Friday, 1 February 2013

agar-agar pandan bersantan lagi

assalamualaikum,,,
Selamat berhari bercuti ye, Hari ni jg cuti buat warga Wilayah persekutuan . Wah bestkan asyik cuti je ni, tp kita walaupun duk wilayah tak cuti jg sb ada ibubapa orang Selangor hu hu apapun tumpang rilex sb tak ramai he he dlm 8 je  yg sekolah lak cuma 2 org ...apalagi syokkk arr kan. he heee
apa xtvt agaknya tu kan,,,jalan2 or apa sahaja yg penting memenuhi masa terluang dgn perkara berfaedah ye tak.


 Sekarg memang panas kan, terasa sgt. Berpeluh-peluh ni ha, balik je terus nak berendam je . Tekak pun nak sedut ais je selalu tp kena beringat jgk karang badan pun suam2 kalu asyik minum ais ni

ok kita layan yg sejuk2 utk nyamankan tekak. Dua tiga hari ni duk pulun sagu mata dan susu + gula merah je. puasnya menikmati sejuk2 tu. Pastu bila rajin buat pula agar2 pandan ni.

jom layan ye kawan-kawan resepi dah buat sblm ni
agar-agar-pandan.

apapun kita letak resepi kali ni hasil skodeng di blog http://hazila.blogspot.com/2013/01/agar-agar-santan-perisa-pandan.html
tq ye share disini

AGAR AGAR SANTAN BERPERISA PANDAN

Bahan bahan
10 gms serbuk agar agar
1/2 cawan air pandan
1 cawan santan
2 cawan air
Sedikit pewarna hijau
1 biji telur

Cara cara
1. Masukkan serbuk agar agar, gula, air pandan dan air ke dalam periuk. Masak hingga serbuk agar agar dan gula larut.
2. Titiskan sedikit pewarna hijau jika suka. Pukul ringan telur di dalam mangkuk yang lain dan tuangkan ke dalam bekas berisi santan.
3. Kemudian masukkan campuran telur dan santan ke dalam periuk berisi larutan agar agar. Kacau perlahan agar sekata.
4. Biarkan ia mendidih seketika, jangan sampai meruap nanti santan mungkin akan "pecah minyak". Tutup api.
5. Tapiskan ke dalam bekas yang sesuai ataupun ke dalam acuan kecil dan biarkan sehingga sejuk sebelum dikeluarkan dari acuan ataupun dipotong.

OK YE JOM LAYAN YUMMYY



15 comments:

hazila said...

Memang cuaca agak panas kebelakangan ni. Kalau ikut hati nak minum air yg berais je. Marilah kita bersesak di jalan raya.....

Qasey Honey said...

cuaca panas gini mmg sedap klau disuakan agar2 ke mulut..hihi...jeles tgk kejadian agar2 ni...QH buat xjd gini ponggg..hukhuk

ros_reeza said...

ni memng feveret Ros ni :)

Asyifa Mustaffa said...

Sama plak menu kita time cuaca panas gini ye kak....:-)
Mmg sedap...!

Marsita yahya said...

sedap ni makan di cuaca panas2 ni

Amie said...

Makan yang sejuk ni tak sedar boleh habis berketui2.... sedap!

Nasuha said...

agar2 pndan ni mesti sedapkan..

Hafizah Mohamad said...

sedapnya kak...ni kalau makan sejuk perghh...layan sungguh...

uNa said...

sedapnye..dah 2x try buat, tapi tak jadi..huhu..nk try gna resepi akak pulak lah..

inazamri said...

makan sejuk2 ni maunye seloyang saya leh abis

zulaikha megat said...

rajin nya buat kuih macam macam...

cuti CNY ni rasanya takder pergi mana mana pun.mungkn kenduri yg dekat2 rumah jer..datanglah..call kak zu dulu 0195708738

Cho Zila said...

ehmmmmm sedapnyer kalau makan yang sejuk2 tu... akak tak suka ngat kalau der santanni.. kalau agar2 nak kosong mulus gitu...

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Sara..emm sedap ni..teringat plak zaman kecil2 dulu..klu bulan puasa wajib ada agar2 ni....

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

ini agar2 feberet suami akak ni... segar je masuk ke mulut nak pulak yg baru keluar peti sejuk...

Mak Wardah said...

Thx Sara, ni musim2 panas ni memang menjadi nih

biskut kacang hijau

assalamualaikum   tqqq AlongRoz kongsi resei BISKUT KACANG PEAS Resepi :  AlongRoz@HomeKreation BAHAN-BAHAN:- ...