iklan

Wednesday, 6 February 2013

kuih loyang

assalamualaikum

masuk terus ke topik kudapan yg dah lama teringin nak buat ni ye. he heeeee kuih loyang @ kita panggil ko loyang.wah macam nak raya pulak kan. Bukan apa kalu raya memang sahlah  ada ko loyang ni kan selain kerepek2
krap krup sedapnya mengunyah. Kalu ada pun belilah memang tak penah buat sendiri waaaaaaaahaha
alahai memang patut beli ni lecehh no nak membuatnya. Nak dpt sebekas pun payah tau. Mula2 dah surender tp akhirnya berkat kesabaran terhasil jg, walaupun kerepok2 rupanya tu. Percubaan pertama la katakan. Takper memang nak merajinkan diri buat lg pasni insya Allah.

tq ye share disini.



kuih loyang

BAHAN-BAHAN
  • 500g tepung beras
  • 5 biji telur
  • 1 cawan santan
  • 1 cawan gula
  • 1 sudu teh garam
  • 1 sudu teh air kapur

CARA MEMBUATNYA
  • Panaskan minyak. Campur semua bahan. Celup 
  • acuan dan masukkan dalam minyak panas. Masak sehingga kekuningan.

11 comments:

  1. Mama Sara,
    ogyep baru berkira2 nak buat kuih loyang ni.. nak bagi jajan untuk CNY kat member.. sedapppp kan...

    ReplyDelete
  2. Biasa bentuk bulat. cantik bentuk bersegi macam ni.

    ReplyDelete
  3. dulu masa kecik2 penah gak tolong nenek buat kuih loyang ni.skrg bila nak makan beli je sbb tatau nak buat sndiri heheh

    ReplyDelete
  4. as-salam
    I love eating this! my Grandma always make this 4 hari raya..

    ReplyDelete
  5. Salam kak...pernah beli sekali sedap sgt sbb ada rasa cam pedas2 gitu...sedap sgt...x penah lagi cuba buat...dulu masa mak sihat selalu dia buat masa nak raya...sekarang ni dia dah x larat so x de la org nak buat..kalau nak makan tempah jer...huhuhu

    ReplyDelete
  6. As salam,first time jumpa kuih loyang bentuk bersegi macam ni,selalunya bulat sahaja.kat Kota Bharu ni kuih loyangnya rasa manis..hee..hee yang di beli bukannya yang saya buat.

    ReplyDelete
  7. Aslmkum Mamasaranur
    teringin nak buat kuih loyang ni....acuan dah lama beli tp tak terbuat2....sedapnya dpt ngunyah ptg2...

    ReplyDelete
  8. Salam kak,
    Amboi la rajinnya buat kuih ni....sy mmg failed la bab kuih cmni....hihi....
    Mknnya laju..buatnya malas.....:-)m kak

    ReplyDelete
  9. Assalam ... rajin nya buat kuih loyang... sedap klu di buat kudap2 nie....

    ReplyDelete
  10. Suka mkan kuih loyang tp tak pernah buat sendiri....rangup ni...

    ReplyDelete
  11. memang sedap kuih ni nuri.. akak pun suka... pernahla jugak tolong mak goreng kuih ni dulu2.. memang nak kena ada kesabaran yg tinggi... panas kena duduk depan kuali tu.. akak dulu siap angkut dapur letak atas simen jer.. goreng sambil duduk.. kalau berdiri jwpnya boleh tercabutla kaki sbb buat utk raya mmg nak kena buat byk.. hehe...

    ReplyDelete

kata-kata manis