Skip to main content

Selamat berpuasa semua

 assalamualaikum semua

alhamdulillah ...sampai jg akhir Ramadhan kali ini. Syukur kerana masih diberi peluang utk menjalani ibadah kali ini. Semoga kita semua sama2 menghayati erti ramadhan yg sebenarnya.

SELAMAT BERPUASA SEMUA


hari ni nak tayang masak lemak kuning ikan kap rumput yg en.suami dapat tempohari. Dah beberapa minggu masaknya tp baru hari teringat nk letak entry he he
ikan kap ni suami dpt hasil dgn jala di kolam ye , kat kampung hari tu. Alhamdulillah memang sedap ikan ni
isinya putih je, manis sb ikan baru dpt dan dari kolam air bukit pulak tu
emmm memang sedap tau
rasanya blogger pakar dlm bab masak2 lemak ni kan. Biasa2 je masaknya janji ada kunyit, santan cukup lemaknya, cili padi sikit sb sI sara ni tak mau pedas tp masak lemak memang feberet dia. 
nak lagi kalu yg opah buat uihhh laju je dia makan nasi.
suker tgk kalu dia makan nasi ngan masak lemak kuning stail opah ni he he

okey jumpa lagi ye...
SELAMAT BERPUASA YE BUAT SEMUA TEMAN2..

Comments

  1. saya ni peminat masak lemak tak kiralah ikan, ayam atau sayur. Terkesip2 lidah tengok lauk tu, hehe.

    Selamat berpuasa, ya

    ReplyDelete
  2. Slmt Berpuasa Mama sara nur... semoga mendapat ganjaran di bulan yg mulia ini..

    ReplyDelete
  3. slmat berpuasa kak.. waduh sedapnya tgok akak punya gulai tu. terliurrrr

    ReplyDelete
  4. sy pminat masak lomak...sedap giler tu!
    slmt berpuasa ye mama sara!

    ReplyDelete
  5. slmt berpuasa ye nuri...

    cukup lemak nampaknya gulai tu...

    ehh..adik sarah ni samalah dengan suami acik suka ngan masakan warna kuning2 ni.. hehe... dulu mama kata sarah peminat pulut kuning.. suami acik pun suka.. hari ni mama kata sarah peminat gulai warna kuning pulak.. suami acik pun suka jugak... hehe... pendek kata kalau masakan yg letak kunyit2 ni mmg dia suka sgt....bleh genglah sarah ngan pakcik kan.. nnt kalau jupe pakcik jgn lupa mintak duit raya ye... hee...

    ReplyDelete
  6. Salam Ramadhan...selamat berpuasa....

    ReplyDelete
  7. Sedapnya! Sedappp... terlalu lama tak makan ikan ni.
    Selamat berpuasa mama sara Nur.

    ReplyDelete
  8. samalaa mamasara... anak2 saya pun suka makan nask ngan kuah lemak kuning cam ni... tu laaa kalo masak ikut selera mak bapak nak je letak cili api banyak2... tapi sebab teringat kat anak2 tak leh letak cili api tu kan... buat je le sambal belacan kalo nak pedas... ngeee... kuah lemak tu nampak sangat menyelerakan ;)

    ReplyDelete
  9. kuah lemak ni mmg best pastu letak sikit sambal kicap cili. hihi.. mmg terangkat!

    ReplyDelete
  10. selamat berpuasa juga...
    nampak sedapnyer la masak lemak tuhh

    makneng follow sini jemput follow makneng pula

    ReplyDelete
  11. alahai...tangkap "kecur liur"..mau2..

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…