Skip to main content

pengat pisang + nangka + sagu


assalamualaikum

 hari ni nak tayang pengat pisang campur nangka pula ye, sedap tau he he  Pisang dan nangka yg dibawa balik dari kampung hari tu. Pisang batu , pisang ni memang sedap wat goreng pisang dan pengat, masam2 manis bila dicampur ngan nangka lagilah sedap dan tak boleh mis sagu mata ikan
Nangka madu pun dari kampung, bawa balik sebiji je dapatlahpotong kasi jiran belakang dan bawa ke taska. Org kata nangka ni 'angin' he he sb tu tak semua nak makan nangka ni kan. Bila makan nangka asyik buang angin, ye ker he he 
Kalu kat kampung tu memang daku seorang je dewasa yg duk ngadap he he yg lain budak2 sb mak2 budak tak nak takut angin satu badan.
isshhh rugi la kan, dahlah manis ....




Jemput ye semua makan pengatku ini. he he banyak ni satu periuk .

TERIMA KASIH

Comments

  1. mesti sedap pengat ni...ade pisang..ade nangka..ade sagu lg...wah terliur dibuatnya

    ReplyDelete
  2. pisang panggang paling suka........

    ReplyDelete
  3. salam kenal
    nice blog walupun simple tp penuh makna
    nangka tu memang angin,klu mkn slalu buang angin takpe masalahnya bila mkn angin langsung tak mau kuar dah mcm belon tu yg tak sanggup nak mkn
    farmbrozen tu memang sedap tp kena kurangkan filling klu tak suka manis

    ReplyDelete
  4. ada byk lagi ya..bolehlah bagi akak satu mangkuk..kat rumah ni kan,anak2 akak tak berapa nak jalan pengat pisang...kalau org bg akak satu mangkuk,mmg habis kat akak sorang...sape lah jiran yg baik hati nak bagi ni...:)))

    ReplyDelete
  5. 3 in 1, sedap sangat..terasa2 dalam mulut ni..sedapnya

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

 assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kanwalaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hariKe Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni. Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu.Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah. wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semuaterima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya...semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heeeok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan.2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disiniolahan Mama Saranur (Sukatan digandakan)bahan-bahannya3 c…

semperit @biskut dahlia

 assalamualaikum
selamat berhari minggu semuahari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia inialhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request.nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kantuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lgalhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali.Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongkuini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye.tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnyaPutar but…