iklan

Tuesday, 30 October 2012

jambu masak kaler merah jambu


assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia

asyik citer kisah masak2  je kan sekali sekala kena layan  kisah buah-buahan tempatan la pulak k. Terliur tak tgk ni...

Al kisahnya masa balik kg raya haji baru2 ni..... biasa lah kan. tak sah kalau x intai2 hasil bumi disekeliling rumah ayahbonda ku ini. Dalam duk intai2 tu terpandang sepohon pokok di tepian rumah.he he .alhamdulillah rezeki ku kali ni ternampaklah kelibat buah yg satu ni  Buah apa korang panggil tak taulah tp kita dah biasa kenal namanya jambu keling.
Suka kita akhirnya dapatlah merasa buah yg dalam gambar ni tau.lama jg menanti kemunculannya
..Beberapa tahun sudah kakak no 3 yg tanam sb memang feberet dia ni he he 2,3 kali berbunga tp belum berjaya sampai jadi buah, ni kira baru kali ke2 berjaya jadi buah dgn sempurna. 
Masa firstime dulu ada setankai dua je tp tak dapat rasa sb tak ada di kampung masa tu. Kali ni ada rezeki utk merasa, buahnya ada la sikit tak lebat pun, masa berbunga nampak banyak jg tp kebanyakannya gugur sebelum tiba masanya
apapun sukernya dpt merasa walaupun sikit he he
Susah dah nak jumpa buah ni, anak2 kita pun tak kenal 
tp kita dari dulu memang suker dgn buah jambu keling ni 
rasanya masam2 manis. Anak kampung mcm kami semua buah belasah he he asalkan buah boleh dimakan

Cantikkan jambu ni kalernya tu he he pinky



Tengok gugusan buah tu cantikkk kan

tak pasti nama sebenar dan asal usul buah ni. tp dari dulu kami panggil jambu keling...entah dari mana namanya dtg.
Ingat lg dulu2 selalu duk mintak kait buah ni kat rumah jiran...sb rumah kita tak ada hu hu

Apapun yg pasti buah2 macam ni harus dijaga dan diperkenalkan agar tak terus pupus di telan era masa kini kan.kannn
 ok lah ye jumpa lagi lainkali


10 comments:

  1. salam mama,
    zila panggil nie jambu ball..he heee lain benor nama stiap negeri kan..tp rasanya mmg sedap masam2 manis..kt umah emak x ada pokok nie..tp zila biasa beli jew..

    ReplyDelete
    Replies
    1. jambu ball he he ok tu sedap sikit nak sebut kan

      Delete
  2. lama x makan jambu ball ni.. dulu rumah mak ade pokoknya... sekarang dah xde dah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama lah akak pun cuma blk sekali ni ada rezeki he he

      Delete
  3. kalau sebelah kak fiza jambu keling pun panggil gak...jambu susu pun panggil gak...buah ni mmg faveret kak fiza n anak2...kalau ada ni mmg budak2 ni berangkut...menyicah ja...tgk pun dah terliuq dah...sedapnyer...post sebijik...he he he

    ReplyDelete
  4. Hafizah sebelah utara kot he he jambu susu tu ada jg tp kalernya putih semua btk panjang sikit
    tu la kan cicah memang sedap
    nanti berbuah lebat kita pos ye he he

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum kak.. selamat malam... :)
    wahhhh sesekali tengok kehijauan alam kat kg.. mmg best..
    rindu nak balik kg arghhh..
    ingat lagi nani, dulu ada gak arwah tok wan tanam pokok ni,.
    tapi tak bape nak musim buah.. tapi kitorang panggil buah jambu ball..
    sedapp masam2 manis.. isinya gebu.. :) dah lama tak rasa.. :D

    ReplyDelete
  6. Ha.. tau jambu ni. Kalau tak masak lagi warnanya hijau muda kan. Bila dah masak kaler pink. Rasa masam2 sket.. Dulu masa kecik2 Naz panggil jambu 'tut'...hehehe.. atau jambu susu.

    ReplyDelete
  7. eeiiii.. lamanya tak jumpa buah jambu keling ni... rindu nak mkn.. buah ni masam2 kan tp sedap.. ada gak org panggil buah jambu bol.. dulu masa dok kat terengganu.. ada sepokok kat tepi jalan depan rumah.. besar pokok dia... now pokok dah kena tebang dah pun.. hee...

    ReplyDelete
  8. sy panggil jambu bol. bunganya cantik warna pink..kalau dah masak harum wangi. Sedap tu...belakang rumah bonda sy ada 1 pokok

    ReplyDelete

kata-kata manis