Skip to main content

Posts

Showing posts from October, 2012

onde-onde labu inti kelapa gula merah

 assalamualaikum
Lebatnya hujan petang semalam kan, rasanya lama jg ujan turun membasahi bumi kuala lumpur dan kawasan seangkatannya .Dalam duk tunggu jam 6 nk balik tu terpandang 2, 3 org budak2 lelaki anak2 sapa entah bermain air hujan di taman berhampiran taska....wah bestnya kan..teringat lak zaman masa kanak2 terutama masa sekolah rendah dulu he he kita dulu memang pantang la hujan lebat gini...laju je berlari main hujan lenjun dgn baju2 he he maklumlah geng pulak budak2 lelaki ..kalu hujan je depa mai panggil wehhh jom  mandi he he opah atau tokki tak marah mama ker? tanya anak2 bila cerita kisah dulu. ala marah jg rasanya tp biasalah kan...he hetp skrg JANGAN he he dilarang sama sekali ye
 ok stop pasal ujan meh kita citer pasal makan lak he he bila hujan2 ni perut memang lapo je kan...dpt isi perut yg berbunyi-bunyi dgn kuihmuih lglah best + air teh @ nescafe panas. fuhhh lega nyaman rasanyakan he he


sebenarnya dah lama simpan hajat nk buat onde-onde ni, sama je kan onde2 dgn bua…

jambu masak kaler merah jambu

assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia
asyik citer kisah masak2  je kan sekali sekala kena layan  kisah buah-buahan tempatan la pulak k. Terliur tak tgk ni...
Al kisahnya masa balik kg raya haji baru2 ni..... biasa lah kan. tak sah kalau x intai2 hasil bumi disekeliling rumah ayahbonda ku ini. Dalam duk intai2 tu terpandang sepohon pokok di tepian rumah.he he .alhamdulillah rezeki ku kali ni ternampaklah kelibat buah yg satu ni  Buah apa korang panggil tak taulah tp kita dah biasa kenal namanya jambu keling.
Suka kita akhirnya dapatlah merasa buah yg dalam gambar ni tau.lama jg menanti kemunculannya
..Beberapa tahun sudah kakak no 3 yg tanam sb memang feberet dia ni he he 2,3 kali berbunga tp belum berjaya sampai jadi buah, ni kira baru kali ke2 berjaya jadi buah dgn sempurna. Masa firstime dulu ada setankai dua je tp tak dapat rasa sb tak ada di kampung masa tu. Kali ni ada rezeki utk merasa, buahnya ada la sikit tak lebat pun, masa berbunga nampak banyak jg tp kebanyakannya gugur sebelum …

kek coklat moist Naz

assalamualaikum
alhamdulillah dpt bersua lg...selepas 4 hari berada di kampung
biasa la kan kalu kat kg tu xtvt penuh padat
macam2 nak buat he he
dah jumpa mak abah  Kakak abang adik serta sil2 macam2 agenda
macam raya puasa jg umah kat kg penuh alhamdulillah semua balik berkumpul kecuali kakak sulong dan anak2nya di Chini Pahang je
kena tunggu cuti panjang baru balik. Walaupun kurang satu tp gamatnya tak kurang pun. Cuma bezanya raya haji kurang meriah utk ziarah menziarahi,byk di rumah masak makan2 sekeluarga.
Masa byk dihabiskan dirumah sb pak pun tak blh jalan2 sgt, jadinya masak makan bersamanya bila ramai2 nampak sikit berselera jg.


