Skip to main content

cucur jawa

assalamualaikum semua

Biasa la kan lepas  balik dari  kampung cerita pun banyak berkisar di sana je.
Cucur jawa namanya tak pastilah kenapa nama ni diberi kat kg.
seingat dulu2 kan cucur ni mesti ada dibuat takkala kenduri arwah.
Masa zaman duk sekolah rendahlah, kan dulu bila ada kematian mesti wat kenduri mula2 3 malam pastu malam ke 7 dan bila masuk 40 hari. Skrg idak lagikan. kita kanak2 masa tu tak faham sangat yg tahu bila kenduri ni seronok je sb ada makan2 free kan pastu meriah . emmmm skrg senang nk makan cucur jawa ni,kalu gi pasar pagi atau malam memang selalu ada jual.
lazimnya masa tu  petang makcik2 kakak2 sibuk buat cucur jawa ni utk makan2 dan masuk dlm tupperware yg bakal diberikan pada tetamu. Kita masa tu tgkkk je he he pastu makan.
Sampai sekaranglah memang suker, kakak sepupu sangat pandai buat cucur jawa ni. tp kan bila tanya resepinya susah sikit nak ikut sb sukatannya lain sikit. Jadi sb nak makan kita google he he banyak resepinya dan bagai2 jg. Cuma samada ok atau tak, kelembutannya tu penting. Kalu jadi memang lembut dan sedapp. Kena try and test sendiri dulu. Firstime dulu wat tak jadi cantik terlalu banyak minyak pastu agak hitam sb guna gula merah sepenuhnya. Jadi ejas gula merah + gula putih supaya nampak cantik sikit. Bentuk pun bagai2 he he inilah yg nampak agak cantik wakakaaa bolehlah kan...rupa kat tepi tu penting utk menampakkan rupa cucur jawa ni
for 
resepi ikut http://syakitchen.blogspot.com TQQQQQQQ


sumber resepi:surieya ariffin
olahan:sha ahmad

bahan-bahan:
2 cawan tepung gandum
2 cawan tepung beras
1 cawan air kelapa(sha guna air paip je)
1 cawan air
1 cawan gula merah
1 cawan gula pasir(sha kurangkan 3/4 cawan je)
secubit garam

cara-cara:
1)sebatikan semua bahan perap seketika
2)kemudian goreng menggunakan minyak yang agak banyak sehingga tenggelam paras kuihnyer
3)goreng dengan api perlahan

Comments

  1. Sy panggil kuih ni kuih cucur je kak...:-)

    MIL sy pndai buat....:-) bahan dah lebih kurang sama...dia kata..klau nak sedap....bancuhan tpung..biar semalaman....pastu dia goreng minyak sikit je sy tgk....sbb nak naikkan bhgian tepi tu.....

    Klau guna mnyk bnyk pun bole ke...? Sy x berani cuba lgi kuih ni....hehe...

    ReplyDelete
  2. salam Mama Sara Nur...fiza seumur hidup x pernah lagi makan cucuq jawa ni...ha ha ha...sbb nampak x menarik...boleh gitu bg alasan...sekarang ni kalau nak jumpa cucuq ni waktu bulan puasa ja...kalau x mmg payah nak jumpa...tp cantik la cucuq jawa akak ni....

    ReplyDelete
  3. Lama tak makan cucur jawa ni. Saya pernah buat 2 kali rasanya. memang sedap.

    ReplyDelete
  4. penah makan sekali kawan bagi..kawan saya tu org Perak.Dari mana ye asal kuih cucur jawa ni sbb saya org jawa tp tatau pasal kuih ni.pelik gak namanya cucur jawa kan...hehhe.

    ReplyDelete
  5. he he hehh... keturunan Jawa tapi tak tahu ada kuih cucur jawa... kalau di Sabah, kuih ini dipanggil kuih penjaram, salah satu kuih tradisi masyarakat Bajau, dan kemestian semasa adat menghantar berian (hantaran belanja kawin).

    ReplyDelete
  6. lawanya cucur dia..sy penah buat dulu tak berapa jadi topi cam ni...heheheh..kena cuba-jaya lagi la ni!

    ReplyDelete
  7. Waa.. Cantek jer kejadiannya..

    ReplyDelete
  8. Ini la cucur jawa....hehehe...mak kita paling pakar buat cucur ni...tp kite tak pakar buat cucur....tau makan jer...

    ReplyDelete
  9. ooo namanyer.. penah makanler... tak tau namanyer..

    ReplyDelete
  10. kita tak pernah makan kuih ni kak...susah nk jumpa area sini..

    ReplyDelete
  11. Bak nk seketoi cucur jawa tu mama....

    ReplyDelete
  12. ingat cucur jawa yang mak buat..sedap nye..

    ReplyDelete
  13. saya suke sangat kuih ni..tapi saya panggil telinga keling..erkk..alamak salah la yea nama diaa

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

 assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kanwalaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hariKe Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni. Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu.Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah. wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semuaterima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya...semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heeeok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan.2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disiniolahan Mama Saranur (Sukatan digandakan)bahan-bahannya3 c…

semperit @biskut dahlia

 assalamualaikum
selamat berhari minggu semuahari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia inialhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request.nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kantuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lgalhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali.Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongkuini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye.tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnyaPutar but…