iklan

Monday, 14 January 2013

kaswi keladi kak Besah yg harum



Assalamualaikum semua

Hari ni nak kongsi  resepi yg pertamakali  cuba dan ohhhh sgt sedap he he
itu je dpt dikatakan ye..nak tahu kealah cuba sendiri k. Bagi pengemar keladi ni memanglah suker kan.






 Paling suka baunya tu uowhhh sedapnya. Siapa yg nak try blh tgk disini ye
http://www.myresipi.com/top/detail/18566

cp resepi disini ye kak Besah utk rujukan akan dtg jg sesiapa yg berkenan. TQ very2 much..

Bahan-bahan 


  • 1 cwn tepung gandum
  • 1 cwn tepung ubi
  • 1 cwn keladi lecek (stelah direbus)
  • 2 1/3 cwn santan
  • 3/4 cwn gula pasir
  • 1/2 sudu tehgaram
  • 1/2 suduteh AIR kapur
  • sedikit pewarna ungu jika suka
  • secawan kelapa parut + secubit garam utk salut

Cara-cara

  1. mula2 mesti panaskn pengukus dulu
  2. campur sebati semua bahan. 
  3.  blend kejap..heheh..
  4. sapu minyak pd loyang, pastu masukkan adunan 
  5. ke dlmnye. kukus 25 - 30 minit atau hingga msk
  6.  mengikut kebiasaan masing2..

  7. bila dh msk, sejukkan
  8. sejuk barulah dipotong & digolekkn dgn kelapa parut...



jumpa lg




9 comments:

  1. wah ! ...
    warna dia cantik !
    pastinya sedap kan ;)

    ReplyDelete
  2. Aslmkum Mamasaranur
    cantik warna ungu kaswi keladi....belum pernah cuba lagi keladi buat kaswi...sebelum ni cuba labu.
    cantik kek bday Sarah...nampak ceria sambut beramai2.
    moga adik dan ayah mamasaranur cepat sihat.....mmg risaukan bila keluarga sakit.

    ReplyDelete
  3. mesti wangi ada rasa keladi..zila suka klu ada rasa keladi..pergghh kecurr:)

    ReplyDelete
  4. Sedapnya keladi!Mana nak cari keladi ni ....

    ReplyDelete
  5. first time tengok kaswi keladi..biasa saya hanya makan talam keladi...tq share resipi..lepas ni saya nak try..

    ReplyDelete
  6. Salam,
    Selamat berkenalan :)
    saya selalu makan "Tepung talam Keladi"... tapi belum pernah lagik jumpa kuih Kaswi Keladi... menarikkk nie boleh lah saya terai kalau ada masa nnt.... :)

    ReplyDelete
  7. nama kaswini kemain lagi...
    rajin gak nuri ni....

    ReplyDelete
  8. wah 1 kelainan ni kak...mesti sedap...kreatip jugak bile kuih ni diolah dgn perasa keladi tu :)

    ReplyDelete
  9. kita suka keladi kak,,,nak sepinggan arrr.

    ReplyDelete

kata-kata manis