Skip to main content

ubi kayu rebus gula merah




 assalamualaikum

Selamat menjalani ibadah berpuasa buat semua. Alhamdulillah hari ke sepuluh sudah kita berada dlm bulan ramadhan yg mulia ini.
pejam celik je kan, rata-rata dah sibuk tayang biskut raya ye tak.


semalam sempat rebus ubi kayu yg dibeli kat nsk ni, beli seketul je untuk lepaskan keinginan. Lama jugak tak layan ubi kayu ni, kalu balik kg tu selalunya mak tanya nak ke korek ubi tp kebelakangan ni balik x sempatlah sb balik pun sb keaadaan pak yg tak sehat. Jadinya tak berpeluang intai apa yg ada sekeliling.
masa g nsk ternampak ubi ni terus ambik seketul.

feberet dulu2 takkala zaman sekolah lg ni.

resepinya simple jugak cuma bersihkan ubi dan rebus dgn air dan sedikit garam
dah agak empuk bolehlah toskan dulu
dlm periuk lain masakkan gula merah campur sedikit gula putih bersama sedikit air,
utk lebih harum masukkan sehelai daun pandan
jgn banyak sgt air nanti kuahnya banyak sb ikut cara mak sedap pekat2
dah pekat gula bolehlah masukkan ubi yg telah ditos tadi
dan siap utk dimakan

selamat berbuka puasa ye

Comments

  1. Slmt berpuasa mama sara nur.Alhamdullilah ayah mamasaranur dah keluar hospital....moga tambah sihat cergas. ubi rebus....lama betul tak mkn...mkn dg sira gula merah atau cicah kelapa...semua sedapp.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq Mamasya
      alhamdulillah dah keluar tp bila kat umah susah sikit nk kawal makan nak lg bulan puasa ni mcm2 ada kan..

      Delete
  2. selalu mkn cicah gula dgn sambal jer...sira dgn gula merah ni lah first time nampak...

    ReplyDelete
  3. tak penah buat mcm ni..selalu buat rebus cicah gula n kelapa atau buat getuk ubi kayu...:)
    salam kenal dan folllow sini juga ;)
    jom singgah
    lobaksusue.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. ini laaa feveret ayah saya... ubi kayu rebus... tapi makan ngn ikan masin.. mak sy suka makan ngn kelapa... kami adik beradik sume suka cicah sambal tumis... sekali mak rebus setengah periuk besar untuk kami sefamili.

    ReplyDelete
  5. saya suka mkn dgn sambal tumis ikan bilis. rindunya lama x makan!

    ReplyDelete
  6. lama berabad sy tak makan ubi macam ni..teringat zaman kanak2 dulu pulak..inilah salah satu sarapan nya..

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…