Skip to main content

ayam goreng kicap kegemaran



assalamualaikum

Salam pada hari Jumaat penghulu segala Hari. Jumaat lepas baru je berada kat kg, ni dahpun jumaat lg.
cepatnya kannn...balik makan durian, ikutkan sini pun durian ada dijual tp nak makan durian  yg baru jatuh dari pokok tu. Perbezaannya kutip sendiri pastu belah sendiri he he dptlah merasa, kalulah boleh lama-lama lgi tentulah bestkan. Apakan daya...
manggis, rambutan pun  ada sikit tp lum masak maybe bulan posa ataupun raya. Tak sempat lg masukkan gambar2 nya. Next entry lah.



sebelum tu meh rasa ayam goreng kicap kegemaran si bungsu kat umah ni. Makan dgn nasi putih panas2 tu sedappp. Simple je, dan paling penting penyediaan yg pantas. Budak ni memang  suka bila letakkan carot dan hirisan kentang. emmm laju je suap kemulut tu.
rasa manis masin kicap. kalu mama nak tumpang makan selalu potong cili padi sikit.
biasa la budak2 mana suka pedas tp mak budak nak pedas baru ummmpp
resepinya sgtlah simple

ayam goreng + kicap

bahan-bahannya

isi ayam-potong kecik2

garam + serbuk kunyit
bawang besar
kentang
karot
kicap

cara-caranya

gaulkan dgn garam kunyit isi ayam kemudian goreng separuh masak
kemudian toskan
kentang dan karot juga dihiris nipis dan goreng dahulu

tumiskan bawang besar yg dipotong memanjang
masukkan hirisan karot dan kentang
kemusian masukkan ayam yg telah digoreng
akhir masuk sedikit kicap 

siap utk dimakan


TERIMA KASIH PADA  kawan2 SUDI BERKUNJUNG DAN KOMEN DISINI
TQ VERY2 MUCH. jg wat yg ucapkan besday dan anniversary utk ayahbonda...TERIMA KASIH sekali lg

Comments

  1. Assalam...n pagi mama sara, mmg menyenangkan masak kicap ni, sdp pulak tu. Anak akk lg la....takyah masak:-) dia tonggang botol kicap.

    ReplyDelete
  2. wah! kira sangat bagus ni Mama Sara Nur... daging ayam pun yang dah tak bertulang, tinggal masuk mulut & kunyah aje!

    ReplyDelete
  3. haiiii...makan tak ajak ke...??

    ReplyDelete
  4. simple jer.. tp anak sy lagi suke dimasak kicap.. wlaupun isi2 macam ni jer huhuhuhu.. kalau goreng macam ni kami jerlah yg makan...

    ReplyDelete
  5. senang kan...tak payah menumbuk bagai...

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

 assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kanwalaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hariKe Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni. Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu.Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah. wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semuaterima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya...semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heeeok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan.2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disiniolahan Mama Saranur (Sukatan digandakan)bahan-bahannya3 c…

semperit @biskut dahlia

 assalamualaikum
selamat berhari minggu semuahari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia inialhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request.nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kantuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lgalhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali.Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongkuini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye.tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnyaPutar but…