iklan

Monday, 12 November 2012

bubur kacang dan eskrim kacang

assalamualaikum 

Selamat malam semua...hari ni kena update entry malam2 he he sb siang td memang tak sempat langsung buka lappy. Siang td bergumbira bersama  budak2 @ anak2 yg transit kat nursery.  Seharian duk layan kerenah budak2 ni. Ke Petrosains KLCC, makan2 pastu mandi manda ..bawa naik LRT tau. memang gumbiralah..hu ha hu ha .balik dah 5 petang tu pun sb ujan.
sebaiklah esok selasa cuti kan. Nanti nk masukkan entry jalan2 td
Tp sempat jg wat bubur kacang ni, lama jgk rasanya tak masak bubur kacang, makan tu ada la he he tp bila tgk Si mak buyong JASSNANI tu tayang terus selongkar peti ais cari kacang hijau ni he he dlm stok seb baik ada. 
Basuh dan terus rebus, blend kelapa dan masak..senang kan rasa manis masin nak wangi letak daun pandan, dan jgn lupa sepotong halia utk buang angin
kita suker bubur kacang pekat2 gini. Cuma satu kita tak suker campur durian hu hu kalu sagu mata ikan tu ok, lain tekak lainlah yg disukai kan kan..
kalu dulu2 bila mak wat bubur kacang kita suker simpan sb lg sedap dimakan esok hari tu he he dah perangat jadi pekat fuhh memang mabeles ..tp memang dulu2 mak selalu buat sb pak pun suker, sayangnya skrg kekacang tak boleh makan tu yg simpan keinginan nak masak bubur kacang ni
makan malam kita bubur kacang cicah dgn roti .... sedappp
kalu rajin masukkan dlm plastik wat eskrim...isshhh lagi sedap kan
tp sb tak ada plastik eskrim tu kita masukkan dlm bekas eskrim gini, kebetulan memang ada yg arwah MIL punya ni..
Tak sangka-sangka pula si kakak dan adik suker pulak ngan bubur ni lepas suruh rasa sikit terus ambik mangkuk masing2 mintak lg he he
tu la kan maklumlah lama mama tak masak bubur kacang kat umah ni. Abah pun kata sedap...amboi kan he he

3 comments:

  1. lama tak makan aiskrim malaysia kacang ni :-)

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum kak..
    wahhhh lawan tokey ni.. kat sini siap ada eskrem kacang.. dulu2 pun nani suka makan eskrem kacang, tapi biasa wat dlm plastic eskrem malaysia tu.. mmg sedap la.. suka bila kat kepala santan tu.. mmg best.. sambil main sambil makan eskrem kacang.. owwhh tidak.. teringat nostalgia lama.. :)

    >>> wow.. bley special request ke kak? nak makan apa2 pun boleh? heheheh.. insyaALLAH bulan 12 nani lom meletop lagi..

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Mama Sara,
    tengok aiskrim tu teringatlah masa kecik2 dulu nyonyot aiskrim kacang merah , kacang hijau... sedapnya!

    ReplyDelete

kata-kata manis