iklan

Monday, 17 December 2012

Taiping...lambakan buah-buahan tempatan

  assalamualaikum semua.....

syukur ke hadratNya kerana masih diberi ruang dan kesempatan meneruskan kehidupan di dunia pinjaman ini. Masih ingat kata2 pakar motivasi suatu ketika Hidup masih perlu diteruskan walau apapun kedukaan yg melanda kerana kita bila kita diuji itu bermakna Allah menyayangi hambaNya dan ingin melihat kesabaran kita. Dan sesuatu yg berlaku jg mengikut tahap kekuatan kita.
Siapa sangka kan kini rutin berulang-alik ke Bandar Taiping yg memakan masa 45 minit-1 jam . 
Kalu dulu memang jaranglah nak dtg Taiping bila balik Kampung terperap kat kg malas betul nak keluar ke Taiping kecuali betul2 memerlukan. Bukan apa lama jg tu duk dlm keta nak sampai sini .



lambakan buah-buahan tempatan tahun ni sgt2 lah banyak....
sampaikan ada yg terbiar camtu je terutama di dusun2 yg agak jauh (bukit) dah tak larat nak kesana. Kami lagilah terpaksa berkejar-kejar dgn masa maknya buah durian bila sempat je pergi tgk. Sayangnya kan....




Buah duku langsat jg thn ni agak menjadi...kenyanglah kera2 tu bila buah2 ni banyak


ok ye jumpa lg insyaallah

15 comments:

  1. mala mmg berangan nak tinggal kat taiping.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mala ...oo ye he he nanti blk Malaysia mai ye

      Delete
  2. Salam Singgah,tgk buah-buahan ni,teringin jg nak blk kg..hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq sudi singgah...balik seronok makan buah2 yg baru petik he he

      Delete
  3. suka sangat Durian..
    Kak , sy pernah juga sampai Taiping dulu.. suka ke sana..suasa kg masih terasa..:)

    ReplyDelete
  4. Kita hantu buah... kalau dulu langsat tu sanggup duduk bawah pokok nak makannya!

    ReplyDelete
  5. betul kata nuri.. setiap berlaku ada hikmah & Allah menguji manusia mengikut kemampuan manusia itu sendiri.. sama mcm akak.. kalau dulu balik ke Terengganu hanya setakat Dungun je.. jarang2 pegi sampai ke Kuala Terengganu.. tapi sejak ujian yg melanda tempohari... dah beberapa kali ulang dari PJ ke Kuala Terengganu... tanpa disangka2... dulu rasa mcm MasyaAllah jauhnyer nak pegi KT... now dah tak rasa sgt dah (walau sebenarnya memang jauh pun.. hehe)

    ReplyDelete
  6. setiap perkara yang berlaku ada hikmahnya... sabar la yer...
    meriah nya musim buah .... seronok tengok...

    ReplyDelete
  7. taiping tetap tempat kegemaran akak dulu kini dan selamanya...

    ReplyDelete
  8. assalamualaikum..
    skrg ni dah nak penghujung musim... dah pakat2 nak buka sekolah, rata2 dah nak balik ke KL sbb dah abis cuti.. seronok la sapa2 ade dusun kan.. leh lalui semua musim buah ni..
    rambutan tu nampak segar sangat.. almaklumlah.. baru petik kan.. haiiiii jeles nye.. :D

    ReplyDelete
  9. Wahhh, kita yang tak ada pokok buah ni ternganga jer tengok buah melambak tak dimakan, mudah2an ada binatang yang dapat menikmati buah tersebut supaya pahala orang yang menanamnya berpanjangan..

    Akak suka ke Taiping & memang selalu singgah sana bila balik kampung. Yang pasti setiap kali sampai Taiping mesti jumpa hujan gerimis, taburan hujan paling banyak di Semenanjung, kan.

    Dugaan apakah yang menimpa, semoga sabar & redha dengan ujian darinya. Akak doakan segalanya dipermudahkan oleh yang Maha Esa, Aminnn.

    ReplyDelete
  10. bila bila mai taiping sggh umah k zu..no tel ada kan..

    ReplyDelete
  11. lamanye tak gi taiping.best kalau sape2 ada dusun kan.kita nak makan buah cari kat psr mlm je

    ReplyDelete
  12. memang best ke taiping ,
    memang terkenal dengan lambakan buah2an , nak2 tgh musim niekan ;)

    ReplyDelete
  13. x pernah lagi jejak kaki ke taiping..mmg teringin nk kesana..tp x terpegi2 kak..he hehe bila la tu kan.

    ReplyDelete

kata-kata manis