Skip to main content

Posts

Showing posts from February, 2012

karipap inti kentang + keledek

assalamualaikum
Mari-mari makan karipap seketul dua he he ooppps tp kalu kat umah ni tak cukup seketul duatp kena berketu-ketul... mama rajin buat karipap la ni  puji sendiri nih sebab anak-anak ketiga-tiganya suker sangat, si abang Is balik sekolah je suh mama gorengkan  dia je leh habiskan 5 ketul, kakak dan adik pun sama cuma budak dua ni lain sikit  suke karipap yg intinya secoet je he he jadi kalau  wat sendiri  letak inti sikit je lah jimat kentang tu kan he he si abah lagilah peminat no satu...seronok kan buat sesuatu yg jadi kesukaan family .

sebab ramai peminat mama wat lebih dan letak kat frezer, senang sikit kan bila nak makan terus leh goreng je. Penah belajar di bagus dgn cheff Fauziah tahun lepas utk wat karipap frezer ni . Tu yang rajin he he tapi intinya sendiri godek ikut kesedapan selera sendiri dan kena kurangkan pedasnya. Yang pastinya mesti ada isi ayam, kalu lain tak jalan. Cuma yg ni campur dengan keledek berwarna merah tu, lebih sedap rasanya
resepi... rasanya …

ketam bercili + daun kunyit

assalamualaikum menu hari minggu yg lalu  hidangan utk 2 orang...si mama dan si abah
ketam bercili + daun kunyit resepi mama saranur
bahan-bahannya
4 ekor ketam *4 biji cili besar masak{ *5 @ lebih cili padi hijau-suke pedas tambah *sebiji bawang besar{ *2 ulas bawang putih{diblender dgn sedikit air garam , gula dan serbuk perasa asam keping sedikit daun kunyit dihiris halus
CARA-CARANYA ketam dibersihkan kemudian lumurkan dgn garam kunyit dan digoreng sebentar sementara bahan2 bertanda *di kisar @ diblender dan ditumis dgn minyak hingga agak kering dan garing masukkan garam gula dan bahan perasa sesedap rasa ,kemudian blhlah  masukkan ketam gaul sebati akhir masukkan hirisan daun kunyit  dan angkat utk hidangan
Simple sgtkan he he makan bersama ulam pegagatp yg simple nilah sedap kata en suami ...sampai bertambah-tambah nasinya.
TERIMA KASIH

bila si kecilku kena demam campak

ASSALAMUALAIKUMSekadar nak kongsikan pengalaman anak kena demam campak.. Seminggu lepas Sarah demam panas, tengah2 malam pulak tu, nasib baiklah stok ubat memang sentiasa ada. En hubby memang bising kalu takada ubat dlm simpanan ni emmm camnilah takut tiba2 je diserang demam ke selsema atau apa2 kan...susah juga. Ingatkan demam biasa je maklumlah cuaca skrg tak menentu..panas hujan kan. lagi2 budak2 ni aktifnya lain ..lasak berlari sana sini tak kenal erti letih, asalkan ada geng mulalah he heSarah ni memang tak reti diam, kalu kat taska tu dialah heroin..tp 2 minggu lepas dpt tahu seorang kawan sepermainannya itu kena demam campak ..hmmm harap2 Sarah tak dijangkiti lgpun budak tu cuma dtg waktu petang ke nursery ni main2 ngan sarah sblm waktu balik jeHarap2 tidak he he harapan seorang ibu tp kalu dah nak terkena tu tak boleh elaklah kan. kena terima juga2 hari je Sarah demam panas pastu eloklah dia aktif semula...Tetapi petang khamis tu lepas mandi ternampak macam2 bintil2 merah ada …

kek coklat kukus

 assalamualaikum
 SALAM di hari jumaat penghulu segala hari


jom layan gambar2 je.resepi paling sedap dari ..http://www.jintanmanis.com/kek/494-kekcoklatmoistkukus

Kek Coklat Moist ( Kukus)
sumber resepi: rosmarlina@jintanmanis.com


Bahan-bahanya
2 cawan tepung gandum
2 sudu kecil baking powder
1/2 sudu kecil baking soda
3/4 ( tiga suku cawan) minyak masak
1 cawan gula
1 cawan air suam
1/2 cawan susu pekat
1 cawan serbuk koko
3 biji telur
beberapa titik esen vanila

*Untuk Topping dan Hiasan*
1/2 bar coklat masakan di campur dengan 2 sudu besar butter, 1/2 sudu besar gula halus dan beberapa titik esen vanila. guna kaedah double boiler, kemudian curah pada kek yang telah sejuk dan taburkan coklat rice diatasnya.

