Skip to main content

agar-agar pandan bersantan lagi

assalamualaikum,,,
Selamat berhari bercuti ye, Hari ni jg cuti buat warga Wilayah persekutuan . Wah bestkan asyik cuti je ni, tp kita walaupun duk wilayah tak cuti jg sb ada ibubapa orang Selangor hu hu apapun tumpang rilex sb tak ramai he he dlm 8 je  yg sekolah lak cuma 2 org ...apalagi syokkk arr kan. he heee
apa xtvt agaknya tu kan,,,jalan2 or apa sahaja yg penting memenuhi masa terluang dgn perkara berfaedah ye tak.


 Sekarg memang panas kan, terasa sgt. Berpeluh-peluh ni ha, balik je terus nak berendam je . Tekak pun nak sedut ais je selalu tp kena beringat jgk karang badan pun suam2 kalu asyik minum ais ni

ok kita layan yg sejuk2 utk nyamankan tekak. Dua tiga hari ni duk pulun sagu mata dan susu + gula merah je. puasnya menikmati sejuk2 tu. Pastu bila rajin buat pula agar2 pandan ni.

jom layan ye kawan-kawan resepi dah buat sblm ni
agar-agar-pandan.

apapun kita letak resepi kali ni hasil skodeng di blog http://hazila.blogspot.com/2013/01/agar-agar-santan-perisa-pandan.html
tq ye share disini

AGAR AGAR SANTAN BERPERISA PANDAN

Bahan bahan
10 gms serbuk agar agar
1/2 cawan air pandan
1 cawan santan
2 cawan air
Sedikit pewarna hijau
1 biji telur

Cara cara
1. Masukkan serbuk agar agar, gula, air pandan dan air ke dalam periuk. Masak hingga serbuk agar agar dan gula larut.
2. Titiskan sedikit pewarna hijau jika suka. Pukul ringan telur di dalam mangkuk yang lain dan tuangkan ke dalam bekas berisi santan.
3. Kemudian masukkan campuran telur dan santan ke dalam periuk berisi larutan agar agar. Kacau perlahan agar sekata.
4. Biarkan ia mendidih seketika, jangan sampai meruap nanti santan mungkin akan "pecah minyak". Tutup api.
5. Tapiskan ke dalam bekas yang sesuai ataupun ke dalam acuan kecil dan biarkan sehingga sejuk sebelum dikeluarkan dari acuan ataupun dipotong.

OK YE JOM LAYAN YUMMYY



Comments

  1. Memang cuaca agak panas kebelakangan ni. Kalau ikut hati nak minum air yg berais je. Marilah kita bersesak di jalan raya.....

    ReplyDelete
  2. cuaca panas gini mmg sedap klau disuakan agar2 ke mulut..hihi...jeles tgk kejadian agar2 ni...QH buat xjd gini ponggg..hukhuk

    ReplyDelete
  3. Sama plak menu kita time cuaca panas gini ye kak....:-)
    Mmg sedap...!

    ReplyDelete
  4. sedap ni makan di cuaca panas2 ni

    ReplyDelete
  5. Makan yang sejuk ni tak sedar boleh habis berketui2.... sedap!

    ReplyDelete
  6. agar2 pndan ni mesti sedapkan..

    ReplyDelete
  7. sedapnya kak...ni kalau makan sejuk perghh...layan sungguh...

    ReplyDelete
  8. sedapnye..dah 2x try buat, tapi tak jadi..huhu..nk try gna resepi akak pulak lah..

    ReplyDelete
  9. makan sejuk2 ni maunye seloyang saya leh abis

    ReplyDelete
  10. rajin nya buat kuih macam macam...

    cuti CNY ni rasanya takder pergi mana mana pun.mungkn kenduri yg dekat2 rumah jer..datanglah..call kak zu dulu 0195708738

    ReplyDelete
  11. ehmmmmm sedapnyer kalau makan yang sejuk2 tu... akak tak suka ngat kalau der santanni.. kalau agar2 nak kosong mulus gitu...

    ReplyDelete
  12. Salam Kak Sara..emm sedap ni..teringat plak zaman kecil2 dulu..klu bulan puasa wajib ada agar2 ni....

    ReplyDelete
  13. ini agar2 feberet suami akak ni... segar je masuk ke mulut nak pulak yg baru keluar peti sejuk...

    ReplyDelete
  14. Thx Sara, ni musim2 panas ni memang menjadi nih

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

 assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kanwalaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hariKe Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni. Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu.Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah. wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semuaterima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya...semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heeeok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan.2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disiniolahan Mama Saranur (Sukatan digandakan)bahan-bahannya3 c…

semperit @biskut dahlia

 assalamualaikum
selamat berhari minggu semuahari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia inialhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request.nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kantuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lgalhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali.Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongkuini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye.tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnyaPutar but…