Skip to main content

kampungku tercinta


Assalamualaikum semua

masih terasa suasana di kampung bila tatap gambar2 ni kan. Nilah satu-satunya kawasan bendang  yg masih diusahakan. Masa balik baru2 lalu kawasan ni tengok keindahan dan kehijauan pokok2 padi yg  cantik . Tiba-tiba rindu dgn suasana ketika dulu bila bersama arwah tok. Duk bercerita kat anak2 masa mama zaman sekolah rendah dulu bendang lah tempat bermain selain terjun sungai2 he he kutip siput, ngail ikan keli dan haruan dan penah gak merasa cari belalang bendang waktu malam. Pastu Arwah Tok goreng w/pun tak reti makan belalang tp tgk je org lain makan he he Waktu tengahari pulak duk santai di bawah pohon kelapa menikmati angin sepoi2 he he Arwah tok (ibu ayahku) rajin sungguh walaupun anak2 nya tak benarkan wat keja ni katanya daripada terbiar bolehlah makan nasi hasil beras sendiri. Anak2 cucu memang suka bukan apa dpt temankan tok duk bendang time cuti2. Seronok sungguh tau walaupun nampak senang tp penat sebenarnya. Sekarag ok dah ada teknologi moden guna mesin dari gembur tanah, cucuk tanam dulu2 cucuk tanam sendiri je. Dptlah merasa tgk tp biasa lakan dulu2 budak2 aii malas tau nak seronok bermain je.

 cam biasa tiapkali ada kat kg inilah kerjanya he he memancing di kolam  tokki , memang tak sah tak lepak2 disini. Cuma kali ni sekitar kolam agak semak, pokok2 dikeliling dah banyak sb kesihatan tokki yg tak mengizinkan tu. Doktor pesan tokki kena berehat dari wat kerja apa-apapun kena rest sepenuhnyapaling kurang pun 3 bulan, karang takut urat mata tak baik .
aksen je budak dua orang ni he he dapatnya ikan kecik je. tu.


  sempat juga jengah pokok2 nangka yg tak terjaga ni, balut mana yg sempat. Sayang bila tgk buah-buahnya, nanti busuk camtu je. tak ada sapa yg nak petik makan.




dua model Visit Perak he he waktu berenti rehat di  Tapah tumpang posink jap
pantas sungguh masa berlalu, dah pun kena balik Kolumpur kalaulah leh lama2 lagi .

Comments

  1. cantiknya kampung halamannye...dah lama xrasa suasana mcm tu...

    ReplyDelete
  2. canteknye kampung...sure anak2 suke balik kg kan...byknye ikan hehee

    ReplyDelete
  3. kat sana kalo pagi2 mmg sejuk tahap gaban kan...uuuu...tak sanggup nk mandi walaupun air dari paip...apatah lagi air perigi...mau tercabut tulang aku...hahaha.... selalunyer dah tengahari skit baru mandi...itupun masak air panas....hahaha....tp naik tengahari sampai petang pegi berendam plak kat Sepeneh tu...best !!!

    ReplyDelete
  4. banyaknya ikan...kalau mcam tu tak payah pancing pun x pe..main sauk jer...(org mlas)..
    huakkkk..huakkk dah lama tak main bendang....rinduw lah pulak..

    ReplyDelete
  5. alahaiii bestnya..mcm nk join jew memancing tue..ingat time kecik2 dulu...:)

    ReplyDelete
  6. salam. bestnya kampung. sejuk saja mata memandang ..

    ReplyDelete
  7. ni yg rasa nak blk kg jugak ni.. hhehe..

    ReplyDelete
  8. Banyaknya ikan... rasa nak ulangi semula zaman kanak-kanak, berlarian kejar-mengejar dari hujung kampung ke hujung kampung...merasa gak lari2 berkaki ayam he he hehhh...Nampak nyaman sungguh kampungmu itu....

    ReplyDelete
  9. Salam mamasaranur.byk nya ikan kat kolam tu...besar2 pula.bila tengok kws bendang menghijau tu....teringat masa zmn sek...balik dr sek balik ngaji dg basikal pasti lalu kws2 bendang tp kini dah byk berubah....bendang tak diusahakan lagi.

