Skip to main content

buah apa??? mulberry rupanya



assalamualaikum
apa khabar semua...alhamdulillah sehat ye 
Ok baru2 singgah sekejap rumah my boss, sementara menunggu tu terpandang buah2 yg comel ni ..geramlah tgk
kebetulan kamera ada terus snap he he katanya buah sebutan ada bery2 he he bukan strawbery or bluebery sb kita kenal dan penah tgk cuma yg ni jakun sikit sb tak penah tgk depan mata sendiri ..rupanya Mulbery
rasa ohhh belum pernah, kalu nak makan kena yg kalernya agak merah gelap baru sedap kalu cerah2 ni masammm
rupanya banyak khasiat buah ni tau..cuba baca dibawah info yg kita dapat dari hasil google
info boleh tgk http://blogtokwan.blogspot.com/2011/03/khasiat-buah-dan-daun-mulberry.html

Mulberry adalah sejenis buah yang
 rupanya seakan blackberry. Namun Mulberry ini dikatakan mempunyai beberapa khasiat dan sering digunakan untuk mengubati pelbagai jenis penyakit.
Buah Mulberry boleh dimakan segar atau dibuat jem. Ianya baik untuk pengaliran darah, elok untuk buah pinggang dan merawat masalah lemah, keletihan, anemia dan masalah rambut beruban.
Malah jus Mulberry dikatakan bagus untuk merawat masalah sembelit dan pening.
Daun Mulberi pula boleh dikeringkan dan dijadikan teh yang juga mempunyai beberapa khasiat untuk mengubati batuk, selsema dan demam panas. Juga elok untuk merawat penyakit darah tinggi dan kencing manis.
baguskan...bolehlah tanam lepas ni ye tp dalam pasu je lah he he

ok jumpa lagi




Comments

  1. Ada bulu-bulu pada buah tu ye Mama Sara Nur... terima kasih kongsi info.

    ReplyDelete
  2. 1st time tgk buah ni..unik je kan? ..:)

    ReplyDelete
  3. ada ambik keratan batang , tanam..tp tak nak idup hehe

    ReplyDelete
  4. Salam .wondering pokok dia menjalar mcm pokok anggur ke tegak mcm pokok2 renek biasa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. WSLM Rostina
      pokoknya renek mcm pokok biasa je

      Delete
  5. lor...buleh makan rupanyer...belambak kat belakang rumah ni...dia tumbuh sendiri...tp takut nk makan, kot2 beracun... hahaha... lepas ni tak sempat nk masak ler mulberi ni aku kerjakan...hehee

    ReplyDelete
  6. pernah nampak org show kt blog..tp x pernah jumpa dpn mata lg mama..camnelah rasanya tu kan..

    ReplyDelete
  7. salam rindu kak nuri...mmmmm mmg masam buah ni..br smlm mkn...tp br tau khasiatnya tu..lenkai kena mkn byk sikit!

    ReplyDelete
  8. ooo tu ke rupa buah mulberry..baru la saya tau kak.

    ReplyDelete
  9. kak, thank pasal konsi info ni
    sy sesungguhnya x tau pun ade buah mulberry ni

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…