Skip to main content

cekodok pisang lemak manis


assalamualaikum dan salam sejahtera semua

Syukur alhamdulillah masih diberi ruang utk terus berada disini
sejuk je hari ni kan, ujan dari tengahari  sampai skrg pun masih  renyai-renyai dan mendung je diluar tu. Berenti kejap hujan td tp kembali hujan semula. 

ok kita masuk ke menu yg nak tayang hari ni ye,,,biasa jek yek
alahai cekodok je. Bila hujan2 ni perut lapar je kan hehe ada cekodok pun ok, nak lagi ada kopi atau teh o panas fuhhh sedappp. Pisang lemak manis namanya kat kg tp setengah tempat mungkin nama lain kot.
pokok pisang ni memang selalu je berbuah . Ada je buahnya tiapkali balik kampung.


Memang dah tak laku dimakan dek budak2 pun, gantung kat situ sampai relai buahnya alahai sayang je kan.
Tp bila lenyek2 jadikan cekodok sah-sahlah laku he he goreng je habis goreng je habis sampai tak menyempat. Biasala kan pagi memang lapar sementara menunggu makan berat sikit.
Pisang ni btknya lebih kurang pisang emas, baunya pun harum
Dimakan mentah pun sodap he he masa kenduri kawen ank buah di Chini tahn2 sudah wife kepada anak buah buatkan desert puding diraja kalu x salah la. emm memang sedap
sempatlah rasa sikit. Nak tunggu merasa lg kena tunggu anak buah bungsu tu kawen he he lambat lg lah kan

ok  hingga disini dulu ye INSYAALLAH panjang umur jumpa lg

Comments

  1. perghhh !!! pekena cekodok pisang time cuaca yg x menentu nie...mmg sedap !!!
    tambah kan lgi dgn kopi o....mmg best !

    ReplyDelete
  2. geram pulak tengok pisang tu

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum... hakak kuuuu..!!!
    tak baek tau.. tunjuk cokodok tau.. nani nak makan cokodok ni..
    udah ler baru pas hujan ni.. sejuk2 sonok plak kalau dapat mengunyah cokodok, cicah plak ngan sambal bilis.. perghhhh sure best..

    ReplyDelete
  4. sedapnyaaa..zila dah lama x buat..tunggu ada lebihan pisang nnt nk buat jgk..cgkodok mmg x pernah jemu bila dimakn..sedappp

    ReplyDelete
  5. kak zu kalau buat cokodok sellu tak menjadi ..kadang kadang leper2 jer jadi nya..

    ReplyDelete
  6. Wah..cekodoknya molat2..hehehe.. Sedap.. Cam lama lak rasanya tak makan cekodok..

    ReplyDelete
  7. sedapnya ujan ujan layan cokodoq pisang.. kat umah akak ni pisang mentah kena sorok sikit kalau nak buat ni.. ada monyet sorang tu, pantang nengok pisang.. pisang lemak manis ni mmg sedap kann..

    ReplyDelete
  8. best makan time ujan2.Mlm td buat lempeng pisang cicah kelapa parut.Pisang bawa balik dr kg raya ritu.

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

 assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kanwalaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hariKe Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni. Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu.Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah. wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semuaterima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya...semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heeeok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan.2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disiniolahan Mama Saranur (Sukatan digandakan)bahan-bahannya3 c…

semperit @biskut dahlia

 assalamualaikum
selamat berhari minggu semuahari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia inialhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request.nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kantuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lgalhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali.Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongkuini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye.tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnyaPutar but…