Skip to main content

tart nenas bunga resepi kak Anymz

 assalamualaikum semua

tinggal beberapa je lg kan, makin la sibuk mak2 kakak2 buat persiapan terakhir. Yg paling penting keperluan anak2, dan alhamdulillah baju2 tahun  ni beli siap je. Tak sempat nk tempah biasa baju kurung tempah kat kakak kat kg tp tahun ni kakak x sempat nk ambik banyak2. Daripada tak ada kan, beli siap lgpun byk pilihan biasa anak2 la bila perayaan ni beriya-iya nak itu ini. Semalam ambik kesempatan ke JJ dekat umah tuk  cari kasut si kakak dan abang,. tinggal adik je blm.
2hari cuti pun x sempat sebenarnya masih terkejar2 masa dgn nk buat biskut raya lg...alhamdulillah dpt jg siapkan 3 jenis utk kampung, untuk rumah lagi, yg awal2 dah habis kena makan he he
 tart nenas memang jadi kesukaan ramai kan,di rumah pun gitulah rasanya biskut paling awal habisss
semalam buat 2 adunan dptlah 2 bekas. lega sikit dah siap tu
cuma kali ni wat btk bunga sb malas nk sapu telur kuning he he lgpun yg gini dpt si kakak tolong terapkan cepat sikit keja mama.

resepi tart ni adalah dari kak Anymz, memang sedap menepati citarasaku. suka dgn bau minyak sapi ni buat bertambah sedap. tq ye kak sb share resepi yg sedap. bukan senang sb dulu penah gak tanya dgn kawan yg buat tart utk jual tp tak kasi resepi dgn mcm2 alasan, faham2 je kan maknanya ...

resepi di sini ye tat-nenas-gebu. TQ k.Anymz

bahan utama


4 oz butter- 115 gram 


4oz minyak sapi- 115 gram

1 biji telur gred B 


1 lb tepung gandum-450 gram

sedikit garam 


air sejuk


cara

Pecahkan telur di dalam bekas adunan,

Masukkan butter dan minyak sapi

Gaul hingga sebati dengan hanya menggunakan whisk

Masukkan tepung sedikit demi sedikit.

Akak tidak menggunakan air sejuk tapi setelah adunan 

menjadi doh letakkan sebentar di dalam peti ais.

Guna acuan seperti gambar di bawah.

Tekan adunan dan bentukkan tart mengikut kesesuaian 

anda.

Jika letak inti yang banyak maka dapatlah tat yang tebal.

Bakar pada suhu 170C-180C selama 20-25 min


                                                  SELAMAT BERPUASA

Comments

  1. Cantik nampak jem nenasnya tu... tart nenas memang feveretku!

    ReplyDelete
  2. cantik kelopak bunga dier..nmpk rapuh n cair di mulut..I likeeee..

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah akak gembira bila mama sara suka akan resepi ni..terimakaseh kerana sudi mencuba..maaf dah lama akak tak BW..tak sempat nak balas kunjungan mama sara..^_^

    ReplyDelete
  4. nampak sgt gebu tart tu.... akak pun suka tart nenas.. tp tart nenaslah kuih yg paling malas nak buat.. hehe...

    ReplyDelete
  5. semalam ucu buat gak tat nenas..tapi versi gulung..yg lawak tu dah lah besar kecik gulungan, wlpun guna acuan tat gulung tapi siap sakit2 tangan kiri kanan sbb menekan punya pasal...lain kali nk ikut cara mcm ni baru senang kan mama sara....

    cantik tat tu...ucu pun ada ambk resepi dr k.anymz..tapi tart yg ucu buat ni dari kwn@jiran yg niaga tart..alhamdulilah menjadi...

    ReplyDelete
  6. Wah bestnya! Saya x buat kuih raya pun lg. Buatpun yg makan kami beranak je. Hihi.. Mintak pos dr msia je.


    *psst akk kalau boleh buang word verifation kat bahagian setting komen. Selalu salah taip, pening tengok wv tu. Hehe.. Mybe akk x perasan kan. ;)

    ReplyDelete
  7. Salam mama...cantik tartnya....ramai yang dah buat tart nie...tak tau la sempat ke dak nak membuatnya..kalau x...asz jamu mata je la kat blog mama :))

    ReplyDelete
  8. tat nnas kesukaan sy. sebalang tlh sy hbiskan. :) selamat hari raya ..

    ReplyDelete
  9. terimakaseh singgah dan bg ucapan selamat pd akak dn suami sempena pemergian kami ke tanah suci tempoh hari..timakaseh sgt2..:))))

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

 assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kanwalaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hariKe Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni. Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu.Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah. wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semuaterima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya...semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heeeok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan.2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disiniolahan Mama Saranur (Sukatan digandakan)bahan-bahannya3 c…

semperit @biskut dahlia

 assalamualaikum
selamat berhari minggu semuahari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia inialhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request.nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kantuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lgalhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali.Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongkuini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye.tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnyaPutar but…