Wednesday, 31 October 2012

onde-onde labu inti kelapa gula merah

 assalamualaikum

Lebatnya hujan petang semalam kan, rasanya lama jg ujan turun membasahi bumi kuala lumpur dan kawasan seangkatannya .
Dalam duk tunggu jam 6 nk balik tu terpandang 2, 3 org budak2 lelaki anak2 sapa entah bermain air hujan di taman berhampiran taska....wah bestnya kan..teringat lak zaman masa kanak2 terutama masa sekolah rendah dulu he he kita dulu memang pantang la hujan lebat gini...laju je berlari main hujan lenjun dgn baju2 he he maklumlah geng pulak budak2 lelaki ..kalu hujan je depa mai panggil wehhh jom  mandi he he opah atau tokki tak marah mama ker? tanya anak2 bila cerita kisah dulu. ala marah jg rasanya tp biasalah kan...he he
tp skrg JANGAN he he dilarang sama sekali ye

 ok stop pasal ujan meh kita citer pasal makan lak he he bila hujan2 ni perut memang lapo je kan...dpt isi perut yg berbunyi-bunyi dgn kuihmuih lglah best + air teh @ nescafe panas. fuhhh lega nyaman rasanyakan he he


sebenarnya dah lama simpan hajat nk buat onde-onde ni, sama je kan onde2 dgn buah melaka kan ataupun kalu kat kg biasa panggil buah mulong. Bezanya yg onde2 ni tepung pulut + keledek .
Nak lain ganti ngn labu pun sodappp he he
tak sedar pun satu persatu duk ngap, kena lak inti kelapa gula merah .
untuk resepi  yg dic/p dari SAPUR MAMASYA


Onde-Onde Labu 


Oleh;Dapurmamasya 



Bahan-Bahan 

2 cwn tepung pulut 
1 cwn labu yg dah dilenyek 
secubit garam 
gula melaka- dipotong kecil -daku tukar ke inti gula merah
kelapa di kukus bersama sedikit garam 



Cara-Cara 
1.Campurkan tpg pulut sedikit demi sedikit dalam bekas berisi labu.Ulikan hingga menjadi doh yg lembut. 
2. Ambil sedikit doh dan dijadikan seperti bola kecil dan buat lubang ditengah nya untuk meletakkan sedikit gula melaka. 
3. Didihkan air dan masukkan doh onde-onde. 
4. Apabila timbul angkat dan golekkan diatas kelapa parut yg telah dikukus tadi. 



ok jemput makan semua ye




13 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...

rajinnya buat onde2 labu ngan inti kelapa lak tu, kalau akak buat yg basic jer, pemalas ya amat, huhu

Norzie hany said...

Sedapnya onde2 labu....sis mmg suka makan labu,mcm2 kuih boleh buat guna labu.labu oh labu.

Marsita yahya said...

tak pernah lg berpeluang buat onde2 labu ni tapi sllu tgk entry kat laman kengkawan. Satu hari akan buat jugak.

JaSSNaNi said...

sedapnya onde2... kalau bekfes makan ni best..
kena lak ngan air kopi... perghhhhhhhhhh...
dok kampung mmg best.. terbaekkk... tapi zaman kanak2 lagi best.. :)
sampai skrg sukar nak lupakan.. sbb zaman kanak2 mmg degil.. huhu

Hafizah Mohamad said...

sedapnyer saranur...selalunya jumpa onde2 tpg pulut ja...tp kalau sblah penang panggil buah melaka...ni campur pulak ngan labu mesti sedap kan...kale pun cantik...x payah pakai pewarna dah...dapnyer,....

Cida de' Nuanza said...

waaa...sodapnya nampak kuning2...
kite x suka sgt labu kalo masak2 di buat lauk
tp kalo wat kuih cam ni ok kot...

mama sara nur said...

he he rajin bila dtg teringin je, yg basic pun sedap

mama sara nur said...

ye kan sis labu ni blh dipelbagaikan, memang tak rugi beli labu sebiji he he

mama sara nur said...

insyaallah nanti berpeluang pasti blh he he

mama sara nur said...

sedap nani tp akak selalu makan petag @ malam he he
yesss betul sukar dilupa he he degil nakal mcm2 lg tp dah besar jadi anak yg baik kan kann
ha ha pengalaman paling manis syukur sb dilahirkan dibesarkan di kg

zila norazila said...

salam mama
wahhhsedapnye onde2..dah lama x buat..kuninggg2 lg..aritu labu buat masak lemak jew..x sempat nk dibuat kuih..

Qasey Honey said...

alahai comeiiinye tgk onde2 tu...sedapnya bile dinikmati time hujan2 gini bsama kopi o panas...

Acik Erna said...

assalam mamsara..acik tak pernah buat ni..nampak menarik dan mesti sedap ni kan

biskut kacang hijau

assalamualaikum   tqqq AlongRoz kongsi resei BISKUT KACANG PEAS Resepi :  AlongRoz@HomeKreation BAHAN-BAHAN:- ...