Cara-caranya
1. Ayak tepung gandum bersama, serbuk koko,  baking powder dan baking soda, ketepikan. Panaskan pengukus.
2 Dengan menggunakan mixer, pukul telur hingga berbuih dan masukkan gula, pukul lagi sehingga kembang dan gula hancur.
3. Masukkan pula tepung yan…

tart buah strawbery & buah peach je

assalamualaikum
selamat malam semua

lama dah teringin nak bikin tart ni tp kan belum sampai seru kot he he tapi hari sabtu lepas memang kena buat juga akhirnya...meh layan tart yg org baru belajar ni ye. taklah lawa cuma rasanya boleh tahan sedap bg tekak sendiri he he


yg ada cuma buah trawbery dan peach dlm tin ni je...bolehlah kan tp lagi best kalu letak buah anggur ye tak. takper lainkali kena sediakan anggur sekali...



resepi tart ini daku c/p dari myresepi http://www.myresipi.com/top/detail/1371
oleh Mat Gebu
TERIMA KASIH BANYAK2
Bahan-bahan BAHAN2 PASTRY:-113 g mentega 75 g gula halus 1 biji telur Gred A + 1 kuning telur 250 g tepung halus (tepung gandum pun ok) BAHAN2 KRIM PASTRY:-300 ml susu segar 3 biji kuning telur 50 g gula halus 20 g tepung gandum* 20 g tepung jagung*(*disatukan dan diayak) 1 camca teh esen vanilla dan 2 camca besar mentega atau marj…

bingka pandan @ kuih Bengkang

assalamualaikum semua

semoga hari ini kita semua dlm keadaan sehat sejahtera.
kalau x sehat camne nak masak2 kan he he 

ALHAMDULILLAH, syukur kerana kesihatan yg baik inilah daku mampu sediakan kuih kegemaran suami tercinta he he Kuih Bingka pandan ataupun dah biasa panggil kuih ni bengkang. Bengkang ni dulu2 mak selalu buat utk kitaorg. Masak dlm periuk guna api atas bawah tu, cara lama he he dapur kayu lak tu, atas tutup periuk tu letak sabut kelapa kan. Tp sedapnya tak terkata, kerak dia yg sedap tu hihi..
Rindu dgn bengkang mak huhuu skrg mana nak rasa lg sendiri bikin guna oven je..
Bila tanya katanya dulu wat tak letak telur cam skrg nape yek...tp tetap lembut je.


Banyak kali dah wat bengkang ni sb my hubby memang suke sgt, wat sarapan pagi pun ok. Dan pernah gak belajar wat kuih ni di Bagus dgn seorang Cheff. Tp yg kali ni ikut resepi cheff Kak Madiha. Tengok kat Fotopages, Cantik sgt bingka pandan k.madiha ni terus jatuh cinta nak memcuba he he wlpun tak sama yg penting rasanya mema…

KEK AISKRIM STRAWBERY UTK ANNIVERSARY KE 13

ASSALAMUALAIKUM
Alhamdulillah syukur ke hadrat ilahi di atas kurnianNya, kerana terus memberi ruang utk mengharungi suka duka dipentas  dunia sementara ini. 
Tarihk paling bermakna ...saat manis ketika diijabkabulkan bersama insan tersayang. 14 HB FEBRUARI 1999Kini HARI INI genap 13 tahun sudah ia berlalu dan telah ku mengharungi alam rumahtangga ...bersama suami yg penyayang dan 3 cahayamata yg sempurna .Adatlah kan ada kalanya...sedangkan lidah lagi tergigit. he he yg penting kefahaman dan saling memahami dan biarpun  suka duka yg ada kalanya tiba.....
Anniversary tahun ni mama try wat kek yg belum penah buat lagi. kek aiskrim strawbery....simple 2 je deco, terkejar-kejar dek masa buat express ... lagipun  lebihan krim hari tu ada lagi cuma tambah warna pink terang dan letak strawbery dari giant. he heAlhamdulillah ada daripada tak ada kan. 


''WALAU SEBESAR MANA MASALAH YG BERLAKU DALAM RUMAH TANGGA IA SEBENARNYA BOLEH DISELAMATKAN ASALKAN SUAMI ISTERI SANGGUP BEKERJASAMA MELE…

cara manis cermai

assalamualaikum
menu apa hari ni agaknye kan....kita wat kuih cara manis je. yum yum sedap sampai licin dah piring tu he he



akhirnya tercapai juga hasrat di hati nak menerai kuih cara manis ni, dari sehari ke sehari asyik tertangguh je. kadang2 dah siap ambik daun pandan tp yg jadinye lain he he tp kali ni memang nekad nak buat jg setelah tertarik dgn resepi dari blog Sentuhan Azian. Bahan-bahannya pun tak banyak sgt dan rasa buat y baru nak menerai ni sesuai la kan. Alhamdulillah sungguh sedap, puashati. Acuan baulu cermai ni turun temurun he he yg arwah MIL punya, korek2 dlm stor dapat akhirnya....yg bestnya elok je tak melekat pun. Acuan org lama la katakan, berat  acuan ni tau.
siap masuk tupperware wat bekalan he he memang sedap lemak2 manis wangi bau daun pandan lagi. Rasa x puas je makan ni, cam nak bikin lagi banyak2 sikit. 
resepi boleh tgk disini blog asal
..http://aziancollections.blogspot.com/2012/01/cara-manis.html


TQ very2 much wat Azian Daud diatas resepi ini,. Saya c/p disi…

chiffon oren x berapa nak ok

assalamualaikum dan Selamat malam semua.

entry kali ni ada model tak berbayar nak enteprem.....sekarang pantang  mama nak ambil gambar ada la budak ni ofer nak masuk sekali ha ha ambik gambar adik sekali mama, katanya
oklah kan...seb baik tak kena bayo tau.

