Skip to main content

kek coklat kukus tanda ingatan pada Besday mak



Assalamualaikum

Semalam tarihk kelahiran mak. Hajjah Zariah Hj Hassan yg ke 67 tahun, hanya pelukcium anakmu dan ucapan dari kejauhan ini ..Selamat hari lahir ye mak.... diiringi
 doa semoga mak sentiasa diberikan kesihatan yg baik
dan tabah menghadapi apa juga...sabar dlm menguruskan suami @ ayahanda. 
Akak sayangggggg sangat2 pada mak, rinduuuuuuu sgt2 pada mak
mak adalah ibu yg terbaik, membesarkan kami 8 adikberadik dgn sempurna, tiada kata2 yg dpt diucapkan utk mengambarkan isihati di kala ini..
mak  I luv UUUUUUUUUU so much



Ingat lg masa zaman kanak2 sampailah msk form 4 memang tak blh renggang dgn mak. Tak boleh tido kalu mak tak ada he he ngalahkan anak bungsu lak kan tp itulah hakikat sebenar memang tak boleh...kemana pun pergi mesti balik dan ada mak baru aman he he kalu tidak memang mata merairlah....
Bila duk hostel dkt berbulan-bulan jg nak biasakan diri huh uu 

Sebiji kek yang tak seberapa ni sebagai tanda ingatan walaupun kita berjauhan...kan mak. Walaupun mak tak dptpun makan kek airtangan paling istimewa ini he he
cucu2 mak yg makan ni tau ha...

Selamat hari lahir ye mak.....harap mak akan tetap tabah dan sabar ...menghadapi segala dugaan kehidupan di dunia  yg sementara ini...Selama ini kesabaran dan ketabahan yg mak  pamerkan adalah sumber inspirasi kami.

Resepi kek coklat ni ambil dari blog KAK ZU...  TQ TQ ye kzu kerana share resepi yg sgt2 sy suker ni. Percubaan pertama yg menjadi dan harap kali  seterusnya jg he he Memang terbaik setakat ini
 utk resepi asal boleh tgk disini ye semanisgula

kek coklat kukus

bahan-bahannya
1 1/4 cawan tepung gandum
st baking powder
1 st soda bikabonat
* 1 cawan gula halus
*1 cawan susu cair
* 1 cawan minyak masak
* 1/2 cawan susu pekat
* 1 cawan serbuk koko

cara-caranya

masak bahan2 bertanda * kacau hingga larut
kemudian sejukkan sebentar
blend telur
masukkan bahn2 * yg telah sejuk tadi
gaul sebati + esen vanila

akhir masuk tepung yg telah diayak
gaul sebati dan msukkan dlm acuan balut dgn foil
kukus dlm 1 jam

sejukkan dulu dan curahkan dgn coklat ganache fuhhh mabeless sgt
 resepi Ganache
coklat masakan + whipping cream
cairkan double boiler shja
                           
                       




Comments

  1. wow.. nampak sedap.. ayu dah copy harap2 ada la roh rajin nak try buat.. huhu

    ReplyDelete
  2. Slmt Hr Jadi buat bonda mama yg tersayang... semoga dikurniakan kebahagiaan selalu... waaaa... sedapnya kek coklat... lama tak makan...

    ReplyDelete
  3. aduhai kak..... nampak menggoda betuk kek ni.... topping dia licin je....

    ReplyDelete
  4. menggoda betul tgk kek coklat akak ni..

    ReplyDelete
  5. mak aihhhh..sedapnye kek ni.una suke..dah banyak kali buat, tak berapa jadi sangat..tak lembap..

    ReplyDelete
  6. salam..
    sedapnya kek coklat.. mkn mmg xcukup 1slice.. hehe..
    selamat ulang tahun buat bonda saranur..

    ReplyDelete
  7. mak teman pon besday bulan 1 juga tp kakak2 dh selebrate kt kl..hehehehe...bagus kak nuri walapopon mak xde depan mata tetap juga buatkn kek...smg kita nnti dihargai camni juga oleh anak2 kita...

    ReplyDelete
  8. Salam..sedap nyer kek nih,sedap mata memandang sedap lagi jika mulut dapat merasa...lalalaa

    ReplyDelete
  9. sedappnya kek coklat tu...wish mak nuri..hapi besday..

    ReplyDelete
  10. assalam mamasaranur..selamat hari lahir buat bonda MSN
    sedap betul acik tengok kek coklat tu.acik tak pandai buat kek kukus...ikut resepi betul2 pun x pernah menjadi

    ReplyDelete
  11. Slmt ulangthn buat bonda mamasaranur....moga di kurniakan kesihatan yg baik dan sejahtera selalu. mengancam nampak choc kek itu....moist sekali....

    ReplyDelete
  12. salam kenal saranur..nampak moist sgt kek coklat tu..dah tentu sedap kan! slmt ulangthn buat bonda saranur ya..semoga dirahmati Allah selalu.. :)

    ReplyDelete
  13. sedapnya kek coklat...teringin la..

    ReplyDelete
  14. Salam mama....
    tgk coklat dia pun xthnnnn......cetry anta 2 keping...hehe

    ReplyDelete
  15. Salam kak,
    Epy belated besday buat mak nya.....semoga pnjang umur dan dimurahkan rezeki.....:-)

    Akak tnya sy dok mna tu kan....hehe....x kisah la....nak tnya pun x pe...x tnya pun x pe.....:-).....

    sy duk kat tampin,n9....:-)

    ReplyDelete
  16. dari jauh kita mengenang dan merinduinya...mmg terharu je kan..semoga diberkati Bonda akak..
    sedap er..lama sy tak buat kek coklat..

    ReplyDelete
  17. Salam Mama Sara Nur...hepi besday buat mak akak...wah mmg anak mak juga akak ni yer...he he he...sedap tengok kek tu...my peberet tu...he he he....(^^,)

    ReplyDelete
  18. salam mama,
    heppy belated bthday untuk bonda mama,mmg kita tak kan dapat membalas jasa beliau wlaupn dgn wang ringgit kan..smoga bonda sentiasa diberi kesihatan yg baik..
    cantik kek coklat..yang meleleh2 tue yg buat kecurrr..:)

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

 assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kanwalaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hariKe Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni. Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu.Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah. wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semuaterima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya...semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heeeok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan.2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disiniolahan Mama Saranur (Sukatan digandakan)bahan-bahannya3 c…

semperit @biskut dahlia

 assalamualaikum
selamat berhari minggu semuahari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia inialhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request.nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kantuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lgalhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali.Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongkuini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye.tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnyaPutar but…