Skip to main content

Taiping...lambakan buah-buahan tempatan

  assalamualaikum semua.....

syukur ke hadratNya kerana masih diberi ruang dan kesempatan meneruskan kehidupan di dunia pinjaman ini. Masih ingat kata2 pakar motivasi suatu ketika Hidup masih perlu diteruskan walau apapun kedukaan yg melanda kerana kita bila kita diuji itu bermakna Allah menyayangi hambaNya dan ingin melihat kesabaran kita. Dan sesuatu yg berlaku jg mengikut tahap kekuatan kita.
Siapa sangka kan kini rutin berulang-alik ke Bandar Taiping yg memakan masa 45 minit-1 jam . 
Kalu dulu memang jaranglah nak dtg Taiping bila balik Kampung terperap kat kg malas betul nak keluar ke Taiping kecuali betul2 memerlukan. Bukan apa lama jg tu duk dlm keta nak sampai sini .



lambakan buah-buahan tempatan tahun ni sgt2 lah banyak....
sampaikan ada yg terbiar camtu je terutama di dusun2 yg agak jauh (bukit) dah tak larat nak kesana. Kami lagilah terpaksa berkejar-kejar dgn masa maknya buah durian bila sempat je pergi tgk. Sayangnya kan....




Buah duku langsat jg thn ni agak menjadi...kenyanglah kera2 tu bila buah2 ni banyak


ok ye jumpa lg insyaallah

Comments

  1. mala mmg berangan nak tinggal kat taiping.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mala ...oo ye he he nanti blk Malaysia mai ye

      Delete
  2. Salam Singgah,tgk buah-buahan ni,teringin jg nak blk kg..hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq sudi singgah...balik seronok makan buah2 yg baru petik he he

      Delete
  3. suka sangat Durian..
    Kak , sy pernah juga sampai Taiping dulu.. suka ke sana..suasa kg masih terasa..:)

    ReplyDelete
  4. Kita hantu buah... kalau dulu langsat tu sanggup duduk bawah pokok nak makannya!

    ReplyDelete
  5. betul kata nuri.. setiap berlaku ada hikmah & Allah menguji manusia mengikut kemampuan manusia itu sendiri.. sama mcm akak.. kalau dulu balik ke Terengganu hanya setakat Dungun je.. jarang2 pegi sampai ke Kuala Terengganu.. tapi sejak ujian yg melanda tempohari... dah beberapa kali ulang dari PJ ke Kuala Terengganu... tanpa disangka2... dulu rasa mcm MasyaAllah jauhnyer nak pegi KT... now dah tak rasa sgt dah (walau sebenarnya memang jauh pun.. hehe)

    ReplyDelete
  6. setiap perkara yang berlaku ada hikmahnya... sabar la yer...
    meriah nya musim buah .... seronok tengok...

    ReplyDelete
  7. taiping tetap tempat kegemaran akak dulu kini dan selamanya...

    ReplyDelete
  8. assalamualaikum..
    skrg ni dah nak penghujung musim... dah pakat2 nak buka sekolah, rata2 dah nak balik ke KL sbb dah abis cuti.. seronok la sapa2 ade dusun kan.. leh lalui semua musim buah ni..
    rambutan tu nampak segar sangat.. almaklumlah.. baru petik kan.. haiiiii jeles nye.. :D

    ReplyDelete
  9. Wahhh, kita yang tak ada pokok buah ni ternganga jer tengok buah melambak tak dimakan, mudah2an ada binatang yang dapat menikmati buah tersebut supaya pahala orang yang menanamnya berpanjangan..

    Akak suka ke Taiping & memang selalu singgah sana bila balik kampung. Yang pasti setiap kali sampai Taiping mesti jumpa hujan gerimis, taburan hujan paling banyak di Semenanjung, kan.

    Dugaan apakah yang menimpa, semoga sabar & redha dengan ujian darinya. Akak doakan segalanya dipermudahkan oleh yang Maha Esa, Aminnn.

    ReplyDelete
  10. bila bila mai taiping sggh umah k zu..no tel ada kan..

    ReplyDelete
  11. lamanye tak gi taiping.best kalau sape2 ada dusun kan.kita nak makan buah cari kat psr mlm je

    ReplyDelete
  12. memang best ke taiping ,
    memang terkenal dengan lambakan buah2an , nak2 tgh musim niekan ;)

    ReplyDelete
  13. x pernah lagi jejak kaki ke taiping..mmg teringin nk kesana..tp x terpegi2 kak..he hehe bila la tu kan.

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…