Tengok tu ada tangan tengah nak menggap kek chiffon yg tak berapa menjadi ni he he seb baik la kan ada jg peminat.


Projek yg tak berapa nak menjadi pun nak tayang kan....he he gelakkan diri sendiri dulu
Bukan salah resepi tp salah yg membuatnye  ni tau. tu la org kata dah masak tu terbalikkan tp kan terlupa nak wat step ni tu yg macam mengempis sikit ha ha


oppps tak sempat nak wat pautan sumber resepi ni...boleh ke nanti akan disertakan.
bukan apa mata ni penat sesangat dah...nak zzzzzzzz esk pagi2 kena bangun rutin harian dah bermula semula kan.


ok SELAMAT MALAM

apam eno utk makan pagi

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT MENYAMBUT MAULIDUR RASUL 

Alhamdulillah  masih berkesempatan menyambut Maulidur Rasul tahun ini. Syukur kerana masih diberi ruang utk bernafas dan dianugerahkan kesihatan yg baik utk terus menjalani kehidupan di atas pentas dunia ini.Sempena MR mari kita berselawat ke atas Nya.

Minggu ini juga kita bercuti lagi pada hari isnin dan Selasa.. anak2 jg cuti sekolah 4 hari wah bukan main suke la diorg ni. Bukan apa leh mengadap tv tu 24 jam ye tak. Aduh letih jg kan layan budak2 ni cuti2 panjang ni he he kecoh dibuatnya . Tp takpe kan masa ni la dpt layan selera diorg ..kalu sekolah pagi...petang barulah dpt tgk muka he he


ok pagi ni kita sarapan ngan apam eno je...cicah kelapa parut sedap tu kan...makan lak panas2.saja nak kaler purple kasi menarik, asyik pink aje kan ....
Belajar wat apam ni dari kakak ipar masa balik kampung tahun lepas lagi, tp rasanya ramai rakan2 blog YG PAKAR MEMASAK ada resepinya. dan banyak blog 2duk tayang apam ni dulu kan. Apam ni ada mac…

mee kari -resepi kakak iparku

assalamualaikum dan selamat malam..
Selamat bercuti-cuti lagi ye buat semua. Best tu kan minggu ni cuti lagi 4 hari, boleh lepak2 di rumah, boleh masak-masak lagi he he Dan dah tentu ada yg plan jalan-jalan bersama anak-anak ni. Takpun balik ke kampung kan. Jumpa ayahbonda di sana.


sambil2 tu kan meh layan mee kari kami ni ye. Seminggu lepas punya menu he he buat hari sabtu lepas lagi makan tengahari, tak yah makan nasi dah. Sebenarnya kan hari sabtu ada pasar malam kat kawasan sini, lazimnya memang pegilah petang sabtu tu, beli buah2 utk stock seminggu dan sayuran. Kalau dah pasar tu memang tau dah  kan macam2 lah makanan dibeli, tu yg hari sabtu je memang tak masak laukpauk utk makan nasi . biasa le kan budak2 ni ayam goreng singgit , murtabak, apam balik, jagung rebus menu hari sabtu.... mesti beli punye.

Jadi mama ngan abah makan tengahari ngan mee kari je lah.... lupa pulak cuma Sarah je yg boleh join mama makan mee kari ni, kakak dan abang pandang sebelah mata je hu hu sedey kan.
tp…

cekodok pisang je

Assalamualaikum
selamat berehat ya wat warga kota hari ni...cuti hari wilayah kan, sempat la nak keluar jalan-jalan ni. ke Tasik Titiwangsa ke kan sbnya hari ni kalu nak boat free tau. Best gak tu kan
Hari ni kan layan cekodok pisang je he he pisang batu. Dah lama terperap dlm peti ais tu ha.

sebab pisang ni dah terlebih masak nak wat goreng pisang dah tak sedaplah...lembik nanti berminyak-minyaklah ia, baik blend pastu campur tepung jemput2 jadi cekodok. Sebenarnya kat umah ni laju je kalu cekodok ni semua suka. Tak kira petang ataupun pagi,
Rasanya semua penah buat ni. Resepi masing2 kan tp bagiku pulak kalu cekodok pisang suka blend hancur dulu baru masuk gula garam dan tepung beserta soda. Kasi dia naik kembung sedap. Sbnya setengah org suke lenyek2 je sb tak nak terlalu hancur pisang tu kan dan tak suka letak soda.
he he lain selera ye tak.

ok cukup setakat ini. jumpa lagi. TERIMA KASIH