Skip to main content

Selamat Hari Malaysia & biskut makmur



 ASSALAMUALAIKUM

Salam satu MALAYSIA sempena hari Malaysia hari ini...alhamdulillah sangat2 bangga jadi anak Malaysia yg aman dan makmur ini.
Semangat patriotik perlu mekar di sanubari setiap warga Malaysia sepanjang masa kan. Malaysia adalah tanahair kita sejak dilahirkan hinggalah ke hujung nyawa.
Semoga apa ada hari ini akan kekal hingga ke anak cucu cicit...keAmanan dan ketenteramannya..
SELAMAT MENYAMBUT HARI MALAYSIA KE 49...tgh bersemangat dengar ucapan PM
Kat TV tadi. 
Mmemandangkan hari Malaysia kita semua akan bercuti esok kan hari isnin wah syoklah 3 hari ni. Ramai pulak tu yg nk wat OH di hari2 akhir bulan syawal. Hari ni Taska pun wat OH utk jemput para ibubapa tak dptlah nk hadirkan diri ke oh kawan2 yg jemput huh uh sedeyyy tp takper esk boleh jalan2 kan he he
 cerita pasal Makmur mari layan biskut my feberet jg ni..biskut makmur yg putih melepak disaluti gula.
dah lepas raya baru dpt update n3 biskut ni he he suka dgn bau minyak sapi...i likeeeeeeeeeeee dari dulu dan kini tau. Zaman dulu2 belum kawen rajin gak membuat biskut ni dengan kakak tp tolong dia gentel2 je nak mempercepatkan sb nanti leh wat biskut lain heeeeeeee suka tu suka jugak kan tp cumanya x boleh ngadap sepanjang masa je comfirm nanti akan bertambah naik kilogram he he
biskut ni tak banyak bahan2nya kan ..senang cuma kalu guna tepung gandum mesti sangai ( goreng tanpa minyak supaya ringan jadinya biskut ni gebus kan
tp yg ni cuba ikut resepi Mokwo http://mokwonik.blogspot.com/2011/11/makan-at-pjsyed-bistro.html  guna tepung red rose yg stoknya masih berbaki tu. ...tq ye Mokwo

 Biskut makmur II
sumber; Mokwo

bahan-bahan utk doh:

1 cawan minyak sapi tulen
3 1/2 sudu besar gula icing
3 sudu besar susu tepung
1/2 sudu kecil garam
3 cawan tepung gandum (mokwo guna tepung red rose lagi sedap )
-guna tepung redrose

inti:
1/2 cawan kacang tanah--goreng tanpa minyak, buang kulit dan kisar
3 sudu besar gula pasir
--kisar kering semua bahan inti. ketepikan

hiasan:
gula icing secukupnya

cara2:
  1.  satukan bahan2 doh. uli sebati
  2. balut doh dengan cling flim dan simpan dalam peti sejuk utk 2 jam
  3. bila nak mencanai doh, keluarkan doh dan biarkan pada suhu bilik.
  4. ambil 1/2 sudu besar doh, sudukan 1/4 sudu kecil inti dan bulat2 kan
  5. ulang proses tersebut sampai habis
  6. bakar pada suhu 160 C dalam masa sekitar 20 minit..bergantung pada oven masing2 lah yek!
  7. bila biskut dah agak sejuk sedikit bolehlah golek2 kan dalam gula icing


sekali lg nak ucapkan SELAMAT HARI MALAYSIA buat semua rakyat Malaysia..


TERIMA KASIH DIATAS KUNJUNGAN TEMAN2 DI ALAM MAYA KESINI..TERIMA KASIH PADA YG SUDI BERKENALAN
SAYANG SEMUAAAAAAAAAA

Comments

  1. assalam mama sara nur..kegemaran acik jugak ni..tapi tak pernah buat sendiri..tahun ni acik beli lagi..sekali tengok dah tak de..rupanya anak kedua dah bawa pi kerja..ada jamuan raya katanya..uuu..redho je la..tak dek rezeki..

    ReplyDelete
  2. bestnye... selalu time gini tinggal serdak2 kuih raya je... rajin nye mamasara buat kuih lagi... sedap tuuuu

    ReplyDelete
  3. Sedapnya kuih makmur... makan seketul dua pun dah puas... tapi kalau dah habis raya, serdak2nya pun nak pulun juga ha ha ha ahhh.

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum - biskut makmur sedap .. inti kacang lebih sikit na...

    ReplyDelete
  5. dtg ke sini tgk ada biskut makmur terus saya ke dapur kot2 ada lagi baki biskut makmur yg saya beli raya hrtu...nasib ada 4 biji lagi...jadi lerrr hilang kempunan.

    ReplyDelete
  6. Salam kak, sedap sekut makmur, kita suke :D tp tahun ni kita tak rajin pulak nak buat hihihi... tahu nk makan ajerr tp malas buat :D

    ReplyDelete
  7. Selamat hari malaysia....
    Siok la makan biskut makmur ni...tak terasa dah 10 biji masuk mulut..hehehe...

    ReplyDelete
  8. Rajin nyee akak, buat biskut makmur tuuu
    Sure sedapp kan
    Selamat hari malaysia kak

    ReplyDelete
  9. Teman pun suka biskut makmur nie....mmg favourite masa zaman kanak2 lagik...
    Paling suka bila biskut nie melt dlm mulut...furghhhh sedapnyer!

    ReplyDelete
  10. mm.. sedap. Bundo suka biskut ni.

    ReplyDelete
  11. salam mama...akak lambat mari laaah!...tengok biskut ni memang mcm nak buat lagi lahhh! my kesukaan!!...tq mama sudi terai resepi nih..harap2 menepati citarasa mama!chome nya letak dlm papercup itam tuh!

    ReplyDelete
  12. dulu tiap tahun kalau raya memang biskut wajibni...
    kalau takder macam tak kena.. lastnyer lepas rayapun buat lagi...

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…