Biskut2 raya memang tak ada, yg ada kerepek2 baulu dan kek. Lemang tu adalah tp mak suh org buatkan. yg blik masing2 beli serba sikit. Tengahari biasa nasi putih dan atas permintaan pak pula nak makan laksa , menu utamanya laksa hari tu.Daku pulak buatkan 2 biji kek, kek coklat dan kek rainbow je.sb rajin sikit buat la desert agar2 pandan dan apam pokadot.
ke…

kek pelangi berkrim

ASSALAMUALAIKUM SEMUAAAAAAAAA
Ada yg tengah packing beg nak balik kampung ker? he heada jg  yg tak sabar ni kan, tp yg tak balik jangan sedey-sedey ye

kita nak balik kampung hari khamis nanti,uwaaaaa tu pun petang sb masih keja separuh hari tau. Tp get ready semua barang2 siap2 blk umah terus gerak kot he he. Harap2 jalan ok nanti

 sebelum balik beraya inilah entry akhir kita nak pamerkan kek pelangi @ rainbow cake bahasa omputihnya he hekek berkrim ni terhasil  sb ada 6 biji putih telur  tertinggal. kuning telurnya dah jadi krim kastad utk tart fruit.jangan membazir kan...seb baik la ada org yg sgt2 genius mereka cipta kek pelangi ni tanpa menggunakan kuning telur kansangat2 berterima kasih banyak2lah ,
ok tak kek ni...cantik tak?? he he
nak rasa bolehhh bolehhh masih banyak tu, baru makan sepotong dua je.... dptlah kot bawa balik kg Khamis ni kasi adinda tersayang kat sanun tu. Adinda bungsu kita yg sukerrr sgt kek berkrim ni.

Krimnya kaler kuning terang dan x terang, walaupun awal2 nak l…

evening primrose oil

Baru-baru ke farmasi utk cari vitamin anak2, kebetulan  farmasi masa tu tgh adakan jualan potongan diskaun utk kebanyakan barang-barangnya.walaupun 20% je tau , paling tertarik EPO keluaran seven seas ni.stok utk beberapa bulan harga asalnya RM109 

 yg bestnya bila peknya senang utk dibawa kemana-mana. Selalunya duk beli  dlm botol menyebabkan kadang2 terlupa nak ambik lg satu tu malas nk bawa terutama balik kg atau ke kemana-mana kan. Bila dlm pek gini senang sikit ringan dan letak je dlm handbeg sekeping. Tak terlupa dah nak makan pagi2 tu



Teringat Masa buat practical di salun dulu (10 tahun sudah), Kak Zee owner salun tu yg bagitau satu rahsia kecantikkannya....walaupun umurnya 60 an tp tp nampak sgt2 muda kulitnya pun  licin bukan itu saja yg paling penting jarang sekali dia jatuh sakit seperti demam ke selsema atau sakit2 lain
inilah yg diamalkannya dari umur 20an sampai sekarang.
Bukan main tak suka lg dia bila staff2 nya asyik demam + selsema ni
Rupa-rupanya he he tp kan biasa le ka…

bingka labu versi kecik

Hadis Rasulullah s.a.w"Berusahalah menyembunyikan sedekahmu daripada pengetahuan manusia, kerana sesungguhnya sedekah yg tersembunyi itu blh memadamkan kemarahan Allah"
ASSALAMUALAIKUM



Bingka labu, lama jg tak buat kuih jenis bakar ni tetiba rasa teringin pula ada masa ni bolehlah buat utk makan sarapansarapan mak ayah je..kali ni tertarik tgk  Mamasya buat kecik2 comel, kita ikutlah he he sblm ni biasa buat dlm loyang pastu potong.
ok jg mcm ni senang sikit tak payah susah2 nak potong kan

resepi pun ambik kat blog Mamasya http://dapur-mamasya.blogspot.com/2012/06/kuih-bingka-labu-lemak-manis.html

