Skip to main content

kek asam manis bakar


SALAM sejahtera semua..

sejuknye hari ni kan bila KL hujan dari awal pagi, bangun jam 6 dengar deruan hujan yg lebat jg ....sedap sungguh dibuai lena  sampaikan susah jg nak bangun pagi td. Kalu hari cuti mahu jam 10  bangun kan kan he he
pakat berpayung anak2 ke sekolah , 
kena jg ke sekolah sb hari ni si abg Is kena pulangkan buku2 teks, sian tu byk buku nk dibawa. kakak pula exam akhir tahun bermula hari ni.

tanpa banyak cerita inilah kek asam manis versi bakar yg sempat dibuat pada malam sabtu lepas. Seblm ni versi kukus sudah dicuba.
versi bakar ni kurang sikit rasanya, maklumlah baru
percubaan. bab melapis tu memang la fail he he kena tunggu satu persatu aduyaiii rasanya lamanya masa..surender dibuatnya.

resepi  diambil dari blog dayangjack.blogspot.com , terima kasih diatas perkongsian resepinya.insyaallah ada masa nanti nk salin kat sini , skrg tak terdaya sb dgn notebook ni leceh sikit.

apa-apa blh tgk blog tuan empunya ye. memang sedap kek ni masam manis. tak muak makan.


terima kasih yg sudi kunjung kesini....sayang semua

Comments

  1. rajinnya melapis! kek ni mmg sedapkan. tak jemu sbb masam manis

    ReplyDelete
    Replies
    1. mala tak rajin sebenarnya tp nak makan punya pasal he he
      betul tu tak jemu makan cuma jemu masa nk melapis tu he he

      Delete
  2. waaa.. sedap ni mama sara nur.. akak suka sgt kek lapis ni. tak pernah jemu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye kan sedapkan,nanti kalu ada kerajinan lg nk cuba resepi k. sheila ye

      Delete
  3. Ni kena orang yang rajin melapis-lapis ni... kita sekali aje buat lapis asm manis, itu pun kukus punya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu Amie, kena org yg rajin bab melapis dan sabar menunggu he he
      kukus pun sdap

      Delete
  4. Aslmkum mamasaranur. suka kek lapis tambah yg nampak moist gini....tp belum cukup semangat nak buatnya....
    re; best kalau lauk kenduri hidang daging masak hitam tp kalau belah pantai timur daging biasa masak gulai atau kurma.

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum kak...
    nani suka makan kek ni.. hari tu kakak bagi test.. mmg sedap sangat... tapi mmg dia tak letak tepung tau.. lupa plak nani dia pakai roti biskut apa... kukus je.. tapi mmg sedap.. bila kemam dalam mulut, terasa juicy2 nya..

    ReplyDelete
  6. wslm nani
    memang resepi ni tak letak tepung, tp biskut merry diblend halus mcm tepung dan susu pekat sb tu moist, sedapp akak pun suka skrg

    ReplyDelete
  7. salam kenal...
    :) Rajin nyer mama sara Nur nie... hanya org2 yang sabar jer yg berjaya buat Kek lapis yg best mcm nie...

    ReplyDelete
  8. betul tu mama mya.. hanya org2 yg kreatif dan sabar je bleh buat kek lapis2 comel ni..
    melapis satu2...ee...memang cntik la kuih ni..:)

    ReplyDelete
  9. oooh x de verificationla kak heee =p

    ReplyDelete
  10. Salam Mamasara...rajin wak buat kek lapis ek..kita jer yg belum datang seru nak melapis...

    ReplyDelete
  11. as-salam
    mmg cantik kek asam manis ni..belum pernah buat kek lapis ni...

    ReplyDelete
  12. OWHH ADE YG EDISI BAKAR JUGAK YER... DULU PERNAH BUAT YG KUKUS JER..

    ReplyDelete
  13. salam ziarah...nnti kak zu pun nak cuba buat lah kek masam manis ni...

    ReplyDelete
  14. slm Mamasara Nur...

    wah rajinnya mlapis..bile buat tu..ade lg x...mkin lama makin sedap tau kek ni...

    dlu QH penah buat juga tp versi kukus...resepi dr kak DJ juga...mmg suka tgk Kak DJ kalau mlapis kek kan...

    ReplyDelete
  15. kek ni dah lama ada dlm list nak buat... tapi sampai skrg tak cuba2 pun lagi

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

 assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kanwalaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hariKe Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni. Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu.Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah. wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semuaterima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya...semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heeeok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan.2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disiniolahan Mama Saranur (Sukatan digandakan)bahan-bahannya3 c…

semperit @biskut dahlia

 assalamualaikum
selamat berhari minggu semuahari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia inialhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request.nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kantuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lgalhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali.Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongkuini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye.tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnyaPutar but…