Skip to main content

buah salak

assalamualaikum

taraaaaaaaaa hari ni nak wat entry pasal buah salak ni salah satu buah feberet kami adik beradik dari dulu hingga kini. Anak kampung la katakan. Tp salak memang salak kampung, tak sama macam buah salak yg isinya tebal. 

Salak ni isinya agak nipis dan kalu cukup masaknya memang manis dan baunya ahhhhhhhh harum. Kalu tak cukup masaknya rasa kelat2 gitu.
sedappp berbanding salak isi tebal yg mudah nak jumpa skrg ni. For me la org lain mungkin tak sama kan.
Dari segi pokoknya memang sama. Cuma beza pada btk buah dan warna buahnya , buah  kat kg kita ni agak lonjong berbanding salak isi tebal bulat sikit kan. Kalernya jg lebih cerah.

Kulitnya tajam, hati2 kalu nak kopek buah ni, silap haribulan terhiris macam kena pisau ye. Memang kena berhati-hati.
Dari segi khasiat kurang pasti  sb kebanyakan info khasiat salak
utk mata.

di bawah ini adalah salak yg isinya tebal tu kan, cp kat google atau org panggil salak indon. Nampak kan perbezaannya.
lain dari salak kampung ni. 




Comments

  1. X prnh mkn buah ni...sib baik x pgnant..kalau x..mmg ngidam ni..:-D

    ReplyDelete
  2. manis ye kak klau mkn gini...? x penah rasa yg fresh....slalu yg dah dijeruk je....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Manis bila cukup masanya syifa kalu x kelat masam he hee

      Delete
  3. Kakpb suka sgt buah salak. Tengok tv sambil kunyah salak. Kat kg hubby mmg bnyk keliling rumah tapi abah dia tak tnm lagi yg mcm Mamasara punya tu, mesti manis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama dgn kitorg ye k pb, salak ni tak tanam tp tumbuh kat kebun dan belakang umah mungkin biji yg kita buang kot he hee

      Delete
  4. Salam sara...kat kmpung kmaz pun ada nenek dan makcik tanam pokok salak ni..salak madu..memang maniss kan..klu time blik rasa dpt la merasa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maz salak madu tu lain yg ni memang salak asli. Masam2 manis

      Delete
  5. salam Sara, pokok ni susah nak jumpa sekarang...last sekali makan buah ni beberapa tahun lepas..

    ReplyDelete
  6. sedapnyerrr... tiba2 terus kecur air liur.. hehe..

    ReplyDelete
  7. salak nie...tumbuh meliar kat tepi sungai kat kampung yan....rasanya kelat2 sikit kan....?

    ReplyDelete
  8. Mcm ni la kat blkang umah mak saya kak..
    Salak kampung.isi nipis rangup..maniss je
    The bestt

    ReplyDelete
  9. Jarang dpt mkn buah salak yg fresh. Yg jerok sng dpt..

    ReplyDelete
  10. jarang dapat makan..kalau ada org bagi baru dapat makan ni kak..

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…