Skip to main content

bubur kacang dan eskrim kacang

assalamualaikum 

Selamat malam semua...hari ni kena update entry malam2 he he sb siang td memang tak sempat langsung buka lappy. Siang td bergumbira bersama  budak2 @ anak2 yg transit kat nursery.  Seharian duk layan kerenah budak2 ni. Ke Petrosains KLCC, makan2 pastu mandi manda ..bawa naik LRT tau. memang gumbiralah..hu ha hu ha .balik dah 5 petang tu pun sb ujan.
sebaiklah esok selasa cuti kan. Nanti nk masukkan entry jalan2 td
Tp sempat jg wat bubur kacang ni, lama jgk rasanya tak masak bubur kacang, makan tu ada la he he tp bila tgk Si mak buyong JASSNANI tu tayang terus selongkar peti ais cari kacang hijau ni he he dlm stok seb baik ada. 
Basuh dan terus rebus, blend kelapa dan masak..senang kan rasa manis masin nak wangi letak daun pandan, dan jgn lupa sepotong halia utk buang angin
kita suker bubur kacang pekat2 gini. Cuma satu kita tak suker campur durian hu hu kalu sagu mata ikan tu ok, lain tekak lainlah yg disukai kan kan..
kalu dulu2 bila mak wat bubur kacang kita suker simpan sb lg sedap dimakan esok hari tu he he dah perangat jadi pekat fuhh memang mabeles ..tp memang dulu2 mak selalu buat sb pak pun suker, sayangnya skrg kekacang tak boleh makan tu yg simpan keinginan nak masak bubur kacang ni
makan malam kita bubur kacang cicah dgn roti .... sedappp
kalu rajin masukkan dlm plastik wat eskrim...isshhh lagi sedap kan
tp sb tak ada plastik eskrim tu kita masukkan dlm bekas eskrim gini, kebetulan memang ada yg arwah MIL punya ni..
Tak sangka-sangka pula si kakak dan adik suker pulak ngan bubur ni lepas suruh rasa sikit terus ambik mangkuk masing2 mintak lg he he
tu la kan maklumlah lama mama tak masak bubur kacang kat umah ni. Abah pun kata sedap...amboi kan he he

Comments

  1. lama tak makan aiskrim malaysia kacang ni :-)

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum kak..
    wahhhh lawan tokey ni.. kat sini siap ada eskrem kacang.. dulu2 pun nani suka makan eskrem kacang, tapi biasa wat dlm plastic eskrem malaysia tu.. mmg sedap la.. suka bila kat kepala santan tu.. mmg best.. sambil main sambil makan eskrem kacang.. owwhh tidak.. teringat nostalgia lama.. :)

    >>> wow.. bley special request ke kak? nak makan apa2 pun boleh? heheheh.. insyaALLAH bulan 12 nani lom meletop lagi..

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Mama Sara,
    tengok aiskrim tu teringatlah masa kecik2 dulu nyonyot aiskrim kacang merah , kacang hijau... sedapnya!

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

 assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kanwalaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hariKe Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni. Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu.Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah. wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semuaterima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya...semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heeeok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan.2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disiniolahan Mama Saranur (Sukatan digandakan)bahan-bahannya3 c…

semperit @biskut dahlia

 assalamualaikum
selamat berhari minggu semuahari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia inialhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request.nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kantuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lgalhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali.Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongkuini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye.tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnyaPutar but…