tq ye mamasya

biskut sarang semut

assalamualaikum semua

selamat berhari minggu...buat apa agaknya cuti-cuti ni kan, kat rumah, keluar jalan2 atau apa saja...yg penting masa dipenuhi xtvt bermanfaat terutama bersama keluarga tersayangkita.. kita.kat rumah je hari ni main masak2 la he he
 anak teruna dan anak dara kita tak ada ikut mak sedara @ sil ke Sepang sunyi sikit rumah sbtinggal si anak dara kecik ni je
melayan cerita kartun dia la tp dia jg yg  temankan mama kat dapur. Dah janji nak buat mcm2 kenalah kotakan...tgk je nanti
lagi seminggu nak raya aidiladha keluarlah n3 ni he he biasanya raya haji tak buat biskut2 pun, kek2 je adalahkat kg nanti masak makanan2 berat cam laksa ke nasi tomatotak taulah mak larat wat lemang atau tak, memandangkan raya hari jumaat nk balik pula petang khamis manalah sempat nk tolong mak ni. kalu ketupat daun palas mungkinlah bolehkan malam2 tu buat 

 masa raya puasa lpas tak sempat nk publishkan biskut niada rupa sarang semut ke??? he herasa biskut ni ala-ala semperit jg kan

BISKUT SARANG S…

cupcake coklat 50 sen

ASSALAMUALAIKUM
Esok jumaat dah kan, pastu sabtu dan ahad......yehoooo cuti lagi 

Alhamdulillah tak lama lg
 akan tiba 10 zulhijjah. Hari yg dinanti oleh semua muslimin muslimat. Kita akan menyambut hari raya aidiladha @ hari raya korban. Ada yg balik kampung utkbuat korban??
kami insyaallah macam biasa le akan balik he he lgpun thn ni mak ada masuk jg korban 1 bahagian so wat makan2 sikit dirumah
kata mak nak makan rebus2 cicah je daging nanti


ok masuk ke cerita tajuk diatas ye...cupcake 50 sen ,   partime tiapminggu. customernya budak2 sekolah yg transit kat taska ni
suka suka je. selagi disukai 

dah biasa dgn resepi cupcake ni dan budak2 pun suka dgn rasanya . memang moist tak payah nak letak topping2 lg cuma letakkan coklat rice warna warni utk bg seri
resepi ni c/p dari myresepi masa tu blm reti berblog, tak tertulis pula namanya. Harap maaf ye andai ada sesiapa yg empunya resepi ini terbaca. tumpang share disini


cupcake coklat

telur 2 biji
gula 1 cawan
*tepung gandum 2 cawan
*serbuk koko 1 ca…

kek butter anak dara

assalamualaikum 
alhamdulillah bertemu lagi....dan diharapkan semoga semuanya sehat2 belaka ye walaupun hari ni cuaca agak mendung
beberapa hari ni memang cuaca mendung dan ujan kan

kek butter anak dara, he he kelakau tak tajuknya
inilah anak dara kita , kakak tisha yg beriya-iya bebenor nak membaking keknah ambik kau puashati dia bila mama benarkan.kalu dah pompuan tu pompuan jugaklah kan he hetp masih dlm pengawasan. kakak sukat timbang pecahkan telur dan mixer sendiri, baru tau dia susah gak yek...berat sb pegang sendiri
 testing testing...tengah merasa kek ok ke idak he he ok pas kata adik...panas2 memanglah sedap kanresepinya timbang sb nak ajar dia sukatan yg tepat 
mula-mula kena ajar dia basic kek yg simple la kan.
planta, gula sama byk cuma sb kesihatan kena kurangkan gulaso planta 150gram + gula halus 100gm je, telur 3 biji dan tepung berserbuk penaik 150 gram, jgn lupa esen vanila karang bau telur, sapa pulak nak makan kek he he dan pastu bakar dlm 1/2 jam 170c
inilah hasilnya...je…

kuih cara manis

Assalamualaikum semua...salam 1 Malaysia
kuih feberet kita waktu sarapan pagi sedapppp sgt lembut je tp time panas2 kena berhati-hati sikit karang melecur dek cairan gulanya tu
selalu jg membikin ini cuma kali ni terajin nak posting he he kebetulan masa bw bekal ke taska ..kamera pun terbawa sekali ..ecehh eceh terbawa konon ekkdah cuba beberapa resepi dan kebanyakkannya memang besttlah..tp kadang2 tu nk cepat ni pakai buh je lah agak2 mcm kata mak, yg penting adunan  tupastikan tak pekat dan tak cair sgt
tp kali ni kita try resepi /resepiraidah.blogspot.com
 ikut sukatan yg betul

