iklan

Wednesday, 20 February 2013

cucur jawa

assalamualaikum semua

Biasa la kan lepas  balik dari  kampung cerita pun banyak berkisar di sana je.
Cucur jawa namanya tak pastilah kenapa nama ni diberi kat kg.
seingat dulu2 kan cucur ni mesti ada dibuat takkala kenduri arwah.
Masa zaman duk sekolah rendahlah, kan dulu bila ada kematian mesti wat kenduri mula2 3 malam pastu malam ke 7 dan bila masuk 40 hari. Skrg idak lagikan. kita kanak2 masa tu tak faham sangat yg tahu bila kenduri ni seronok je sb ada makan2 free kan pastu meriah . emmmm skrg senang nk makan cucur jawa ni,kalu gi pasar pagi atau malam memang selalu ada jual.
lazimnya masa tu  petang makcik2 kakak2 sibuk buat cucur jawa ni utk makan2 dan masuk dlm tupperware yg bakal diberikan pada tetamu. Kita masa tu tgkkk je he he pastu makan.
Sampai sekaranglah memang suker, kakak sepupu sangat pandai buat cucur jawa ni. tp kan bila tanya resepinya susah sikit nak ikut sb sukatannya lain sikit. Jadi sb nak makan kita google he he banyak resepinya dan bagai2 jg. Cuma samada ok atau tak, kelembutannya tu penting. Kalu jadi memang lembut dan sedapp. Kena try and test sendiri dulu. Firstime dulu wat tak jadi cantik terlalu banyak minyak pastu agak hitam sb guna gula merah sepenuhnya. Jadi ejas gula merah + gula putih supaya nampak cantik sikit. Bentuk pun bagai2 he he inilah yg nampak agak cantik wakakaaa bolehlah kan...rupa kat tepi tu penting utk menampakkan rupa cucur jawa ni
for 
resepi ikut http://syakitchen.blogspot.com TQQQQQQQ


sumber resepi:surieya ariffin
olahan:sha ahmad

bahan-bahan:
2 cawan tepung gandum
2 cawan tepung beras
1 cawan air kelapa(sha guna air paip je)
1 cawan air
1 cawan gula merah
1 cawan gula pasir(sha kurangkan 3/4 cawan je)
secubit garam

cara-cara:
1)sebatikan semua bahan perap seketika
2)kemudian goreng menggunakan minyak yang agak banyak sehingga tenggelam paras kuihnyer
3)goreng dengan api perlahan

13 comments:

  1. Sy panggil kuih ni kuih cucur je kak...:-)

    MIL sy pndai buat....:-) bahan dah lebih kurang sama...dia kata..klau nak sedap....bancuhan tpung..biar semalaman....pastu dia goreng minyak sikit je sy tgk....sbb nak naikkan bhgian tepi tu.....

    Klau guna mnyk bnyk pun bole ke...? Sy x berani cuba lgi kuih ni....hehe...

    ReplyDelete
  2. salam Mama Sara Nur...fiza seumur hidup x pernah lagi makan cucuq jawa ni...ha ha ha...sbb nampak x menarik...boleh gitu bg alasan...sekarang ni kalau nak jumpa cucuq ni waktu bulan puasa ja...kalau x mmg payah nak jumpa...tp cantik la cucuq jawa akak ni....

    ReplyDelete
  3. Lama tak makan cucur jawa ni. Saya pernah buat 2 kali rasanya. memang sedap.

    ReplyDelete
  4. penah makan sekali kawan bagi..kawan saya tu org Perak.Dari mana ye asal kuih cucur jawa ni sbb saya org jawa tp tatau pasal kuih ni.pelik gak namanya cucur jawa kan...hehhe.

    ReplyDelete
  5. he he hehh... keturunan Jawa tapi tak tahu ada kuih cucur jawa... kalau di Sabah, kuih ini dipanggil kuih penjaram, salah satu kuih tradisi masyarakat Bajau, dan kemestian semasa adat menghantar berian (hantaran belanja kawin).

    ReplyDelete
  6. lawanya cucur dia..sy penah buat dulu tak berapa jadi topi cam ni...heheheh..kena cuba-jaya lagi la ni!

    ReplyDelete
  7. Waa.. Cantek jer kejadiannya..

    ReplyDelete
  8. Ini la cucur jawa....hehehe...mak kita paling pakar buat cucur ni...tp kite tak pakar buat cucur....tau makan jer...

    ReplyDelete
  9. ooo namanyer.. penah makanler... tak tau namanyer..

    ReplyDelete
  10. kita tak pernah makan kuih ni kak...susah nk jumpa area sini..

    ReplyDelete
  11. Bak nk seketoi cucur jawa tu mama....

    ReplyDelete
  12. ingat cucur jawa yang mak buat..sedap nye..

    ReplyDelete
  13. saya suke sangat kuih ni..tapi saya panggil telinga keling..erkk..alamak salah la yea nama diaa

    ReplyDelete

kata-kata manis