Skip to main content

jambu masak kaler merah jambu


assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia

asyik citer kisah masak2  je kan sekali sekala kena layan  kisah buah-buahan tempatan la pulak k. Terliur tak tgk ni...

Al kisahnya masa balik kg raya haji baru2 ni..... biasa lah kan. tak sah kalau x intai2 hasil bumi disekeliling rumah ayahbonda ku ini. Dalam duk intai2 tu terpandang sepohon pokok di tepian rumah.he he .alhamdulillah rezeki ku kali ni ternampaklah kelibat buah yg satu ni  Buah apa korang panggil tak taulah tp kita dah biasa kenal namanya jambu keling.
Suka kita akhirnya dapatlah merasa buah yg dalam gambar ni tau.lama jg menanti kemunculannya
..Beberapa tahun sudah kakak no 3 yg tanam sb memang feberet dia ni he he 2,3 kali berbunga tp belum berjaya sampai jadi buah, ni kira baru kali ke2 berjaya jadi buah dgn sempurna. 
Masa firstime dulu ada setankai dua je tp tak dapat rasa sb tak ada di kampung masa tu. Kali ni ada rezeki utk merasa, buahnya ada la sikit tak lebat pun, masa berbunga nampak banyak jg tp kebanyakannya gugur sebelum tiba masanya
apapun sukernya dpt merasa walaupun sikit he he
Susah dah nak jumpa buah ni, anak2 kita pun tak kenal 
tp kita dari dulu memang suker dgn buah jambu keling ni 
rasanya masam2 manis. Anak kampung mcm kami semua buah belasah he he asalkan buah boleh dimakan

Cantikkan jambu ni kalernya tu he he pinky



Tengok gugusan buah tu cantikkk kan

tak pasti nama sebenar dan asal usul buah ni. tp dari dulu kami panggil jambu keling...entah dari mana namanya dtg.
Ingat lg dulu2 selalu duk mintak kait buah ni kat rumah jiran...sb rumah kita tak ada hu hu

Apapun yg pasti buah2 macam ni harus dijaga dan diperkenalkan agar tak terus pupus di telan era masa kini kan.kannn
 ok lah ye jumpa lagi lainkali


Comments

  1. salam mama,
    zila panggil nie jambu ball..he heee lain benor nama stiap negeri kan..tp rasanya mmg sedap masam2 manis..kt umah emak x ada pokok nie..tp zila biasa beli jew..

    ReplyDelete
    Replies
    1. jambu ball he he ok tu sedap sikit nak sebut kan

      Delete
  2. lama x makan jambu ball ni.. dulu rumah mak ade pokoknya... sekarang dah xde dah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama lah akak pun cuma blk sekali ni ada rezeki he he

      Delete
  3. kalau sebelah kak fiza jambu keling pun panggil gak...jambu susu pun panggil gak...buah ni mmg faveret kak fiza n anak2...kalau ada ni mmg budak2 ni berangkut...menyicah ja...tgk pun dah terliuq dah...sedapnyer...post sebijik...he he he

    ReplyDelete
  4. Hafizah sebelah utara kot he he jambu susu tu ada jg tp kalernya putih semua btk panjang sikit
    tu la kan cicah memang sedap
    nanti berbuah lebat kita pos ye he he

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum kak.. selamat malam... :)
    wahhhh sesekali tengok kehijauan alam kat kg.. mmg best..
    rindu nak balik kg arghhh..
    ingat lagi nani, dulu ada gak arwah tok wan tanam pokok ni,.
    tapi tak bape nak musim buah.. tapi kitorang panggil buah jambu ball..
    sedapp masam2 manis.. isinya gebu.. :) dah lama tak rasa.. :D

    ReplyDelete
  6. Ha.. tau jambu ni. Kalau tak masak lagi warnanya hijau muda kan. Bila dah masak kaler pink. Rasa masam2 sket.. Dulu masa kecik2 Naz panggil jambu 'tut'...hehehe.. atau jambu susu.

    ReplyDelete
  7. eeiiii.. lamanya tak jumpa buah jambu keling ni... rindu nak mkn.. buah ni masam2 kan tp sedap.. ada gak org panggil buah jambu bol.. dulu masa dok kat terengganu.. ada sepokok kat tepi jalan depan rumah.. besar pokok dia... now pokok dah kena tebang dah pun.. hee...

    ReplyDelete
  8. sy panggil jambu bol. bunganya cantik warna pink..kalau dah masak harum wangi. Sedap tu...belakang rumah bonda sy ada 1 pokok

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…