alhamdulillah menjadi 
tqq ye

CARA MANIS


Bahan-bahan:
2 cawan tepung gandum3 cawan santan2 biji telursedikit air daun pandan/pewarna hijausecubit garamgula secukupnya
Cara membuat:
~ Panaskan acuan khas utk kuih cara diatas dapur.~ Daun pandan di blander dengan santan, tapis.~ Kemudian campurkan dengan gandum, telur & garam. Tapis utk memastikan adunan tidak berketul.~ Bila adunan siap masukkan kedalam acuan yang t…

kek asam manis bakar

SALAM sejahtera semua..
sejuknye hari ni kan bila KL hujan dari awal pagi, bangun jam 6 dengar deruan hujan yg lebat jg ....sedap sungguh dibuai lena  sampaikan susah jg nak bangun pagi td. Kalu hari cuti mahu jam 10  bangun kan kan he hepakat berpayung anak2 ke sekolah , kena jg ke sekolah sb hari ni si abg Is kena pulangkan buku2 teks, sian tu byk buku nk dibawa. kakak pula exam akhir tahun bermula hari ni.
tanpa banyak cerita inilah kek asam manis versi bakar yg sempat dibuat pada malam sabtu lepas. Seblm ni versi kukus sudah dicuba.versi bakar ni kurang sikit rasanya, maklumlah barupercubaan. bab melapis tu memang la fail he he kena tunggu satu persatu aduyaiii rasanya lamanya masa..surender dibuatnya.
resepi  diambil dari blog dayangjack.blogspot.com , terima kasih diatas perkongsian resepinya.insyaallah ada masa nanti nk salin kat sini , skrg tak terdaya sb dgn notebook ni leceh sikit.
apa-apa blh tgk blog tuan empunya ye. memang sedap kek ni masam manis. tak muak makan.

terima kasih…

kuew teau kungfu di Madam Lim

Salam di hari minggu sapa suka kuew teau kungfu ni leh datang makan2 di Restoren Madam Lim Rasanya setakat ni  disinilah paling best Restoren ni ada di Eon Jusco Setiawangsa


kita makan berdua je tau hu hu dgn anak dara sorang ni layan perasaan...

kari telur ayam

assalamualaikum
salam sejahtera semua
Masakan istimewa yg simple dan mudah,  kari telur kegemaran en suami tercinta. Masakan pertama jg masa mula2 kawen dulu  he he Masa tu belum tahu pun telur ni feberet dia tak kira dgn cara apapun dimasak memang akan laju je dimakan dan pastinya licin.   Kari telur  jg mengingatkan pd  masakan  arwah toklong (mak saudara ayahku) yg tinggal  sebelah rumah, masa br kawen lauk ni lah di jamu pd kami waktu  makan tengahari  sebelum ktorg blk KL , memang sedap airtangan arwah toklong masak wlaupun nampak simple. Sesimple orgnya jg. Dah 6 tahun Arwah pergi, Al FATIHAH, dan memang byk kenangan bersamanya dari zaman kanak2 sampailah arwah pergi..hubungan kami rapat kerana arwah memang tak ada zuriat semua anak2nya pergi mengadap ilahi sewaktu masih bayi kalu tak salah ada 7 anaknya , arwah suaminya jg rapat tp lebih awal ke rahmatulllah masa tu darjah 5.
dan tiapkali blk kg pandang rumahnya yg kosong tu bagaikan nampak je kelibat arwah tersenyum di beranda…