    ReplyDelete
  10. bestnya kampung mcm ni...kat mana ni? kami 2 belah pihak pun sama2 xde kg best mcm ni, semua membesar @kws perumahan je :(

    ReplyDelete

Post a Comment

kata-kata manis

Popular posts from this blog

bengkang ubi gula merah

assalamualaikum 
apa khabar semua ye? alhamdulillah sehat2 hendaknyalah kan walaupun penat sb baru balik dari Pulau Pangkor tp gagahkan jg wat entry tau. he hee semangat ni selepas mendengar taklimat2 disana . Rindu kalau tak buat enrty lebih 3 hari Ke Pangkor bkn suka2 tp ikut boss ke Seminar, nanti next enrty kita wat ceritanya ye
ok hari ni nak cerita pasal kuih bengkang ubi kayu ni.  Dulu ada tayang versi kuning sb letak gula putih tp kali ni tukar kaler coklat ni sb letak gula merah. Ubi ni dpt masa blk kg ujung cuti sekolah hari tu. Seminggu jglah baru rajin kopek dan parut ubi ni, sebaik masih elok sb tak ada luka2 pada ubi tu. So dptlah buat bengkang ni @ bingka org KL panggil kan. Aduhhh sedap weh layan bengkang ni, sgt2 lembut dan emmm sedaplah.  wat utk sarapan mama pagi minggu he heee 
Masih resepi sama cuma ukuran agak lebih dari hari tu je dan kita tambah sedikit lg santan  resepi dulu DISINI
okey sampai disini dulu ye....TQQQQ pada ucapkan hepi besday mendoakan yg baik2 dan ucap…

kuih lapis dwi warna

assalamualaikum
salam sejahtera semua terima kasih banyak2 pada yg masih sudi kunjung dan memberi sepatah dua kata disini. Sangat2 menghargainya... semoga anda tak jemu utk dtg lagi ye
Agak sibuk sekarang ni kan, tentu semua sedia maklum, utk menjalankan tanggungjawab baru kini. Kepenatan jg sb tu siang dah tak dpt layan lappy, balik umah pula dlm keletihan kena layan anak2 pula. Kalu letak kepala je kat bantal memang terlelap teruslah he heee ok semalam hari ahad baru berkesempatan main masak2...kebetulan  sambil baking kek pisang pastu terus bancuh buat kuih lapis ni. Bolehlah wat utk sarapan. 2 org anak daraku pula tak sehat demam on off je dlm minggu ni, selera makan pun kurang,,,emmm pening fikir nak kasi makan apa dah. 
Sedap jg layan kuih lapis ni , selak selapis-selapis macam budak kecik... ok resepi sama jg masih guna resepi k.ann dan sukatan digandakan shj. boleh tgk disini

 kuih lapis
sumber resepi kak ann Periuk Tanah. disini olahan Mama Saranur (Sukatan digandakan) bahan-bahannya 3 c…

semperit @biskut dahlia

assalamualaikum
selamat berhari minggu semua hari ke 5 kita semua berada dalam bulan Ramadhan yg mulia ini alhamdulillah, masih blh berpuasa dgn sempurna tanpa sebarang masalah. 
awal lg ikutkan nak baking biskut2 raya ni kan he hee tp terpaksa buat semperit ni awal sebenarnya sb ada request. nak makan2 dlm bulan puasa bukan utk raya. Tak kisahlah tu kan tuan biskut ni nak wat kudapan . Katanya bila raya tak dan nak kunyah2 biskut lg alhamdulillah rezeki kita terima. Lagipun si kenit kat rumah ni pun duk usha suh buat biskut upin ipin ni he hee bolehlah wat kat dia sekali. Kali ni kita wat ikut resepi lain. Biasa resepi lama yg hanya tepung jagung, sgt2 gebus dan rapuh. Resepi kakak sulongku ini resepi rakan fb kak zu, jadi kita cp dari blog kak zu lah ye. tqqq kak zu



SEMPERIT
sumber kak zu
200 gm butter tanpa garam ~ 1cawan
3/4 cawan gula icing 1 cawan tepung gandum, 1 cawan tepung jagung 1 cawan tepun custard 1 sudu kecil esen vanilla ~ tak letak 1 kuning telor ceri merah ~ hiasan


CARAnya Putar but…