iklan

Thursday, 12 April 2012

pulut kuning + rendang ayam


assalamualaikum
Syukur kepadaNya diatas segala limpahan kurniaannya. Amin
Alhamdulillah tercapai jg hajat nak pastikan si abang Is khatam Quran tahun ni, sebelum melangkah ke alam sekolah menengah. Ini pun kiranya dah lambat kan, kalu sepupu2nya tahun 4 dan 5 dah siap khatam. Lambat jugaklah, apapun syukur alhamdulillah. 
Anak2 mengaji dengan SIL @ maklong diorg je, cuma tahun lepas bila Fil jatuh sakit memang jarang2 mengaji sb SIL kena jaga FIL , kadang2 kat hospital ,boleh dikatakan  byk masa kat spital hinggalah lepas raya Arwah FIL telah menghembuskan nafas terakhir. Baru anak2 sambung mengaji dgn teratur semula.
Si kakak pula ada beberapa juz lagi.



Buat pulut kuning ni tak plan pun, ingatkan nak suh mak wat masa balik kg nanti tp bil dan encik suami yg beriya-iya nak wat dulu. Bukan makan di rumah tp bawa ke tempat encik suami belajar. Baca doa di sana.
Buat pun tak banyak beli sekilo je dan seekor ayam pastu tambah sambal ikan bilis.
Balik kol 6 terus bergegas ke dapur masak rendang dan kukus pulut. Sambal dan bahan2 mesin utk rendang tu SIL dah siapkan dulu tengahari sblm pegi spital.

Resepi pulut

sekilo beras pulut- direndam semalaman bersama sedikit serbuk kunyit
selepas disejat kukus pulut dlm 25 minit
angkat kemudian digaul dgn santan pekat yg dicampur garam hingga sebati
dan kukus lagi sehingga masak dlm 25 minit lagi
pas masak gaul sebati dan tekan2 sikit

TERIMA KASIH

16 comments:

  1. Alhamdulillah....moga terang hatinya...amin!

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah ... meleleh la kita tengok pulut kuning :)

    ReplyDelete
  3. malam2 jumaat camni ni selalu cik abg bwk balik pulut dr surau..ada aje yg pemurah...tp mlm ni takde plak...rezki jamu mata je le..anak sy pon br dok juz brp...ntah bila nk katamnye..tahniah le utk si abg udah selamat katam Quran..peh ni kena lg rajin baca ye..

    ReplyDelete
  4. Ummi malam ni tgk je ye he he
    tq, skrg cuti ngaji quran he he cikgu sekolah suh hafal surah yassin...tiap2 malam duk menghafal he he

    ReplyDelete
  5. sedapp.. sedapp. sedapp... nak ambil berkat sikit ya, mintak sikit je.. asal jangan kempunan udah le..

    ReplyDelete
  6. tahniah utk abang Is..
    makan pulut tak nak ajak orang....hihihihi..
    ni yg nk merajuk ni...

    ReplyDelete
  7. alhamdulillah... sejuk perut ibu bila anak da khatam kan...
    sedapnya pulut kuning tu... cantik kuningnya..

    ReplyDelete
  8. salam ... alahai..peberet akak ada kat sini..lama dah tak makan pulut kuning.... meh la sepiring...hehe

    ReplyDelete
  9. Alhamdullilah...bagus abg dah khatam Al-Quran.teringat masa sek rendah...belajar ngaji Quran dgn seorg ustazah..budak2 sekg mengaji dgn dia tiap2 ptg.kalau ada jamuan pulut kuning sbb ada murid yg khatam Al Quran suka sgt....
    re;betulkan mamasara...anak2 pompuan ni lain dr anak2 lelaki...suka pilih baju sendiri...kita yg malas nak kemas baju lepas tu...hii

    ReplyDelete
  10. Syukur Alhamdulillah anak mama sara nur dah khatam Al-Quraan..moga terang hatinya..pulut kuning tu nmpk sungguh menyelerakan..makan dngn rendang mmng sedap sngt..

    ReplyDelete
  11. bila tgk pulut kuning ni terliur pulak jadinya..dah lama tak masak pulut...

    ReplyDelete
  12. assalam nur.
    salam kenal n kunjung balas dr akk. alhamdulillah n tahniah buat anak n nur suami isteri.
    lama dah akk tak mkn pulut kuning, nyaman (sedap). klu di kb pulut kuning ni dimkn dgn telur dadar warna warni yg dihiris halus. sedap gak.:))

    ReplyDelete
  13. Salam.. Sedap plak tengok pulut kuning ni..memang padan sangat makan ngan rendang ayam tu

    ReplyDelete
  14. Salam kenal & ziarah,
    Kegemaran sesangat pulut nie,sedap tu lengkap ada sambal lagi..

    ReplyDelete

kata-kata manis