iklan

Monday, 5 November 2012

cekodok pisang lemak manis


assalamualaikum dan salam sejahtera semua

Syukur alhamdulillah masih diberi ruang utk terus berada disini
sejuk je hari ni kan, ujan dari tengahari  sampai skrg pun masih  renyai-renyai dan mendung je diluar tu. Berenti kejap hujan td tp kembali hujan semula. 

ok kita masuk ke menu yg nak tayang hari ni ye,,,biasa jek yek
alahai cekodok je. Bila hujan2 ni perut lapar je kan hehe ada cekodok pun ok, nak lagi ada kopi atau teh o panas fuhhh sedappp. Pisang lemak manis namanya kat kg tp setengah tempat mungkin nama lain kot.
pokok pisang ni memang selalu je berbuah . Ada je buahnya tiapkali balik kampung.


Memang dah tak laku dimakan dek budak2 pun, gantung kat situ sampai relai buahnya alahai sayang je kan.
Tp bila lenyek2 jadikan cekodok sah-sahlah laku he he goreng je habis goreng je habis sampai tak menyempat. Biasala kan pagi memang lapar sementara menunggu makan berat sikit.
Pisang ni btknya lebih kurang pisang emas, baunya pun harum
Dimakan mentah pun sodap he he masa kenduri kawen ank buah di Chini tahn2 sudah wife kepada anak buah buatkan desert puding diraja kalu x salah la. emm memang sedap
sempatlah rasa sikit. Nak tunggu merasa lg kena tunggu anak buah bungsu tu kawen he he lambat lg lah kan

ok  hingga disini dulu ye INSYAALLAH panjang umur jumpa lg

8 comments:

  1. perghhh !!! pekena cekodok pisang time cuaca yg x menentu nie...mmg sedap !!!
    tambah kan lgi dgn kopi o....mmg best !

    ReplyDelete
  2. geram pulak tengok pisang tu

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum... hakak kuuuu..!!!
    tak baek tau.. tunjuk cokodok tau.. nani nak makan cokodok ni..
    udah ler baru pas hujan ni.. sejuk2 sonok plak kalau dapat mengunyah cokodok, cicah plak ngan sambal bilis.. perghhhh sure best..

    ReplyDelete
  4. sedapnyaaa..zila dah lama x buat..tunggu ada lebihan pisang nnt nk buat jgk..cgkodok mmg x pernah jemu bila dimakn..sedappp

    ReplyDelete
  5. kak zu kalau buat cokodok sellu tak menjadi ..kadang kadang leper2 jer jadi nya..

    ReplyDelete
  6. Wah..cekodoknya molat2..hehehe.. Sedap.. Cam lama lak rasanya tak makan cekodok..

    ReplyDelete
  7. sedapnya ujan ujan layan cokodoq pisang.. kat umah akak ni pisang mentah kena sorok sikit kalau nak buat ni.. ada monyet sorang tu, pantang nengok pisang.. pisang lemak manis ni mmg sedap kann..

    ReplyDelete
  8. best makan time ujan2.Mlm td buat lempeng pisang cicah kelapa parut.Pisang bawa balik dr kg raya ritu.

    ReplyDelete

kata-kata manis