Skip to main content

kuih loyang

assalamualaikum

masuk terus ke topik kudapan yg dah lama teringin nak buat ni ye. he heeeee kuih loyang @ kita panggil ko loyang.wah macam nak raya pulak kan. Bukan apa kalu raya memang sahlah  ada ko loyang ni kan selain kerepek2
krap krup sedapnya mengunyah. Kalu ada pun belilah memang tak penah buat sendiri waaaaaaaahaha
alahai memang patut beli ni lecehh no nak membuatnya. Nak dpt sebekas pun payah tau. Mula2 dah surender tp akhirnya berkat kesabaran terhasil jg, walaupun kerepok2 rupanya tu. Percubaan pertama la katakan. Takper memang nak merajinkan diri buat lg pasni insya Allah.

tq ye share disini.



kuih loyang

BAHAN-BAHAN
  • 500g tepung beras
  • 5 biji telur
  • 1 cawan santan
  • 1 cawan gula
  • 1 sudu teh garam
  • 1 sudu teh air kapur

CARA MEMBUATNYA
  • Panaskan minyak. Campur semua bahan. Celup 
  • acuan dan masukkan dalam minyak panas. Masak sehingga kekuningan.

Comments

  1. Mama Sara,
    ogyep baru berkira2 nak buat kuih loyang ni.. nak bagi jajan untuk CNY kat member.. sedapppp kan...

    ReplyDelete
  2. Biasa bentuk bulat. cantik bentuk bersegi macam ni.

    ReplyDelete
  3. dulu masa kecik2 penah gak tolong nenek buat kuih loyang ni.skrg bila nak makan beli je sbb tatau nak buat sndiri heheh

    ReplyDelete
  4. as-salam
    I love eating this! my Grandma always make this 4 hari raya..

    ReplyDelete
  5. Salam kak...pernah beli sekali sedap sgt sbb ada rasa cam pedas2 gitu...sedap sgt...x penah lagi cuba buat...dulu masa mak sihat selalu dia buat masa nak raya...sekarang ni dia dah x larat so x de la org nak buat..kalau nak makan tempah jer...huhuhu

    ReplyDelete
  6. As salam,first time jumpa kuih loyang bentuk bersegi macam ni,selalunya bulat sahaja.kat Kota Bharu ni kuih loyangnya rasa manis..hee..hee yang di beli bukannya yang saya buat.

    ReplyDelete
  7. Aslmkum Mamasaranur
    teringin nak buat kuih loyang ni....acuan dah lama beli tp tak terbuat2....sedapnya dpt ngunyah ptg2...

    ReplyDelete
  8. Salam kak,
    Amboi la rajinnya buat kuih ni....sy mmg failed la bab kuih cmni....hihi....
    Mknnya laju..buatnya malas.....:-)m kak

    ReplyDelete
  9. Assalam ... rajin nya buat kuih loyang... sedap klu di buat kudap2 nie....

    ReplyDelete
  10. Suka mkan kuih loyang tp tak pernah buat sendiri....rangup ni...

    ReplyDelete
  11. memang sedap kuih ni nuri.. akak pun suka... pernahla jugak tolong mak goreng kuih ni dulu2.. memang nak kena ada kesabaran yg tinggi... panas kena duduk depan kuali tu.. akak dulu siap angkut dapur letak atas simen jer.. goreng sambil duduk.. kalau berdiri jwpnya boleh tercabutla kaki sbb buat utk raya mmg nak kena buat byk.. hehe...

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…