Skip to main content

bingka labu versi kecik



Hadis Rasulullah s.a.w
"Berusahalah menyembunyikan sedekahmu daripada pengetahuan manusia, kerana sesungguhnya sedekah yg tersembunyi itu blh memadamkan kemarahan Allah"

ASSALAMUALAIKUM



Bingka labu, lama jg tak buat kuih jenis bakar ni tetiba rasa teringin pula ada masa ni bolehlah buat utk makan sarapan
sarapan mak ayah je..
kali ni tertarik tgk  Mamasya buat kecik2 comel, kita ikutlah he he sblm ni biasa buat dlm loyang pastu potong.
ok jg mcm ni senang sikit tak payah susah2 nak potong kan

resepi pun ambik kat blog Mamasya http://dapur-mamasya.blogspot.com/2012/06/kuih-bingka-labu-lemak-manis.html

tq ye mamasya

Comments

  1. Assalamualaikum kak nuri..
    sihat ke? mesti lah sihat kan.. rancak di dapur tu.. ehehehe.. labu mmg sedap buat binga camni kak.. lagi kecil2 lagi best.. sbb garing2 sket kat tepi tu.. kan.. :)

    ReplyDelete
  2. slm Mama Sara sygg...

    rajinnya akak buat kuih tu comeii2 n kecik cmtu...tp bgus jugakkan sng nk ngappp...hihi

    sedap kuih ni kalau mkn hangat sikit tu...kalau bkerak lg best...:)

    ReplyDelete
  3. Comel aje bingka labu ni,senangkan tak payah nak potong2.

    ReplyDelete
  4. kecik2 tu la yang comeiii....

    ReplyDelete
  5. kecik2 lg senang nk ngap,lagi sdp sbb garing sekeliling

    ReplyDelete
  6. Memang sesuai la buat bingka labu yg kecik2..senang nak hidang..tak payah susa2 nak potong kan Mamasara...suke banget..

    ReplyDelete
  7. labu oh labuu.. hehee.. Salam mama sara nur.. :)

    memang tengah berangan gak tadi nak buat bingka labu. stok labu aritu ada lg setengah biji. nampak mama buat ni, makin teruja nak buat. chomel jer bingka mama tu, senang dimakan kan..

    ReplyDelete
  8. Nampak sedap, tak pernah makan ni.. tapi kalau dah basenya labu, mesti sedap !

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

 assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kanwalaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hariKe Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni. Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu.Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah. wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semuaterima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya...semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heeeok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan.2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disiniolahan Mama Saranur (Sukatan digandakan)bahan-bahannya3 c…

semperit @biskut dahlia

 assalamualaikum
selamat berhari minggu semuahari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia inialhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request.nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kantuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lgalhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali.Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongkuini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye.tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnyaPutar but…