iklan

Tuesday, 12 March 2013

buah salak

assalamualaikum

taraaaaaaaaa hari ni nak wat entry pasal buah salak ni salah satu buah feberet kami adik beradik dari dulu hingga kini. Anak kampung la katakan. Tp salak memang salak kampung, tak sama macam buah salak yg isinya tebal. 

Salak ni isinya agak nipis dan kalu cukup masaknya memang manis dan baunya ahhhhhhhh harum. Kalu tak cukup masaknya rasa kelat2 gitu.
sedappp berbanding salak isi tebal yg mudah nak jumpa skrg ni. For me la org lain mungkin tak sama kan.
Dari segi pokoknya memang sama. Cuma beza pada btk buah dan warna buahnya , buah  kat kg kita ni agak lonjong berbanding salak isi tebal bulat sikit kan. Kalernya jg lebih cerah.

Kulitnya tajam, hati2 kalu nak kopek buah ni, silap haribulan terhiris macam kena pisau ye. Memang kena berhati-hati.
Dari segi khasiat kurang pasti  sb kebanyakan info khasiat salak
utk mata.

di bawah ini adalah salak yg isinya tebal tu kan, cp kat google atau org panggil salak indon. Nampak kan perbezaannya.
lain dari salak kampung ni. 




14 comments:

  1. X prnh mkn buah ni...sib baik x pgnant..kalau x..mmg ngidam ni..:-D

    ReplyDelete
  2. manis ye kak klau mkn gini...? x penah rasa yg fresh....slalu yg dah dijeruk je....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Manis bila cukup masanya syifa kalu x kelat masam he hee

      Delete
  3. Kakpb suka sgt buah salak. Tengok tv sambil kunyah salak. Kat kg hubby mmg bnyk keliling rumah tapi abah dia tak tnm lagi yg mcm Mamasara punya tu, mesti manis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama dgn kitorg ye k pb, salak ni tak tanam tp tumbuh kat kebun dan belakang umah mungkin biji yg kita buang kot he hee

      Delete
  4. Salam sara...kat kmpung kmaz pun ada nenek dan makcik tanam pokok salak ni..salak madu..memang maniss kan..klu time blik rasa dpt la merasa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maz salak madu tu lain yg ni memang salak asli. Masam2 manis

      Delete
  5. salam Sara, pokok ni susah nak jumpa sekarang...last sekali makan buah ni beberapa tahun lepas..

    ReplyDelete
  6. sedapnyerrr... tiba2 terus kecur air liur.. hehe..

    ReplyDelete
  7. salak nie...tumbuh meliar kat tepi sungai kat kampung yan....rasanya kelat2 sikit kan....?

    ReplyDelete
  8. Mcm ni la kat blkang umah mak saya kak..
    Salak kampung.isi nipis rangup..maniss je
    The bestt

    ReplyDelete
  9. Jarang dpt mkn buah salak yg fresh. Yg jerok sng dpt..

    ReplyDelete
  10. jarang dapat makan..kalau ada org bagi baru dapat makan ni kak..

    ReplyDelete

kata-kata manis