? mestilah dah kan. sudah berapa ini he heee
ok tak nak byk cerita sb jap gi nak bersiap utk makan kenduri umah org kawen. Syokkk ni tak tayh masak2 utk tengahari.
Hari ni ank kawan lama asben nak nikah so kena lah pergi kan. Kat Subang nun.




ok onde-onde keledek ni feberet mama , ingat dulu masa sekolah men ada belajar masa pelajar an SRT. Sedappp sgt cuma yg ni guna keledek kuning tu yg kalernya kuning
resepinya simple je

bahan-bahannya

keledek
tepung pulut
gula kabung @ inti gula merah
kelapa parut yg putih
air utk merebus

cara-caranya

rebus dulu keledek hingga empuk kemudian lenyek-lenyekkan
agak sejuk masukkan tepung pulut digaul sebati
hingga boleh kepal2 gitu
pastu ambik sedikit lepekan dan letak inti gula
bulatkan semula
dlm periuk pastikan air dah mendidih
baru masukkan yg telah kita bulat-bulatkan
bila nampak ianya timbul baru angkat
tapis dulu ye
dan gilekkan dlm kelapa parut yg telah diletakkan sedikit garam
siappp
boleh makan ye


13 comments:

Shiela said...

hamboihh.. sedapnya kalau dapat buat minum petang ni.. :)

Marsita yahya said...

kuih ni bulan posa mmg rajin buat sebab mudah dan cepat...lama tak buat onde2...tapi onde2 keledek tak pnah cuba lagi.

Amie said...

Sukanya saya kalau jumpa onde-onde keledek! Sedap!!!!

zulaikha megat said...

bilalah kak zu nak rajin mcm nuri ni yer..

mummY daniSha said...

sedapnye..meh pos kat sini hehe

lina_pg said...

onde2 spesel sket ni..lain dr yg laim ada tambahan perisa keledek...sudah tentu lagi sedap

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Sedap.. Onde2 jd lmbut n kurang kenyal bila cmpur keledek kn.. Sdp..

BUNDA a.k.a KN said...

assalam, sedap...memang bunda suka kuih2 tradisi ni...nanti bolih cube..tkasih

Rohah said...

wow kak..mesti lemak kuih ni kan bila gula keledek..

rahel said...

Salam Mamasara...
Kuih onde2 ialah kuih kesukaan ku...

Cho Zila said...

akak tak berapa suka kuih ni tapi makanler...
nak buat tentulah tidak...

Qasey Honey said...

wah sedapnya...meh golek2kn kuih tu 2-3 biji ke sni...

Lesung Batu said...

onde2 biasa tu mmg peberet sy..tp tak penah lg buat guna keledek..kena cuba ni..nampak sedap & simple.. :)

biskut kacang hijau

assalamualaikum   tqqq AlongRoz kongsi resei BISKUT KACANG PEAS Resepi :  AlongRoz@HomeKreation BAHAN-BAHAN:- ...