iklan

Monday, 7 May 2012

kampungku tercinta


Assalamualaikum semua

masih terasa suasana di kampung bila tatap gambar2 ni kan. Nilah satu-satunya kawasan bendang  yg masih diusahakan. Masa balik baru2 lalu kawasan ni tengok keindahan dan kehijauan pokok2 padi yg  cantik . Tiba-tiba rindu dgn suasana ketika dulu bila bersama arwah tok. Duk bercerita kat anak2 masa mama zaman sekolah rendah dulu bendang lah tempat bermain selain terjun sungai2 he he kutip siput, ngail ikan keli dan haruan dan penah gak merasa cari belalang bendang waktu malam. Pastu Arwah Tok goreng w/pun tak reti makan belalang tp tgk je org lain makan he he Waktu tengahari pulak duk santai di bawah pohon kelapa menikmati angin sepoi2 he he Arwah tok (ibu ayahku) rajin sungguh walaupun anak2 nya tak benarkan wat keja ni katanya daripada terbiar bolehlah makan nasi hasil beras sendiri. Anak2 cucu memang suka bukan apa dpt temankan tok duk bendang time cuti2. Seronok sungguh tau walaupun nampak senang tp penat sebenarnya. Sekarag ok dah ada teknologi moden guna mesin dari gembur tanah, cucuk tanam dulu2 cucuk tanam sendiri je. Dptlah merasa tgk tp biasa lakan dulu2 budak2 aii malas tau nak seronok bermain je.

 cam biasa tiapkali ada kat kg inilah kerjanya he he memancing di kolam  tokki , memang tak sah tak lepak2 disini. Cuma kali ni sekitar kolam agak semak, pokok2 dikeliling dah banyak sb kesihatan tokki yg tak mengizinkan tu. Doktor pesan tokki kena berehat dari wat kerja apa-apapun kena rest sepenuhnyapaling kurang pun 3 bulan, karang takut urat mata tak baik .
aksen je budak dua orang ni he he dapatnya ikan kecik je. tu.


  sempat juga jengah pokok2 nangka yg tak terjaga ni, balut mana yg sempat. Sayang bila tgk buah-buahnya, nanti busuk camtu je. tak ada sapa yg nak petik makan.




dua model Visit Perak he he waktu berenti rehat di  Tapah tumpang posink jap
pantas sungguh masa berlalu, dah pun kena balik Kolumpur kalaulah leh lama2 lagi .

10 comments:

  1. cantiknya kampung halamannye...dah lama xrasa suasana mcm tu...

    ReplyDelete
  2. canteknye kampung...sure anak2 suke balik kg kan...byknye ikan hehee

    ReplyDelete
  3. kat sana kalo pagi2 mmg sejuk tahap gaban kan...uuuu...tak sanggup nk mandi walaupun air dari paip...apatah lagi air perigi...mau tercabut tulang aku...hahaha.... selalunyer dah tengahari skit baru mandi...itupun masak air panas....hahaha....tp naik tengahari sampai petang pegi berendam plak kat Sepeneh tu...best !!!

    ReplyDelete
  4. banyaknya ikan...kalau mcam tu tak payah pancing pun x pe..main sauk jer...(org mlas)..
    huakkkk..huakkk dah lama tak main bendang....rinduw lah pulak..

    ReplyDelete
  5. alahaiii bestnya..mcm nk join jew memancing tue..ingat time kecik2 dulu...:)

    ReplyDelete
  6. salam. bestnya kampung. sejuk saja mata memandang ..

    ReplyDelete
  7. ni yg rasa nak blk kg jugak ni.. hhehe..

    ReplyDelete
  8. Banyaknya ikan... rasa nak ulangi semula zaman kanak-kanak, berlarian kejar-mengejar dari hujung kampung ke hujung kampung...merasa gak lari2 berkaki ayam he he hehhh...Nampak nyaman sungguh kampungmu itu....

    ReplyDelete
  9. Salam mamasaranur.byk nya ikan kat kolam tu...besar2 pula.bila tengok kws bendang menghijau tu....teringat masa zmn sek...balik dr sek balik ngaji dg basikal pasti lalu kws2 bendang tp kini dah byk berubah....bendang tak diusahakan lagi.

    ReplyDelete
  10. bestnya kampung mcm ni...kat mana ni? kami 2 belah pihak pun sama2 xde kg best mcm ni, semua membesar @kws perumahan je :(

    ReplyDelete

kata-kata manis