iklan

Friday, 15 June 2012

ayam goreng kicap kegemaran



assalamualaikum

Salam pada hari Jumaat penghulu segala Hari. Jumaat lepas baru je berada kat kg, ni dahpun jumaat lg.
cepatnya kannn...balik makan durian, ikutkan sini pun durian ada dijual tp nak makan durian  yg baru jatuh dari pokok tu. Perbezaannya kutip sendiri pastu belah sendiri he he dptlah merasa, kalulah boleh lama-lama lgi tentulah bestkan. Apakan daya...
manggis, rambutan pun  ada sikit tp lum masak maybe bulan posa ataupun raya. Tak sempat lg masukkan gambar2 nya. Next entry lah.



sebelum tu meh rasa ayam goreng kicap kegemaran si bungsu kat umah ni. Makan dgn nasi putih panas2 tu sedappp. Simple je, dan paling penting penyediaan yg pantas. Budak ni memang  suka bila letakkan carot dan hirisan kentang. emmm laju je suap kemulut tu.
rasa manis masin kicap. kalu mama nak tumpang makan selalu potong cili padi sikit.
biasa la budak2 mana suka pedas tp mak budak nak pedas baru ummmpp
resepinya sgtlah simple

ayam goreng + kicap

bahan-bahannya

isi ayam-potong kecik2

garam + serbuk kunyit
bawang besar
kentang
karot
kicap

cara-caranya

gaulkan dgn garam kunyit isi ayam kemudian goreng separuh masak
kemudian toskan
kentang dan karot juga dihiris nipis dan goreng dahulu

tumiskan bawang besar yg dipotong memanjang
masukkan hirisan karot dan kentang
kemusian masukkan ayam yg telah digoreng
akhir masuk sedikit kicap 

siap utk dimakan


TERIMA KASIH PADA  kawan2 SUDI BERKUNJUNG DAN KOMEN DISINI
TQ VERY2 MUCH. jg wat yg ucapkan besday dan anniversary utk ayahbonda...TERIMA KASIH sekali lg

7 comments:

  1. Assalam...n pagi mama sara, mmg menyenangkan masak kicap ni, sdp pulak tu. Anak akk lg la....takyah masak:-) dia tonggang botol kicap.

    ReplyDelete
  2. wah! kira sangat bagus ni Mama Sara Nur... daging ayam pun yang dah tak bertulang, tinggal masuk mulut & kunyah aje!

    ReplyDelete
  3. haiiii...makan tak ajak ke...??

    ReplyDelete
  4. simple jer.. tp anak sy lagi suke dimasak kicap.. wlaupun isi2 macam ni jer huhuhuhu.. kalau goreng macam ni kami jerlah yg makan...

    ReplyDelete
  5. senang kan...tak payah menumbuk bagai...

    ReplyDelete

kata-kata manis