Skip to main content

onde-onde labu inti kelapa gula merah

 assalamualaikum

Lebatnya hujan petang semalam kan, rasanya lama jg ujan turun membasahi bumi kuala lumpur dan kawasan seangkatannya .
Dalam duk tunggu jam 6 nk balik tu terpandang 2, 3 org budak2 lelaki anak2 sapa entah bermain air hujan di taman berhampiran taska....wah bestnya kan..teringat lak zaman masa kanak2 terutama masa sekolah rendah dulu he he kita dulu memang pantang la hujan lebat gini...laju je berlari main hujan lenjun dgn baju2 he he maklumlah geng pulak budak2 lelaki ..kalu hujan je depa mai panggil wehhh jom  mandi he he opah atau tokki tak marah mama ker? tanya anak2 bila cerita kisah dulu. ala marah jg rasanya tp biasalah kan...he he
tp skrg JANGAN he he dilarang sama sekali ye

 ok stop pasal ujan meh kita citer pasal makan lak he he bila hujan2 ni perut memang lapo je kan...dpt isi perut yg berbunyi-bunyi dgn kuihmuih lglah best + air teh @ nescafe panas. fuhhh lega nyaman rasanyakan he he


sebenarnya dah lama simpan hajat nk buat onde-onde ni, sama je kan onde2 dgn buah melaka kan ataupun kalu kat kg biasa panggil buah mulong. Bezanya yg onde2 ni tepung pulut + keledek .
Nak lain ganti ngn labu pun sodappp he he
tak sedar pun satu persatu duk ngap, kena lak inti kelapa gula merah .
untuk resepi  yg dic/p dari SAPUR MAMASYA


Onde-Onde Labu 


Oleh;Dapurmamasya 



Bahan-Bahan 

2 cwn tepung pulut 
1 cwn labu yg dah dilenyek 
secubit garam 
gula melaka- dipotong kecil -daku tukar ke inti gula merah
kelapa di kukus bersama sedikit garam 



Cara-Cara 
1.Campurkan tpg pulut sedikit demi sedikit dalam bekas berisi labu.Ulikan hingga menjadi doh yg lembut. 
2. Ambil sedikit doh dan dijadikan seperti bola kecil dan buat lubang ditengah nya untuk meletakkan sedikit gula melaka. 
3. Didihkan air dan masukkan doh onde-onde. 
4. Apabila timbul angkat dan golekkan diatas kelapa parut yg telah dikukus tadi. 



ok jemput makan semua ye




Comments

  1. rajinnya buat onde2 labu ngan inti kelapa lak tu, kalau akak buat yg basic jer, pemalas ya amat, huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. he he rajin bila dtg teringin je, yg basic pun sedap

      Delete
  2. Sedapnya onde2 labu....sis mmg suka makan labu,mcm2 kuih boleh buat guna labu.labu oh labu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye kan sis labu ni blh dipelbagaikan, memang tak rugi beli labu sebiji he he

      Delete
  3. tak pernah lg berpeluang buat onde2 labu ni tapi sllu tgk entry kat laman kengkawan. Satu hari akan buat jugak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaallah nanti berpeluang pasti blh he he

      Delete
  4. sedapnya onde2... kalau bekfes makan ni best..
    kena lak ngan air kopi... perghhhhhhhhhh...
    dok kampung mmg best.. terbaekkk... tapi zaman kanak2 lagi best.. :)
    sampai skrg sukar nak lupakan.. sbb zaman kanak2 mmg degil.. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap nani tp akak selalu makan petag @ malam he he
      yesss betul sukar dilupa he he degil nakal mcm2 lg tp dah besar jadi anak yg baik kan kann
      ha ha pengalaman paling manis syukur sb dilahirkan dibesarkan di kg

      Delete
  5. sedapnyer saranur...selalunya jumpa onde2 tpg pulut ja...tp kalau sblah penang panggil buah melaka...ni campur pulak ngan labu mesti sedap kan...kale pun cantik...x payah pakai pewarna dah...dapnyer,....

    ReplyDelete
  6. waaa...sodapnya nampak kuning2...
    kite x suka sgt labu kalo masak2 di buat lauk
    tp kalo wat kuih cam ni ok kot...

    ReplyDelete
  7. salam mama
    wahhhsedapnye onde2..dah lama x buat..kuninggg2 lg..aritu labu buat masak lemak jew..x sempat nk dibuat kuih..

    ReplyDelete
  8. alahai comeiiinye tgk onde2 tu...sedapnya bile dinikmati time hujan2 gini bsama kopi o panas...

    ReplyDelete
  9. assalam mamsara..acik tak pernah buat ni..nampak menarik dan mesti sedap ni kan

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…