iklan

Sunday, 16 September 2012

Selamat Hari Malaysia & biskut makmur



 ASSALAMUALAIKUM

Salam satu MALAYSIA sempena hari Malaysia hari ini...alhamdulillah sangat2 bangga jadi anak Malaysia yg aman dan makmur ini.
Semangat patriotik perlu mekar di sanubari setiap warga Malaysia sepanjang masa kan. Malaysia adalah tanahair kita sejak dilahirkan hinggalah ke hujung nyawa.
Semoga apa ada hari ini akan kekal hingga ke anak cucu cicit...keAmanan dan ketenteramannya..
SELAMAT MENYAMBUT HARI MALAYSIA KE 49...tgh bersemangat dengar ucapan PM
Kat TV tadi. 
Mmemandangkan hari Malaysia kita semua akan bercuti esok kan hari isnin wah syoklah 3 hari ni. Ramai pulak tu yg nk wat OH di hari2 akhir bulan syawal. Hari ni Taska pun wat OH utk jemput para ibubapa tak dptlah nk hadirkan diri ke oh kawan2 yg jemput huh uh sedeyyy tp takper esk boleh jalan2 kan he he
 cerita pasal Makmur mari layan biskut my feberet jg ni..biskut makmur yg putih melepak disaluti gula.
dah lepas raya baru dpt update n3 biskut ni he he suka dgn bau minyak sapi...i likeeeeeeeeeeee dari dulu dan kini tau. Zaman dulu2 belum kawen rajin gak membuat biskut ni dengan kakak tp tolong dia gentel2 je nak mempercepatkan sb nanti leh wat biskut lain heeeeeeee suka tu suka jugak kan tp cumanya x boleh ngadap sepanjang masa je comfirm nanti akan bertambah naik kilogram he he
biskut ni tak banyak bahan2nya kan ..senang cuma kalu guna tepung gandum mesti sangai ( goreng tanpa minyak supaya ringan jadinya biskut ni gebus kan
tp yg ni cuba ikut resepi Mokwo http://mokwonik.blogspot.com/2011/11/makan-at-pjsyed-bistro.html  guna tepung red rose yg stoknya masih berbaki tu. ...tq ye Mokwo

 Biskut makmur II
sumber; Mokwo

bahan-bahan utk doh:

1 cawan minyak sapi tulen
3 1/2 sudu besar gula icing
3 sudu besar susu tepung
1/2 sudu kecil garam
3 cawan tepung gandum (mokwo guna tepung red rose lagi sedap )
-guna tepung redrose

inti:
1/2 cawan kacang tanah--goreng tanpa minyak, buang kulit dan kisar
3 sudu besar gula pasir
--kisar kering semua bahan inti. ketepikan

hiasan:
gula icing secukupnya

cara2:
  1.  satukan bahan2 doh. uli sebati
  2. balut doh dengan cling flim dan simpan dalam peti sejuk utk 2 jam
  3. bila nak mencanai doh, keluarkan doh dan biarkan pada suhu bilik.
  4. ambil 1/2 sudu besar doh, sudukan 1/4 sudu kecil inti dan bulat2 kan
  5. ulang proses tersebut sampai habis
  6. bakar pada suhu 160 C dalam masa sekitar 20 minit..bergantung pada oven masing2 lah yek!
  7. bila biskut dah agak sejuk sedikit bolehlah golek2 kan dalam gula icing


sekali lg nak ucapkan SELAMAT HARI MALAYSIA buat semua rakyat Malaysia..


TERIMA KASIH DIATAS KUNJUNGAN TEMAN2 DI ALAM MAYA KESINI..TERIMA KASIH PADA YG SUDI BERKENALAN
SAYANG SEMUAAAAAAAAAA

12 comments:

  1. assalam mama sara nur..kegemaran acik jugak ni..tapi tak pernah buat sendiri..tahun ni acik beli lagi..sekali tengok dah tak de..rupanya anak kedua dah bawa pi kerja..ada jamuan raya katanya..uuu..redho je la..tak dek rezeki..

    ReplyDelete
  2. bestnye... selalu time gini tinggal serdak2 kuih raya je... rajin nye mamasara buat kuih lagi... sedap tuuuu

    ReplyDelete
  3. Sedapnya kuih makmur... makan seketul dua pun dah puas... tapi kalau dah habis raya, serdak2nya pun nak pulun juga ha ha ha ahhh.

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum - biskut makmur sedap .. inti kacang lebih sikit na...

    ReplyDelete
  5. dtg ke sini tgk ada biskut makmur terus saya ke dapur kot2 ada lagi baki biskut makmur yg saya beli raya hrtu...nasib ada 4 biji lagi...jadi lerrr hilang kempunan.

    ReplyDelete
  6. Salam kak, sedap sekut makmur, kita suke :D tp tahun ni kita tak rajin pulak nak buat hihihi... tahu nk makan ajerr tp malas buat :D

    ReplyDelete
  7. Selamat hari malaysia....
    Siok la makan biskut makmur ni...tak terasa dah 10 biji masuk mulut..hehehe...

    ReplyDelete
  8. Rajin nyee akak, buat biskut makmur tuuu
    Sure sedapp kan
    Selamat hari malaysia kak

    ReplyDelete
  9. Teman pun suka biskut makmur nie....mmg favourite masa zaman kanak2 lagik...
    Paling suka bila biskut nie melt dlm mulut...furghhhh sedapnyer!

    ReplyDelete
  10. mm.. sedap. Bundo suka biskut ni.

    ReplyDelete
  11. salam mama...akak lambat mari laaah!...tengok biskut ni memang mcm nak buat lagi lahhh! my kesukaan!!...tq mama sudi terai resepi nih..harap2 menepati citarasa mama!chome nya letak dlm papercup itam tuh!

    ReplyDelete
  12. dulu tiap tahun kalau raya memang biskut wajibni...
    kalau takder macam tak kena.. lastnyer lepas rayapun buat lagi...

    ReplyDelete

kata-kata manis