ikan tengas masak lemak buah kantan

assalamualaikum
Masak lemak feberet si Adik Sarah sekarang ni, makan nasi je tanya masak lemak ke mama he he issshhh anak dara sorang ni. Nak masak lemak cam opah masak siap bgtau kita tu. Tiapkali blk kg memang opah masak lemak khas utk Adik ni, memang bertambah nasinya nk pula mkn ramai2 duduk bersila he he opah tokki pun sama selera, tu yg best.
inilah rupa buah kantan, ada yg tak kenal..kalau .bunga kantan tu mestilah tahu kan bhn wajib wat laksa. baunya aduyai sedappp. Buah kantan ni masam dan berbiji-biji. Tp bila masak lemak  sedap pula.
kat rumah arwah tok ni berpaya mungkin tu sb tumbuh subur, kelilng rumah je. Nak lg skrg takde org yg duk kutip memang terbiar je, bunganmya, buahnya memang byklah.
bunganya pun selain wat laksa mak jg wat masak lemak takpun hiris halus2 wat ulam @kerabu.
macam nasi kerabu bila digaul dgn nasiputih.
ikan tengas ni ikan sungai ye,ikan yg banyak tulang. kalau digoreng garing2 ranggup lg sedap. Memang byk dijual kat kg sekilo 5 hinggit kalu pasar…

SUPER MOIST CARAMELED BANANA CAKE

ASSALAMUALAIKUM  Salam manis buat semua...
berkesempatan lagi , alhamdulillah syukur ke hadrat ilahi kerana masih beri peluang utk hari ini.

Semalam sempatlah membaking lepas blk kerja. Sb sayangkan pisang awak yg bawa blk dari kg tu , dah terlebih masaknya. buat cekodok pun sudah pagi semalam. Masih ada lg duk simpan dlm peti ais. Mmeang dah berhajat nk wat kek pisang ni . Tak berlengah smlm terus buat je. Sebelum tu intai2 dulu kek-kek kat blog adik manis yg rajin memasak menu2 best tu  http://kurniaanmu.blogspot.com/ Arah dari Bangkok. Banyaknya kek2 dia buat semuanya menarik. Arah http://kurniaanmu.blogspot.com/ jg rajin komen kat blog akak, tq ye. Akak cuba ikut resepi kek pisang berkaremel sb nak jg wat yg lain. Seblm ni kek pisang resepi lain. Amin suka tgk dan makan he he sedap kek pisangnya.

resepi akak c/p ye wat rujukan nanti

KEK PISANG KAREMEL sumber:arah
bahannya
1 cawan pisang yg telah dilenyek-akak letak 4 biji pisang awak 1/2 cawan gula 2 biji telur A 125gm butter 1 1/2…

mempelam kampung

 assalamualaikum semua
Hari ni anak2 form 3 akan menghadapi PMR kan, mesti berdebar-debar emak ayah ni. Selamat menempuh peperiksaan  Insyaallah segalanya pasti berjalan lancar dan semua beroleh keputusan cemerlang.  Masa dulu tingkatan 3 kita SRP pun sama memang dap dup jg he he peperiksaan pertama yg besar bila memasuki alam persekolahan menengah.
Anak buah ada sorang tahun ni PMR Kak long yg jadi harapan mama dan abahnya selak anak sulong.
Semoga berjaya ye Kak long.
ok macam yg dijanjikan nak tayang jg buah mempelam kampung yg sangat2 sedap ni, baunya tak sama ngan mangga2 lain. Rasanya manis asli ada masam2 sikit. pagi2 nampak ni terus ngap he he takyah guna pisau pun tak apa. memang maveless layan mempelam ni.  Pokok mempelam kampung kat rumah arwah tok ni memang dari dulu lg, ingat masa dulu2 bila musim buahnya yg lebat tu tak termakan dibuatnya. Arwah tok simpan dalam tempayan kadang2 tu bila kitorg tak dtg he he Nak lagi waktu tengahri tu duk je bawah rumah nunggu buah gugur,…