iklan

Sunday, 12 August 2012

tart nenas bunga resepi kak Anymz

 assalamualaikum semua

tinggal beberapa je lg kan, makin la sibuk mak2 kakak2 buat persiapan terakhir. Yg paling penting keperluan anak2, dan alhamdulillah baju2 tahun  ni beli siap je. Tak sempat nk tempah biasa baju kurung tempah kat kakak kat kg tp tahun ni kakak x sempat nk ambik banyak2. Daripada tak ada kan, beli siap lgpun byk pilihan biasa anak2 la bila perayaan ni beriya-iya nak itu ini. Semalam ambik kesempatan ke JJ dekat umah tuk  cari kasut si kakak dan abang,. tinggal adik je blm.
2hari cuti pun x sempat sebenarnya masih terkejar2 masa dgn nk buat biskut raya lg...alhamdulillah dpt jg siapkan 3 jenis utk kampung, untuk rumah lagi, yg awal2 dah habis kena makan he he
 tart nenas memang jadi kesukaan ramai kan,di rumah pun gitulah rasanya biskut paling awal habisss
semalam buat 2 adunan dptlah 2 bekas. lega sikit dah siap tu
cuma kali ni wat btk bunga sb malas nk sapu telur kuning he he lgpun yg gini dpt si kakak tolong terapkan cepat sikit keja mama.

resepi tart ni adalah dari kak Anymz, memang sedap menepati citarasaku. suka dgn bau minyak sapi ni buat bertambah sedap. tq ye kak sb share resepi yg sedap. bukan senang sb dulu penah gak tanya dgn kawan yg buat tart utk jual tp tak kasi resepi dgn mcm2 alasan, faham2 je kan maknanya ...

resepi di sini ye tat-nenas-gebu. TQ k.Anymz

bahan utama


4 oz butter- 115 gram 


4oz minyak sapi- 115 gram

1 biji telur gred B 


1 lb tepung gandum-450 gram

sedikit garam 


air sejuk


cara

Pecahkan telur di dalam bekas adunan,

Masukkan butter dan minyak sapi

Gaul hingga sebati dengan hanya menggunakan whisk

Masukkan tepung sedikit demi sedikit.

Akak tidak menggunakan air sejuk tapi setelah adunan 

menjadi doh letakkan sebentar di dalam peti ais.

Guna acuan seperti gambar di bawah.

Tekan adunan dan bentukkan tart mengikut kesesuaian 

anda.

Jika letak inti yang banyak maka dapatlah tat yang tebal.

Bakar pada suhu 170C-180C selama 20-25 min


                                                  SELAMAT BERPUASA

9 comments:

  1. Cantik nampak jem nenasnya tu... tart nenas memang feveretku!

    ReplyDelete
  2. cantik kelopak bunga dier..nmpk rapuh n cair di mulut..I likeeee..

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah akak gembira bila mama sara suka akan resepi ni..terimakaseh kerana sudi mencuba..maaf dah lama akak tak BW..tak sempat nak balas kunjungan mama sara..^_^

    ReplyDelete
  4. nampak sgt gebu tart tu.... akak pun suka tart nenas.. tp tart nenaslah kuih yg paling malas nak buat.. hehe...

    ReplyDelete
  5. semalam ucu buat gak tat nenas..tapi versi gulung..yg lawak tu dah lah besar kecik gulungan, wlpun guna acuan tat gulung tapi siap sakit2 tangan kiri kanan sbb menekan punya pasal...lain kali nk ikut cara mcm ni baru senang kan mama sara....

    cantik tat tu...ucu pun ada ambk resepi dr k.anymz..tapi tart yg ucu buat ni dari kwn@jiran yg niaga tart..alhamdulilah menjadi...

    ReplyDelete
  6. Wah bestnya! Saya x buat kuih raya pun lg. Buatpun yg makan kami beranak je. Hihi.. Mintak pos dr msia je.


    *psst akk kalau boleh buang word verifation kat bahagian setting komen. Selalu salah taip, pening tengok wv tu. Hehe.. Mybe akk x perasan kan. ;)

    ReplyDelete
  7. Salam mama...cantik tartnya....ramai yang dah buat tart nie...tak tau la sempat ke dak nak membuatnya..kalau x...asz jamu mata je la kat blog mama :))

    ReplyDelete
  8. tat nnas kesukaan sy. sebalang tlh sy hbiskan. :) selamat hari raya ..

    ReplyDelete
  9. terimakaseh singgah dan bg ucapan selamat pd akak dn suami sempena pemergian kami ke tanah suci tempoh hari..timakaseh sgt2..:))))

    ReplyDelete

kata-kata manis